Bráni sa VSE pred stratou odberateľov nekalými praktikami?
Zástupcovia EICP na tlačovej konferencii v Bratislave 17. augusta 2017
O takzvaných šmejdoch sa na trhu s energiami hovorí predovšetkým v súvislosti s nečestnými postupmi pri získavaní nových zákazníkov. Zdá sa však, že tvrdý konkurenčný boj núti aj dodávateľa, ktorý sa chváli dlhoročnou tradíciou a spoľahlivosťou, využiť všetky možné spôsoby na to, aby o svojich odberateľov neprišiel.
Na základe viacerých sťažností od odberateľov sa občianske združenie Európsky inštitút pre ochranu spotrebiteľa a právny štát (EICP) rozhodlo posvietiť si na agresívne praktiky Východoslovenskej energetiky (VSE), pri ktorých majú sekundovať starostovia obcí.
Obyvatelia sa totiž EICP sťažovali na prípady, kedy dominantný dodávateľ elektriny na východe Slovenska prostredníctvom účelne zvolených formulácií v letákoch, SMS správach a na faktúrach vyvoláva u svojich zákazníkov pocity strachu, neistoty a pochybností v súvislosti so zmenou dodávateľa elektriny.
„VSE bez predloženia konkrétnych dôkazov spája alternatívnych dodávateľov elektriny s podvodnými praktikami (napríklad, že sa majú falošne vydávať za pracovníkov VSE) alebo s bližšie nešpecifikovanou hrozbou oklamania zákazníka. VSE tak odrádza vlastných zákazníkov od zmeny dodávateľa,“ upozorňuje predseda EICP Peter Ďuriš.
Konkurencia na trhu
Je tomu viac než 10 rokov, čo na slovenskom trhu s energiami došlo k jeho liberalizácii. V praxi to znamená, že každý odberateľ elektriny alebo plynu v domácnosti má právo zvoliť si svojho dodávateľa. Na Slovensku dnes pôsobí viac ako 20 aktívnych dodávateľov elektriny pre domácnosti, avšak miera ich zmeny je veľmi nízka.
Ako sme informovali už v apríli, vlani sa zmena dodávateľa elektriny uskutočnila na 73 tisícoch odberných miest (OM), z toho necelých 60,5 tisíc sa týkalo domácností. Pre porovnanie – v roku 2013 sa zmena dodávateľa uskutočnila na takmer 97 tisícoch OM, z nich takmer 77 tisíc boli domácnosti.
Výsledkom je, že trh je naďalej ovládaný bývalými monopolistami (ZSE, SSE a VSE), ktorí dodávajú elektrinu viac ako 85 percentám slovenských domácností.
„Táto skutočnosť je viac ako zvláštna, pretože ak porovnáme ceny elektriny pre domácnosti, zistíme, že bývalí monopolisti vykazujú v príslušných regiónoch jedny z najvyšších cien,“ poznamenal Ďuriš. Podľa prepočtov EICP by priemerný spotrebiteľ mohol odchodom od tradičného dodávateľa elektriny ušetriť na západnom Slovensku až 21 %, na východe až 17 % a na strednom Slovensku do 12 % ročných nákladov.
Zmenšujúci sa záujem domácností odborníci odôvodňujú malými finančnými úsporami, zmluvami s viazanosťou minimálne na dva roky aj strachom zo zmeny. Podľa EICP však aspoň na východe môže byť faktor ešte jeden.
Strach a pochybnosti
„Zistili sme, že Východoslovenská energetika už minimálne rok uskutočňuje kampaň s cieľom udržať si zákazníkov stoj čo stoj. Napriek tomu, že jej ceny prevyšujú ceny alternatívnych dodávateľov,“ uviedol predseda združenia.
Svojim zákazníkom zasiela letáky, posiela SMS správy a informuje ich na faktúrach, v ktorých varuje pred zmenou dodávateľa. „Navodzuje atmosféru, že ide o škodlivý čin, možno až nezvratný. Opisuje hrozbu, že spotrebitelia budú oklamaní alebo podvedení. Všetko bez jediného dôkazu, ide len a len o tvrdenia,“ dodal Peter Ďuriš.
Podľa občianskeho združenia spoločnosť útočí na všetkých alternatívnych dodávateľov energií cez miestami až kriminalizáciu zmlúv, ktoré sa uzatvárajú v rámci tzv. podomového predaja.
Na Slovensku pritom pôsobí až 15 dodávateľov, ktorí sú členmi Združenia dodávateľov energií (ZDE) a riadia sa Etickým kódexom. Podľa neho majú povinnosť konať vždy transparentne a zrozumiteľne, nepoužívať žiadne nekalé praktiky a zdržať sa konania, ktoré môže vzbudzovať zameniteľnosť člena s iným účastníkom trhu s elektrinou. Vlastný etický kódex má aj najväčší dodávateľ elektriny na Slovensku ZSE Energia, ktorý podomový predaj tiež používa ako jeden z nástrojov.
VSE naopak zdôrazňuje, že sama podomový predaj nevyužíva, jej pracovníci nežiadajú nazrieť do starých faktúr a do terénu vysiela len „poradcov“. Svojim zákazníkom zároveň ponúka službu zasielania SMS správy s informáciami o aktivite podomových predajcov elektriny v ich lokalite.
Pre doplnenie – VSE ani jej sesterská spoločnosť innogy Slovensko (pôvodne RWE Gas) nie sú členmi ZDE. Innogy na trhu s plynom podomový predaj používa.
Trolling pomocou starostov?
Podľa občianskeho združenia ale Východoslovenská energetika nemanipuluje len s vlastnými zákazníkmi, ale aj starostami obcí, napr. v regiónoch Gemera, Zemplína či Spiša. Rozosiela im inštrukcie, čo treba vyhlásiť v obecnom rozhlase.
Peter Ďuriš upozornil, že viaceré obce „na výzvu VSE a dokonca v jej mene vyhlásia v obecnom rozhlase, že ak občania zmluvy podpísali a cítia sa podvedení, môžu zmluvy zrušiť. O pár hodín alebo pár dní príde do obce auto so zamestnancami Východoslovenskej energetiky a občanom pomôže pri rušení zmlúv. Manipulácia pokračuje za súčinnosti predstaviteľov obce. Veď to povedal starosta v rozhlase, musí to byť pravda“.
Kópia oznamu z webstránky obce Hranovnica či nahrávky obecného rozhlasu z dedín Gemereská Poloma alebo Vojčice, ktoré má náš portál k dispozícii, túto formu varovaní potvrdzujú.
Podľa našich informácií nie všetci starostovia s vysielaním kritizovaných oznamov súhlasili, keďže túto formu komunikácie nepovažovali za vhodnú.
Občianske združenie zdôrazňuje, že praktiky vo forme vyvolávania strachu, neistoty a pochybností patria medzi zakázané a hrozí za ne pokuta 66 400 eur, opakovane až do výšky 166 tisíc eur. „Ide o manipulatívnu kampaň zameranú na ovplyvnenie podvedomia človeka šírením negatívnych, nejasných a nepresných informácií o konkurencii,“ vysvetlil Ďuriš a prirovnal ich k praktikám internetových trollov.
Podnet na štátne orgány
Na základe týchto sťažností sa EICP rozhodol obrátiť sa na Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) a Slovenskú obchodnú inšpekciu (SOI), aby preskúmali uvedené praktiky VSE, zakázali ich a pokutovali.
„Rovnako sa obraciame na Protimonopolný úrad SR, aby preskúmal konanie obcí, v ktorom vidíme zvýhodňovanie VSE ako jedného z mnohých rovnocenných dodávateľov elektriny, a to na úkor záujmov obyvateľov týchto obcí,“ uviedol Ďuriš.
Samotných spotrebiteľov vyzval, aby sa ohľadom zmeny dodávateľa neobracali na dominantného dodávateľa, ktorého primárnym cieľom je udržať si ho, ale využili orgány dohľadu nad trhom (ÚRSO, SOI) či spotrebiteľské združenia.
ÚRSO na svojej webstránke poskytuje rady ako postupovať pri zmene dodávateľa a zároveň uvádza kalkulačku s prepočtom cien jednotlivých dodávateľov.
Reakcia dodávateľov
Východoslovenská energetika v zaslanej tlačovej správe informovala, že „sa dištancuje od krivých obvinení z agresívnych obchodných praktík“. Vedúci úseku Retailoví zákazníci Marek Novotný uviedol, že ich komunikácia so zákazníkmi je otvorená a férová. „Vychádzame v nej z dlhoročnej praxe a podnetov zákazníkov, ktorí sa na nás často obracajú, keď už je neskoro,“ poznamenal s tým, že sa snažia šíriť osvetu a bojovať proti nekalým praktikám.
Obvinenia občianskeho združenia spoločnosť označila za poškodenie svojho dobrého mena a zvažuje právne kroky. Na našu otázku, či boli oznámenia v obecných rozhlasoch nejakým spôsobom platené, ale neodpovedala.
Predseda ZDE Michal Hudec pre TASR uviedol, že treba rozlíšiť či sporné oznámenia v obecných rozhlasoch zadal v takomto znení na odvysielanie priamo zástupca VSE, alebo sú tieto formulácie akousi nadprácou jednotlivých obcí. „Ak by išlo o prvý prípad, išlo by nesporne o zásadné etické pochybenie VSE, ak nie aj o porušenie súťažného práva. Ak je to však len výsledok nadpráce jednotlivých obcí, starostov alebo zamestnancov obecných úradov, je to medvedia služba pre VSE,“ poznamenal.
© energia.sk