Zmena zákona o energetike sa pripravuje na budúci rok
Všetci o nej hovoria, ale nikto ju ešte nevidel – aj tak by sa dala charakterizovať zmena zákona o energetike, na ktorú subjekty na slovenskom trhu priam túžobne čakajú. Napokon, o zbieraní a vyhodnocovaní podnetov ich predstavitelia ministerstva hospodárstva ubezpečujú už niekoľko rokov.
Vláda včera schválila nový plán legislatívnych úloh (tzv. PLÚV 2017), podľa ktorého rezort hospodárstva na september 2017 pripravuje úpravu zákona o energetike. „Návrh zákona bude vypracovaný na základe návrhov vyplývajúcich z analýzy skúseností a poznatkov z doterajšej aplikácie zákona č. 251/2012 Z. z. o energetike,“ uvádza sa v dokumente.
Reforma OZE je len na počiatku
Na druhej strane, z pripomienok k pôvodnému plánu úloh vyplýva, že MH SR sa nateraz vzdalo ambície uskutočniť reformu systému podpory obnoviteľných zdrojov a kombinovanej výroby. Mohlo k tomu dôjsť v apríli, ministerstvo ale požiadalo o vypustenie tohto bodu z budúcoročného PLÚV. Odôvodnilo to tým, že prioritne musí do legislatívy transponovať ustanovenia novej smernice o kvalite benzínu a naftových palív, čo treba stihnúť už do polovice marca 2017. Žiaden nový termín novely zákona o OZE ale v odsúhlasenom pláne úloh nefiguruje.
Šéf rezortu Peter Žiga pred dvoma týždňami počas konferencie CEEC pre médiá potvrdil, že v budúcom roku sa začne zaoberať reformou tarify za prevádzkovanie systému. Prostredníctvom nej všetci odberatelia elektriny dotujú obnoviteľné zdroje i kogeneráciu elektriny a tepla, ale tiež spaľovanie domáceho hnedého uhlia a činnosť operátora trhu OKTE. Práve dopad zavedeného systému dotácií na zvyšovanie koncových cien a deficit vo financovaní systému je jednou z najhlasnejších kritík, ktorú ministerstvu aj energetickému regulátorovi adresujú výrobcovia, distribútori, dodávatelia i spotrebitelia elektriny.
Za zmienku pritom stojí to, že podľa pravidiel EÚ o štátnej pomoci v energetike sa má už od začiatku roka 2017 akákoľvek podpora pre nové inštalácie OZE poskytovať primárne prostredníctvom transparentného a nediskriminačného súťažného ponukového konania alebo aukcií. Tendrom a aukciám sa môžu vyhnúť len malé elektrárne alebo demonštračné projekty. Zdroje, ktoré sa do prevádzky spustia do konca tohto roka môžu naďalej poberať pomoc na základe dosiaľ platnej schémy, čiže aj formou výkupných cien. Vzhľadom na pretrvávajúci stop-stav je ale vplyv nových pravidiel EÚ v praxi na Slovensku marginálny.
Zmeny v teplárenstve sú príliš zložité
V októbri malo dôjsť aj k zmene zákona o tepelnej energetike. „Vzhľadom na rozsah potrebných legislatívnych úprav vyplývajúcich z významných koncepčných zmien, ale aj novelizácie predmetnej legislatívy EÚ, ktorá sa predpokladá až v roku 2018, je potrebné predmetnú úlohu z PLÚV SR na rok 2017 vypustiť,“ argumentovalo MHSR v pripomienke, v ktorej žiadalo úlohu vypustiť.
Rezort dopravy a výstavby si naopak na marec stanovil úlohu novelizovať zákon o energetickej hospodárnosti budov. Okrem iného tým sleduje zjednodušenie administratívy a zintenzívnenie obnovy rodinných domov a zatraktívnenie programu ich zatepľovania. V rámci štátnej programu boli zatiaľ vyhlásené dve kolá výziev, ktoré ale kvôli náročným požiadavkám očakávaný efekt nepriniesli.
Jadrová energetika
Medzi plánované legislatívne úlohy sa dostali aj zmeny súvisiace s atómovým zákonom a Národným jadrovým fondom (NJF). Do atómového zákona, ktorý má na starosti Úrad jadrového dozoru, je potrebné najneskôr do polovice augusta zapracovať nové ustanovenia európskej smernice o jadrovej bezpečnosti jadrových zariadení z roku 2014.
MH SR má vypracovať návrh nového zákona o jadrovom fonde, v ktorom sa hromadia peniaze od odberateľov elektriny aj prevádzkovateľov jadrových zariadení. Rezort zatiaľ prezradil len toľko, že dochádza k zavedeniu zásadných zmien v oblasti rozdelenia zodpovedností za niektoré činnosti v záverečnej časti jadrovej energetiky v SR uvedených v súvisiacej legislatíve.
Na zmenu tohto zákona, ku ktorej by malo dôjsť v septembri, nadviaže aj novela nariadenia, ktorý ustanovuje detaily o výške a výbere odvodu. Upraviť sa má metodika výpočtu povinných príspevkov a platieb od Slovenských elektrární, štruktúra a rozsah oprávnených nákladov, ako aj štruktúra a rozsah spracovania a predkladania kalkulácie prostriedkov požadovaných z NJF. Napokon, v roku 2018 sa očakáva spustenie komerčnej prevádzky 3. bloku elektrárne Mochovce.
© energia.sk