Zázračné billborady v Peru čistia vzduch a produkujú pitnú vodu
V Peru vznikli nezvyčajné billborady, ktoré okrem toho, že sú zaujímavé a lákajú pozornosť, riešia aj závažnejší problém, a to nedostatok vody a znečistený vzduch.
Pomocou nových technológií sa vedcom z miestnej univerzity inžinierstva a technológií (UTEC) podarilo v spolupráci s reklamnou agentúrou Mayo Publicidad vytvoriť billboard, ktorý generuje zo vzduchu pitnú vodu.
V krajine padne ročne menej ako 2 centimetre zrážok, no vlhkosť vzduchu dosahuje 98 %. Systém umiestnený v billboarde využíva jedinečnú technológiu, ktorá zachytí vlhkosť vzduchu a premení ju na pitnú vodu. Systém uloží vodu v nádržiach s objemom 20 litrov, ktoré sa nachádzajú v hornej časti konštrukcie. Predtým, než si ju miestni obyvatelia napustia do fliaš, prejde filtrovaná voda do spodnej časti panelu.
V priebehu testovania, vyprodukoval billborad za tri mesiace 9.450 litrov vody.
Vedci predpokladajú, že v budúcnosti môže dôjsť k zmenšovaniu zásob vody v dôsledku zmeny klímy, rastúcej populácie a billboard v Lime je jedným z mnohých inovatívnych riešení, ktoré by mohli mať úspech. Obyvatelia by tak už nemuseli byť nútení čerpať a používať znečistenú vodu zo studní. „Ak by sa inštalovali podobné systémy na rôznych miestach, pokiaľ možno v každej dedine a v každom meste, mali by sme vodu, ktorá nám dáva život,“ uviedol miestni obyvateľ Francisco Quilca.
K billboradu s pitnou vodou pridali peruánski vedci ďalší. Tento raz reklamná plocha dokáže vyčistiť 100.000 m3 vzduchu denne, čím nahradí 1.200 stromov. Prvý billborad tohto druhu inštalovali vedci v rozostavanej časti mesta Lima, ktoré sa vyznačuje najhoršou kvalitou ovzdušia v Južnej Amerike.
Princíp čistenia vzduchu je založený na termodynamických princípoch. Prichádzajúci vzduch sa zmieša s vodou pomocou mechanizmu, ktorý vyrovná ich vzájomnú teplotu. Pri tomto procese dôjde k uvoľneniu škodlivých častíc do vody a zostáva už len čistý vzduch. V billboarde využívajú vedci recyklovanú vodu a zariadenie spotrebuje za hodinu 2,5 kW elektrickej energie.
Foto: http://www.utec.edu.pe
Peruáncki vedci dúfajú, že ich nápady oslovia širokú verejnosť, no oslovia aj mladých ľudí. „Účelom billboardov je zvýšiť záujem mladých ľudí o vedu a techniku. Uvidia tak, že získané poznatky možno preniesť do praxe a môžu vyriešiť existujúce problémy v spoločnosti,“ uviedla Jessica Ruas, marketingová riaditeľka UTEC.
(c) energia.sk