Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
NRSR - Úrad vlády SR
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Foto: Úrad vlády SR
10. februára 2016 Elektrina a elektrická energia od Energia.skSITA

Voľby 2016: Čo by ste prioritne riešili v slovenskej energetike?

MOST-HÍD

„Zmeny, ktoré by sme chceli zaviesť v energetike sú koncepčné (preto nesľubujeme, že ich uskutočníme okamžite, ale počas celého volebného obdobia a vzhľadom na komplikovanosť väzieb v energetike niektoré ich dopady budú viditeľné až v horizonte niekoľkých rokov – na druhej strane snaha o rýchle riešenia s okamžitými dopadmi celý systém znefunkčnila do stavu v akom je dnes) a vyžadujú zmeny v primárnej i sekundárnej legislatíve, teda v zákonoch  i dokumentoch, ktoré z nich vyplývajú. Tento proces si vyžaduje trochu dlhší čas ako 6 mesiacov po voľbách.

Na prvom mieste je však zvýšenie transparentnosti a posilnenie nezávislosti regulačného úradu oddelením funkcie predsedu úradu od funkcie predsedu regulačnej rady a rozšírenie právomocí regulačnej rady.

Je potrebné v krátkom časovom horizonte deregulovať dodávku elektriny domácnostiam a malým podnikom pričom by sme ponechali na dobrovoľnom rozhodnutí koncového odberateľa či chce patriť do kategórie regulovaných odberateľov – proces ale musí byť verejnosti predložený dostatočne v predstihu.

Definíciu zraniteľných odberateľov by sme zosúladili s legislatívou EÚ. Vyňali by sme z ceny elektriny a sprehľadnili systém dotácií vybraným účastníkom trhu (domáce uhlie, obnoviteľné zdroje a pod.). Povinný výkup je potrebné realizovať za trhových podmienok, čím sa zníži cena elektriny pre koncového odberateľa. Rôzne formy dotácie by mali byť riešené cez štátny rozpočet po dohode v novej vláde, aby sa vyvážila ich výška.

Znížili by sme administratívnu náročnosť napr. zavedením limitnej ceny tepla alebo optimalizáciou povinností a zvýšili by sme zrozumiteľnosť informácií pre koncových odberateľov.

Nechceme týmto povedať, že v slovenskej energetike je všetko zlé, existuje množstvo nástrojov a opatrení, ktoré sú dobré a nie je dôvod ich radikálne meniť, avšak vidíme tu výrazný priestor pre zlepšenie pre všetkých účastníkov trhu.“

Matej Kováč, hovorca MOST-HÍD

Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO)

„Vyvinieme maximálne úsilie, aby vznikla dlhodobo udržateľná energetická koncepcia štátu, na ktorú bude napojené aj parametre energetického mixu. Je neakceptovateľné, že pri striedaní vlád prichádza vždy k zmenám preferovaných energetických odvetví, čo zasahuje do energetickej koncepcie štátu na desaťročia. Je potrebné, aby vznikol základný dokument, ktorý určí, akým spôsobom sa bude vyrábať a rozvádzať elektrina, teplo, plyn, ako aj obnoviteľné zdroje.

Prepracujeme tiež zákon o tepelnej energetike tak, aby sa jeho ustanovenia o podnikateľoch vzťahovali len na podnikateľov. A aby tí, ktorí sa chcú odpojiť od centrálnych zdrojov tepla (CZT) a spĺňajú požadované technické a environmentálne parametre, tak mohli urobiť bez toho, aby CZT mohol odpojeniu brániť s argumentom, že mu to kazí biznis… Na základe iniciatívy OĽaNO toto ustanovenie zákona o tepelnej energetike skončilo na Ústavnom súde (ÚS), ktorý do dnešného dňa v tejto veci koná. ÚS má rozhodnúť, či budú ľudia naďalej rukojemníkmi teplárenských oligarchov (CZT) vo svojich vlastných domovoch.

Chceme chrániť ľudí zraniteľných energetickou chudobou. Preto rozšírime okruh osôb, ktoré sa považujú za zraniteľného spotrebiteľa a prepracovanie platnej legislatívy tak, aby tieto osoby mali zabezpečení osobitný zreteľ pri vybavovaní reklamácií tovarov a služieb, pri posudzovaní neplatnosti spotrebiteľských zmlúv, pri exekúciách, ako aj súdnych, či rozhodcovských konaniach.“

Dano Mitas, hovorca OĽaNO

#Sieť

„Prvých 100 dní vlády bude strana #Sieť presadzovať úplné odstránenie klientelizmu a odpolitizovanie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví a nastavenie jeho agendy na pôvodný účel, ktorým je ochrana spotrebiteľov pred monopolným správaním výrobcov a dodávateľov energií. Ako prvé navrhuje #Sieť vyňať agendu nesúvisiacu s reguláciou cien tovarov a služieb v sieťových odvetviach z pôsobnosti úradu a preniesť ich do pôsobnosti špecializovaných orgánov (napríklad Slovenská obchodná inšpekcia).

#Sieť navrhuje, aby každá jednotka elektriny vyrobená z obnoviteľných zdrojov energie (OZE) na Slovensku bola oslobodená od spotrebnej dane, čo by takúto elektrinu „zvýhodnilo“ u obchodníkov a prinieslo by okamžité zníženie koncovej ceny elektriny pre podnikateľský sektor.

Do dvoch rokov #Sieť presadí systémové opatrenia, ktoré povedú k zníženiu ceny elektrickej energie pre malých aj veľkých podnikateľov a domácnosti najmä cielenou dereguláciou, dôslednou reformou systému podpory OZE, vysoko účinnej kombinovanej výroby a zavedením skutočnej hospodárskej súťaže.

#Sieť bude iniciovať vytvorenie nezávislej odbornej komisie pracujúcej pod gesciou NR SR, ktorá sa zameria na kontrolu opodstatnenosti výstavby 3. a 4. bloku JE Mochovce, ako aj opodstatnenosti vynaložených investičných prostriedkov, hospodárenia s verejným financiami a uplatňovania/neuplatňovania akcionárskych práv zo strany štátu pri riadení tohto projektu. #Sieť je pripravená podporiť akékoľvek riešenie, ktoré bude znamenať zamedzenie súčasného plytvania, oslabenia existujúceho klientelizmu, korupcie a nastavenie jasných pravidiel kontroly, a to aj za cenu ukončenia projektu, alebo na druhej strane výrazného posilnenia úlohy štátu na projekte dostavby JE Mochovce.“

Roman Brecely, expert #Siete pre energetiku

Sloboda a Solidarita (SaS)

„Strana SaS má v oblasti energetiky jasne nastavené ciele – transparentná a systémová regulácia, deregulácia cien energií a odstránenie politických zásahov do energetiky. Konkrétnymi opatreniami vieme dosiahnuť výrazného zníženia cien energií ako pre domácnosti, tak aj podnikateľov.

Momentálna atmosféra v odvetví energetiky je veľmi dusná. Môže za to predovšetkým netransparentná regulácia. Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dlhodobo čelí pre netransparentnosť a nesystémové ako aj nekoncepčné rozhodnutia kritike zo strany Európskej komisie, ako aj domácich subjektov na trhu s energiami. Predseda úradu Jozef Holjenčík je považovaný za Harabina v slovenskej energetike. Našou prioritou v tejto oblasti je jeho nahradenie kompetentným, nezávislým a čestným nominantom.

Súčasne za účelom transparentnosti a férovosti regulácie v sieťových odvetviach zverejníme vstupné informácie a kompletné vzorce, ktoré slúžia na výpočet cien energií alebo ich zložiek.

Taktiež sa hneď od začiatku budeme zasadzovať za zrušenie regulácie cien energií pre malé podniky, nakoľko konkurenčné prostredie je v súčasnosti už dostatočne pripravené na liberalizáciu cien aj v tomto segmente.

Čo sa týka politických zásahov do energetiky, máme pripravený koncept presunu nimi vyvolaných záťaží na ťarchu štátneho rozpočtu, vrátane riešenia finančných zdrojov a postupného útlmu týchto výdavkov. Ide predovšetkým o tarifu za prevádzku systému, ktorá zahŕňa podporu obnoviteľným zdrojom, kombinovanej výrobe elektriny a tepla, ako aj podporu ťažby domáceho uhlia. Do kategórie politických opatrení spadá aj odvod do jadrového fondu. Tieto položky nemajú s komoditou nič spoločné a preto nemajú v cene elektriny čo hľadať. Úspora pre domácnosti by v prípade realizácie tohto opatrenia znamenala úsporu na účtoch za elektrinu viac ako 16%.

V tepelnej energetike odstránime zákonnú diskrimináciu individuálneho vykurovania v prípadoch, keď bude toto nákladovo efektívnejšie a environmentálne vhodnejšie ako centrálne zásobovanie teplom. Naším cieľom je zrušením monopolného postavenia CZT zníženie cien tepla pre domácnosti.“

Karol Galek, tímlíder SaS pre energetiku

Slovenská národná strana (SNS)

„Prioritou Slovenskej národnej strany je zabrániť prípadnému ďalšiemu predaju energetických strategických podnikov. Podľa SNS majú zostať v rukách štátu. SNS v tejto súvislosti vo svojom programe navrhuje presadiť prijatie ústavného zákona o ochrane strategických podnikov, ktorým by bola daná povinnosť vlády odkúpiť, spravovať a rozvíjať majetkové účasti v strategických podnikoch tak, aby štát nad nimi už nikdy nestratil kontrolu.

Zároveň zákonom definovať strategické podniky a striktne zakázať akejkoľvek vláde nakladať s majetkovými právami v strategických podnikoch tak, aby stratila nad nimi majoritnú kontrolu (osobitne zamerané na energetiku, plynárenstvo, petrochemický priemysel).

Týmto zákonom definitívne určiť hranicu medzi dlhodobým národohospodárskym záujmom všetkých občanov Slovenska a individuálnymi či úzskoskupinovými záujmami, ktoré sa realizujú v rámci súkromného sektora.“

Zuzana Kohútková, tlačová tajomníčka SNS

SMER – sociálna demokracia

„Oblasť energetiky spadá pod Ministerstvo hospodárstva (MH) SR a koncepčné riešenie tejto oblasti nie je vecou strany, ale daného rezortu.  MH SR zároveň musí dodržiavať pravidlá EÚ a rešpektovať postavenie nezávislého regulačného úradu ÚRSO, ktorý ako jediný na Slovensku určuje ceny energií.“

Ľubica Končalová, hovorkyňa SMER-SD

O vyjadrenie sme požiadali aj Kresťanskodemokratické hnutie (KDH). Do uzávierky sme odpoveď nedostali. Reakcie sú zoradené podľa abecedného poradia názvu strany.

© energia.sk

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.