Vládny IFP kritizuje cenotvorbu benzínu
Od začiatku štvrtého kvartálu minulého roka sa cena ropy Brent vyjadrená v eurách znížila približne o 30 %. Za posledné dva mesiace 2014 sa prepadla približne o 80 eur za barel na takmer polovicu. Tento pokles sa následne premietol aj do cien benzínov na medzinárodných burzách. Z analýzy maloobchodných cien benzínu, ktorý uskutočnila vládna IFP, vyplýva, že prenos burzových cien benzínu do maloobchodných cien na Slovensku je najpomalší v regióne krajín strednej Európy.
Najrýchlejšie sa ceny upravujú v Rakúsku a Maďarsku, do dvoch týždňov od zmien na burze. „Štatisticky významná transmisia cien trvá na Slovensku až šesť týždňov,“ píše sa v analýze. Dostupné dáta potvrdzujú cenovú asymetriu, podľa ktorej ceny palív na Slovensku rýchlejšie rastú ako klesajú. Pri rastie cien si domáci motoristi okamžite priplatia 10 centov, pri poklese ale neušetria.
V analýze vládneho inštitútu sa konštatuje, že ceny pohonných hmôt na Slovensku sú v priemere vyššie ako v susedných štátoch regiónu. V prípade benzínov za to môže aj vyššia spotrebná daň. Priemerná čistá cena 95-oktánového benzínu je však aj po očistení od dane najvyššia spomedzi krajín V4 a Rakúska. „V prípade vyššej ceny nafty neobstojí ani argument rozdielov v nepriamych daniach, keďže tie sú u nás v porovnaní s regiónom naopak nižšie. Motoristi tak za posledných 14 mesiacov tankovali benzín v priemere o sedem centov drahší a pri nafte si priplatili päť centov,“ skonštatovali autori štúdie.
Priemerné ceny palív sú od začiatku roku 2014 nad priemerom regiónu:
Vyššie ceny pohonných látok na Slovensku v porovnaní so susedmi sú podľa analytikov z IFP dlhodobou záležitosťou. Od roku 2010 je 95-oktánový benzín drahší oproti susedom v priemere o 1,2 % a nafta o 2,7 %.
Jedným z dôvodov vyšších cien palív bez dane je podľa IFP aj menej rozvinutá sieť čerpacích staníc, ktorých je na Slovensku v porovnaní s Českom zhruba trikrát menej. „Z pohľadu vlastníckej štruktúry čerpacích staníc je koncentrácia slovenského maloobchodného trhu s pohonnými látkami v porovnaní s regiónom mierne vyššia, keď traja najväčší hráči obsluhujú vyše 40 % trhu,“ uvádza sa v analýze. Ceny palív bez dane na trhu v Maďarsku, ktorý je najviac koncentrovaný, sa napriek tomu významne neodchyľujú od priemeru v regióne.
Vládny IFP preto navrhuje účinnejšiu kontrolu distribučného trhu s pohonnými látkami. „Po výraznom šoku na trhu s ropou, ktorý sa premietol aj do veľkoobchodných cien už v závere minulého roka, tak najmä v januári a v prvej polovici februára bol z hľadiska fundamentov priestor pre nižšie ceny pohonných látok na slovenských čerpacích staniciach,“ uzatvára analýza.
© energia.sk