V Nemecku sa ani v roku 2040 nestanú fosílne palivá bezvýznamnými
Koncern odhaduje, že do roku 2040 sa v Nemecku produkcia obnoviteľných zdroje energie oproti súčasnosti síce zvýši asi o 60 %, ale ich podiel na krytí energetických potrieb najsilnejšej európskej ekonomiky dosiahne len približne 25 %.
V Nemecku dôjde v nasledujúcom štvrťstoročí k poklesu počtu obyvateľov a razantne sa zvýši získavanie energie z fosílnych palív, čo povedie k tomu, že sa ich ročná spotreba zníži asi o 25 %. Súčasne sa v cieľovom roku na výrobu elektrickej energie použije asi 40 % nosičov energie, ktoré krajina získa na svojom území alebo dovezie zo zahraničia.
Zvyšovanie podielu obnoviteľných zdrojov na výrobe elektrickej energie v Nemecku vyvoláva odmietavé reakcie, lebo v posledných rokoch spôsobuje rast jej ceny pre spotrebiteľov. Zastavenie nepriaznivého trendu, ktorý môže ohroziť konkurencieschopnosť výrobného sektora krajiny, ako nedávno napísal manager magazin, je v nedohľadne.
Volebný líder FDP v septembrových parlamentných voľbách Rainer Brüderle žiadal v interview, ktoré v pondelok (17. 6.) uverejnil denník Rheinische Post, aby sa v záujme stagnácie cien elektrickej energie na určitý čas zastavilo pripájanie veterných a solárnych zariadení na rozvodnú sieť.
V štúdii ExxonMobilu sa tvrdí, že od roku 2030 sa stane hlavným nosičom energie zemný plyn. Plyn je totiž najvýhodnejším fosílnym palivom v súvislosti s ochranou životného prostredia. Z mernej jednotky sa z neho v porovnaní s uhlím vyprodukuje až o 60 % menej kysličníka uhličitého (CO2). ExxonMobil predpokladá, že vďaka spaľovaniu plynu sa v roku 2040 v porovnaní s rokom 1990 zníži vypúšťanie CO2 do ovzdušia asi o 50 %.
Ropa ako zdroj energie bude postupne strácať svoj význam, ale ešte stále zostane strategickou surovinou. V Nemecku sa jej spotreba do roku 2040 zníži o 30 % na 72 miliónov ton ročne. Ešte aj o štvrťstoročie budú väčšinu osobných áut poháňať benzín a motorová nafta, pričom podiel benzínu bude klesať. Po roku 2030 sa bude na cestách zvyšovať počet vozidiel s motormi na spaľovanie zemného a skvapalneného plynu, s hybridným pohonom a počet „čistých“ elektroáut.
Copyright © TASR 2013