V ČR by sa mohlo presunúť viac peňazí z eurofondov na elektromobilitu
„Vláda by mala primárne pripraviť systémové nástroje, určite by mala ísť touto cestou,“ povedal novinárom na otázku, či ministerstvá elektromobily používajú. Dodal, že chýba hlavne sieť nabíjačiek.
„Vláda sa musí postarať o to, aby bola infraštruktúra. Keď sa pozriete na hustotu nabíjacích staníc, tak to nie je dobrá situácia,“ konštatoval. V hlavnom meste, kde je situácia lepšia, vidí Sobotka používanie elektromobilov vládnymi úradmi ako perspektívne. Pripomenul, že niektoré úrady už auta na elektrický pohon používajú.
V Česku teraz jazdí okolo tisícky elektromobilov a zhruba 15.000 vozidiel s pohonom na stlačený zemný plyn (CNG). Národný akčný plán čistej mobility, ktorý prijala vláda, počíta s tým, že do roku 2025 bude v ČR 95.000 elektromobilov a áut na hybridný pohon. Prekážkou väčšieho rozšírenia elektromobilov je až trojnásobná cena oproti vozom so spaľovacím motorom. Vlani ministerstvo životného prostredia ČR vypísalo dotačný program na nákup ekologických vozov za 100 miliónov Kč.
Aj na Slovensku sa koncom minulého roka rozbehol štátny program, v rámci ktorého je možné získať bonusy na autá s elektrickým pohonom. Systémová podpora pre rozvoj elektromobility ale u nás chýba. Na Slovensku je dnes viac ako 100 nabíjačiek, z toho asi 80 verejne dostupných, ostatné v areáloch súkromných firiem.
V Čechách chcú tento rok vypísať dotácie na výstavbu nabíjacích staníc za takmer miliardu korún. Cena za vybudovanie stanice je u bežných zariadení (s výkonom do 22 kilowattov) okolo 200 – 300 tisíc korún, u rýchlonabíjačiek (výkon do 50 kilowattov) sa ceny pohybujú okolo 1,5 – 2 milióny korún.
Počet staníc pre elektromobily plánuje významne rozšíriť aj štátna energetická firma ČEZ. Vlani v novembri oznámila, že vďaka podpore Európskej komisie do roku 2018 postaví 42 nových rychlonabíjacích staníc.
ČTK, energia.sk