Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Čierny Balog-železnica-TASR
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Ilustračná snímka: Čiernohronská železnica. Foto: TASR/Dušan Hein
16. júla 2012 Plyn a ropa od Energia.skTASR

V Čiernohronskej železnici používajú fritovací olej namiesto nafty

Olej získavajú od reštauračných a stravovacích zariadení v okolí. Podľa Bíleka je to pre ne predovšetkým ekologický spôsob likvidácie odpadu. Pre ČHŽ je ekonomický efekt využitia oleja takmer 100-%. „Fritovací olej nás nestojí takmer nič – musíme si ho iba dopraviť z reštaurácií a prefiltrovať.“ Spotreba je približne rovnaká ako u motorovej nafty, v prípade lokomotív ČHŽ približne jeden liter na jeden kilometer.

Úprava oleja si vyžaduje špeciálne filtrovacie zariadenie. V malých a moderných dieselových motoroch navyše dochádza k zanášaniu trysiek a vstrekovacích čerpadiel a k miernemu zníženiu výkonu motora, priblížil Bílek. „Jednoduché, veľké a konštrukčne staré motory v našich lokomotívach si s tým však poradia,“ dodal.

Programový riaditeľ Občianskeho združenia Priatelia Zeme – CEPA Juraj Zamkovský vysvetlil, že ak fritovací olej nahradí nejaké fosílne palivo, dochádza k celkovej redukcii emisií CO2. „Fritovací olej sa považuje z hľadiska energetického využitia za uhlíkovo neutrálne palivo, to znamená, že ak sa spáli, neprispieva do atmosféry skleníkovými plynmi (CO2),“ dodal Zamkovský.

Zdroj: TASR

Ilustračná snímka: TASR

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.