V Čiernohronskej železnici používajú fritovací olej namiesto nafty
Olej získavajú od reštauračných a stravovacích zariadení v okolí. Podľa Bíleka je to pre ne predovšetkým ekologický spôsob likvidácie odpadu. Pre ČHŽ je ekonomický efekt využitia oleja takmer 100-%. „Fritovací olej nás nestojí takmer nič – musíme si ho iba dopraviť z reštaurácií a prefiltrovať.“ Spotreba je približne rovnaká ako u motorovej nafty, v prípade lokomotív ČHŽ približne jeden liter na jeden kilometer.
Úprava oleja si vyžaduje špeciálne filtrovacie zariadenie. V malých a moderných dieselových motoroch navyše dochádza k zanášaniu trysiek a vstrekovacích čerpadiel a k miernemu zníženiu výkonu motora, priblížil Bílek. „Jednoduché, veľké a konštrukčne staré motory v našich lokomotívach si s tým však poradia,“ dodal.
Programový riaditeľ Občianskeho združenia Priatelia Zeme – CEPA Juraj Zamkovský vysvetlil, že ak fritovací olej nahradí nejaké fosílne palivo, dochádza k celkovej redukcii emisií CO2. „Fritovací olej sa považuje z hľadiska energetického využitia za uhlíkovo neutrálne palivo, to znamená, že ak sa spáli, neprispieva do atmosféry skleníkovými plynmi (CO2),“ dodal Zamkovský.
Zdroj: TASR
Ilustračná snímka: TASR