ÚRSO: Vlani bolo úradu doručených 22 návrhov na alternatívne riešenie sporov
Najčastejším predmetom spotrebiteľských sporov boli podľa úradu pochybnosti o správnosti fakturácie spotreby zo strany regulovaných subjektov. Spotrebitelia sa domáhali prešetrenia správnosti fakturácie regulovanými subjektmi a následnej zmeny a opravy faktúr. Za okolnosti spôsobujúce väčšinu spotrebiteľských sporov riešených alternatívne možno označiť meranie spotreby a následnú komunikáciu regulovaných subjektov a spotrebiteľov v súvislosti s nameranými údajmi. Závažným faktorom negatívne ovplyvňujúcim vznik spotrebiteľských sporov je aj nedostatočná komunikácia spotrebiteľov s regulovanými subjektmi, a to najmä prostredníctvom ich zákazníckych centier.
„Z 22 doručených návrhov boli tri v súlade s pravidlami ARS odmietnuté z dôvodu, že neboli naplnené zákonné predpoklady. Vo všetkých troch prípadoch išlo o odmietnutie z dôvodu vecnej nepríslušnosti úradu riešiť predmetný spor podľa zákona o ARS,“ spresnil regulačný úrad.
V dvoch prípadoch z celkového počtu 22 návrhov prišlo k uzatvoreniu dohody o vyriešení sporu podľa zákona o ARS. V ďalších dvoch prípadoch bolo alternatívne riešenie sporu ukončené z dôvodu, že zo strany predávajúceho prišlo k náprave bezprostredne po začatí alternatívneho riešenia sporu, čo znamená, že viac ako 18 % všetkých návrhov bolo vyriešených v prospech spotrebiteľov.
V ostatných prípadoch bolo alternatívne riešenie sporov v zmysle zákona odložené, či už z dôvodu zistenia objektívnych skutočností vylučujúcich porušenie práv spotrebiteľov regulovanými subjektmi, alebo pre neposkytnutie súčinnosti úradu zo strany samotných spotrebiteľov.
„Pokiaľ ide o výsledky alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov, vo všeobecnosti je možné konštatovať dodržiavanie záverov alternatívneho riešenia sporov regulovanými subjektmi aj spotrebiteľmi. Úrad nedisponuje informáciami, ktoré by nasvedčovali tomu, že dochádza k nerešpektovaniu záverov spotrebiteľských sporov, prípadne k ich úmyselnému porušovaniu,“ doplnil ÚRSO. Priemerná doba alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov úradom bola v roku 2017 približne 110 dní.
Úrad zároveň konštatoval, že ku zefektívneniu a skvalitneniu alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov prispieva neustále zvyšovanie informovanosti spotrebiteľov, ako aj zlepšujúce sa schopnosti osôb poverených agendou alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov a nárast ich skúseností v tejto agende. „V snahe o skvalitnenie procesu alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov bude úrad aj v rok 2018 pokračovať v nastolenom trende zvyšovania kvality, úspešnosti a efektívnosti riešenia spotrebiteľských sporov a zvyšovania informovanosti a ochrany spotrebiteľov,“ dodal regulačný úrad.
ÚRSO je od 1. februára 2016 orgánom alternatívneho riešenia sporov. Účelom tohto inštitútu je zmierlivo urovnať spor medzi stranami sporu, ktorými sú predávajúci (napríklad dodávateľ elektriny/plynu/vody/tepla) a spotrebiteľ (odberateľ v domácnosti). Úrad rieši spory nezávisle, nestranne a s náležitou odbornou starostlivosťou, pričom prihliada na ochranu práv a oprávnených záujmov spotrebiteľa aj predávajúceho.
Copyright © TASR 2018