ÚRSO oslavuje a robí si reklamu
Úrad pre reguláciu sieťových odvetví tento rok oslavuje 15. výročie svojho vzniku. ÚRSO sme sa preto opýtali, aké aktivity pri tejto príležitosti ÚRSO uskutočňuje a aký má na ne vyhradený rozpočet. Jeho hovorca Radoslav Igaz reagoval, že úrad nepripravuje žiadnu mimoriadnu aktivitu k 15. výročiu.
Na základe zmlúv v centrálnom registri je pritom jasné, že pripomienky výročia sa predsa len konajú, a to v Martine. Úrad totiž organizuje konferenciu „k 15. výročiu regulácie energetiky a vodárenstva v Slovenskej republike, ktorá sa bude konať dňa 08.09.2016.“
Služby určené na reprezentatívne a propagačné účely mu podľajednej zo zmlúv za 3000 € vrátane DPH poskytuje spoločnosť FOMI z Martina. Tá mu už niekoľko rokov po sebe tlačí, upravuje a najnovšie aj prekladá výročné správy (približne za 9 – 10 tisíc eur každý rok).
Isté je tiež to, že ÚRSO si začiatkom roka nechalo vyrobiť špeciálne perá – približne za 300 eur.
Aj český Energetický regulačný úrad (ERÚ), ktorý bol obdobne ako ÚRSO zriadený v roku 2001, tvrdí, že žiadne výročie neslávi a sústreďuje sa na svoju činnosť – predovšetkým ochranu spotrebiteľa.
„Nepripravujeme žiadne oslavy, výročné konferencie, printovú, on-line či billboardovú kampaň alebo čokoľvek podobné,“ odpovedal na naše otázky Michal Kebort z ERÚ.
Tajná či verejná konferencia?
Spomínané podujatie 8.9. ÚRSO vo veľkom propaguje hneď v úvode svojej webstránky, hoci bez bližších detailov, a to pod názvom „Regulácia na prahu nového obdobia – Míľniky a perspektívy“.
Na otázky, komu je určená, či širokej verejnosti alebo uzavretej spoločnosti na pozvánky a akú veľkú účasť úrad očakáva, sme sa od hovorcu úradu dozvedeli len to, že je určená „predovšetkým odbornej verejnosti, na jej príprave sa stále pracuje. Avizovaná je okrem iného aj široká medzinárodná účasť odborníkov z oblasti regulácie sieťových odvetví.“
Oslavy inde
Pripomienky okrúhlych výročí sú u slovenských štátnych úradov relatívne bežné. Na rozdiel od ÚRSO nám iné štátne úrady otvorene priblížili obsah aj rozpočet obdobných podujatí.
Úrad jadrového dozoru (ÚJD) napríklad v roku 2008 uskutočnil slávnostnú konferenciu k 15. výročiu v zariadení NR SR Častá-Papiernička. Hovorkyňa ÚJD Zuzana Hosťovecká pre náš portál uviedla, že pri tejto príležitosti vynaložili necelých 85 tisíc Sk, v prepočte približne 2814 eur, a nepripravovali sa žiadne propagačné ani reklamné predmety. Ku 20. výročiu zase ÚJD organizovalo podujatie vo vládnom hoteli Bôrik, vydal sa tematický časopis a odovzdávali sklenené plakety. Prítomným jadrovým odborníkom sa na konferencii prihovorili aj premiér Robert Fico a vtedajší minister hospodárstva Tomáš Malatinský.
V roku 2013 oslavoval svoje 20. výročie aj Národný kontrolný úrad (NKÚ), ktorý tiež pripravil na Bôriku dvojdňovú medzinárodnú konferenciu s odbornými seminármi, na ktorých sa zúčastnili a vystúpili okrem predsedu parlamentu a predsedu vlády aj hostia zo zahraničných kontrolných inštitúcií. Viacerí zamestnanci tiež dostali pamätné plakety. Úrad navyše pre verejnosť zorganizoval aj Deň otvorených dverí a vyšla publikácia „20 rokov nezávislej kontroly verejných financií“.
„Finančný balík, ktorý zahŕňal zorganizovanie medzinárodnej konferencie s odbornými seminármi, propagáciu a prezentáciu úradu, tlač pamätných plakiet, kvetinovú výzdobu, predstavuje sumu 17 593 eur,“ priznala otvorene pre náš portál hovorkyňa NKÚ Daniela Bolech Dobáková.
Financie na ÚRSO
Zo strany ÚRSO sme sa bližších odpovedí na finančné otázky nedočkali. Radoslav Igaz nás len odkázal na sedem zákonov, podľa ktorých úrad pri vynakladaní pridelených prostriedkov štátneho rozpočtu pristupuje.
Že má pre tento rok pridelený dostatok peňazí, potvrdzuje oficiálna suma výdavkov cez 5 miliónov eur. Po započítaní rozpočtového opatrenia z konca mája na zvýšenie platov zamestnancov o 85,8 tisíc eur sa dostali už na úroveň takmer 5,13 mil. eur. Úrad predtým zdôvodnil navýšenie tohtoročného rozpočtu prebiehajúcou rozsiahlou kontrolou štvorice distribučných spoločností.
Reklamná kampaň
Hoci ÚRSO žiadne mimoriadne aktivity údajne nerobí, v júli uzavrel ďalšiu zmluvu, ktorá sa odvoláva na konferenciu 8.9. Konkrétne sa týka reklamnej kampane a jej celková cena sa uvádza 10 256,40 eur s DPH. Že ide o obsiahlu kampaň naznačujú položky ako pozvánky, darčeky, nálepky, ale tiež rôzne vizuály vrátane bilboardov, či návrh televízneho spotu. To všetko pre uzavretú konferenciu na pozvánky.
Kreatívne bilboardy pre bežnú verejnosť už boli aj nainštalované. V Bratislave sú napríklad na Záhradníckej ulici alebo na ulici Hany Meličkovej, kde sa už začali aj trhať.
ÚRSO sme sa pýtali, prečo sa rozhodol propagovať výročie formou bilboardov, či túto formu marketingu využil v minulosti, koľko pútačov a kde rozmiestnili, aj to, ako formou bol vybratý zhotoviteľ kampane – spoločnosť Volty studio z Vrútok. Nedostali sme však konkrétne odpovede.
V elektronickom trhovisku táto zákazka nefiguruje. Firma, ktorú od jari tohto roka vlastní vyštudovaná architektka a učiteľka základnej umeleckej školy v Martine, a v predmete činnosti má podľa obchodného registra okrem iného aj hubenie škodlivých živočíchov, je žiaľ bez webstránky a bližších referencií.
Na záver – hovorkyne ÚJD aj NKÚ potvrdili, že tieto úrady na svoju propagáciu nikdy bilboardy nevyužili.
© Text a foto: energia.sk