ÚRSO: Nové vyhlášky účinnejšie ochránia spotrebiteľov
Návrhy nových vyhlášok v súčasnosti prechádzajú pripomienkovým konaním. „Zmeny sú urobené jednoznačne v prospech zvýšenia ochrany práv spotrebiteľov, ale zároveň plne rešpektujú a zabezpečujú stabilitu trhového prostredia,“ skonštatoval v tlačovej správe predseda ÚRSO Jozef Holjenčík.
Stabilná dodávka elektriny
Nová vyhláška má skrátiť lehoty na obnovenie distribúcie elektriny po vzniku poruchy v distribučnej sústave. „Vytvárame väčší tlak na prevádzkovateľov distribučnej siete, aby maximálne skrátili dobu, kedy budú odberatelia v prípade poruchy, či výpadku bez elektriny. Všetci postihnutí odberatelia majú v prípade nedodržania týchto stanovených lehôt automaticky nárok na kompenzačnú platbu, teda ani nemusia o ňu sami žiadať a dostanú ju,“ vysvetľuje šéf ÚRSO.
K ďalším opatreniam patrí zníženie odberných miest, v ktorých nie sú dodržané parametre napätia podľa platnej technickej normy. Zlepšiť sa má informovanosť odberateľov o plánovanom prerušení dodávky elektriny s možnosťou dohody s prevádzkovateľom distribučnej siete na termíne plánovaného prerušenia.
Vyššia úroveň služieb od dodávateľov
Podľa regulátora nové vyhlášky zabezpečia pre slovenské domácnosti zvýšenie úrovne poskytovaných služieb od dodávateľov elektriny, plynu, tepla a vody. Urýchliť sa má proces uzatvárania zmlúv o združenej dodávke elektriny, regulátor sľubuje aj rýchlejšie výmenu nefunkčného alebo poškodeného meradla.
V plynárenstve sa okrem iného zavádza úhrada preplatku z vyúčtovavej faktúry. Odberateľovi plynu zabezpečí, aby v stanovenej lehote 14 kalendárnych dní obdržal finančný preplatok zvolenou formou dohodnutou v zmluve. Ani koncový spotrebiteľ tepla vôbec nemusí o kompenzačnú platbu žiadať, bude mu uhradená automaticky a adresne a to tým regulovaným subjektom v reťazci sústav tepelných zariadení, ktorý nedodržanie štandardu kvality spôsobil.
Vyššie kompenzačné platby
Zvýšiť sa má aj výška kompenzačných platieb vrátane zvýšenia maximálnej vyplatenej kompenzačnej platby. Podľa regulačného úradu je to z dôvodu, aby regulované subjekty venovali maximálnu pozornosť kvalite poskytovaných služieb svojim zákazníkom pri prevádzke verejných vodovodov a kanalizácií.
© energia.sk