ÚRSO mení cenovú reguláciu pri podpore výroby elektriny
Cenovú reguláciu v oblasti podpory výroby elektriny čakajú zmeny. Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) už predložil do pripomienkového konania príslušnú novelu vyhlášky, ktorou sa okrem iného upraví režim korekcie, spôsob výpočtu a východiskového obdobia.
Zmeny nastanú aj pri korekcii na emisie oxidu uhličitého a pri cenovej regulácii výroby elektriny z domáceho uhlia vyrobenej vo všeobecnom hospodárskom záujme. Nová vyhláška upresní reguláciu prevádzkových nákladov či výpočet odchýlky.
Výkyvy v cenách
Ako uviedol pre agentúru SITA hovorca ÚRSO Radoslav Igaz, vzhľadom na významné výkyvy v cenách nákladov vstupných surovín pre výrobu elektriny z vybraných zdrojov (biomasa, bioplyn, kombinovaná výroba elektriny a tepla) navrhuje regulačný úrad pristúpiť k úprave doterajšieho nastavenia spôsobu určovania korekcie, ktorá má zohľadňovať vývoj cien primárneho paliva.
„Cieľom je objektivizovať náklady na výrobu elektriny pre takého výrobcu elektriny, ktorý má nárok na podporu doplatkom a v čase roku t-2 nebol v povinnom výkupe a zároveň mal zvýšený nadvýnos z predaja elektriny, hoci tento nadvýnos nevrátil späť do systému pre zúčtovateľa podpory, ako to bolo v prípade výrobcu v povinnom výkupe. Účelom návrhu je zobjektivizovať nárok výrobcu elektriny na korekciu,“ vysvetlil Igaz.
Pomerné náklady
V prvom roku regulačného obdobia navrhuje regulačný úrad zahrnúť do ceny pomerné náklady vynaložené na nákup emisných kvót. Takéto náklady v predchádzajúcich rokoch nevstupovali do kalkulačného vzorca pre výpočet výkupných cien.
Nová vyhláška prináša aj negatívne vymedzenie ekonomicky oprávnených nákladov uplatnených pri prolongácii. „Negatívnym spôsobom vymedzujeme, čo sa nepovažuje za ekonomicky oprávnené náklady pri zníženej cene elektriny v režime prolongácie. Ide o demonštratívny výpočet nákladov ako sú náklady na obstaranie alebo opravou oplotenia, prevádzkové náklady, náklady na úpravu areálu súvisiace so zabezpečením strážnej služby areálu, zabezpečením a opravou kamerového systému, osvetlenia areálu alebo výmenou viac ako 49 % z celkového počtu fotovoltických panelov ako aj náklady na opravu alebo úpravu priehradného múru v prípade vodných elektrární,“ dodal Igaz.
V novej vyhláške regulačného úradu je taktiež zadefinovaný maximálny medziročný nárast nákladov na obsluhu výrobcov elektriny s nárokom na podporu výkupom elektriny. „Uvedená zmena zabezpečí spravodlivejšie regulovanie a predikovateľnosť nákladov pri výkone činnosti výkupcu elektriny stanovením limitu povoleného nárastu nákladov a jasné stanovenie výpočtu nákladov na odchýlku,“ konštatoval Igaz.