Ukrajina a Energetické spoločenstvo: Je najvyšší čas?
Koalícia pre energetické reformy zložená z odborníkov a občianskych organizácií vydala správu o pokroku v implementácii európskej energetickej legislatívy na Ukrajine.
Medzi jej hlavné závery patria:
Voľba jasného kurzu zahraničnej politiky uľahčí integráciu ukrajinského trhu s energiami s EÚ a prispeje k zavedeniu európskych environmentálnych štandardov.
Nové vedenie štátu potvrdilo politiku európskej integrácie podpisom Asociačnej dohody s EÚ, čím skončili aj debaty o možnom vystúpení z Energetického spoločenstva a uznaní záväzkov implementovať tretí energetický balík.
Podľa protokolu o pristúpení k Zmluve o energetickom spoločenstve má byť ukrajinský trh plne liberalizovaný od 1.1.2015.
Jasná politická vôľa zlepší koordináciu medzi štátnymi úradmi, posilní a zefektívni dialóg medzi Ukrajinou a EÚ. Samotná vôľa ale nestačí na úspešné implementovanie európskeho práva.
Napriek množstvu opatrení a verejných deklarácii vlády, v praktickej rovine nedošlo k priblíženiu ukrajinských trhov s energiami k európskym štandardom. Pri zvyšovaní cien a taríf chýba väčšia transparentnosť stanovenia cien. Nevytvorili sa ani podmienky pre zvýšenie súťaže na trhu s elektrinou a plynom.
Kým sa ustanovenia európskej legislatívy nedostanú do bežného života, ťažko možno hovoriť o ich úspešnej implementácii.
Hlavnou bariérou implementácie je dôraz vlády na „proces“ a nie na „výsledky“. Navrhlo sa množstvo zákonov, ale neschválili sa a ak sa schválili, neboli realizované. Napríklad implementácia Zákona o povinnosť podiele biozložiek v palivách sa nereguluje, rozvoj legislatívy o minimálnych zásobách ropy a ropných produktov sa odkladá a legislatíva o európskom postupe pri hodnotení environmentálnych dopadov sa neprijala. Aj zákon o unbundlingu prevádzkovateľa plynárenskej siete spĺňa požiadavky 3. liberalizačného balíka len čiastočne.
Jedným z dôvodov meškania reforiem je absencia jasného mechanizmu ako premeniť rozhodnutia na skutočnosť. Byrokratické prekážky vnútri vlády spôsobujú oneskorenia pri prijímaní rozhodnutí. Nie sú napríklad jasne stanovené zodpovednosti medzi úradmi, za záležitosti v oblasti energetickej efektívnosti napríklad zodpovedajú najmenej tri rozličné agentúry. Neexistuje ani žiaden mechanizmus ako vyhodnocovať účinnosť implementácie alebo získavania reakcií od trhových hráčov.
V poslednom polroku Sekretariát Energetického spoločenstva navrhol Ukrajine dva kľúčové zákony pre trhy s plynom a elektrinou v súlade s požiadavkami 3. energetického balíčka, ktorý sa Kyjev zaviazal implementovať do roku 2015. O týchto dokumentoch sa však stále nezačalo vo vláde ani diskutovať.
Odporúčania koalície a podrobnú analýzu implementácie jednotlivých smerníc a nariadení EÚ v krajine pre sektory plynu, elektroenergetiky, v oblasti regulačného rámca, obnoviteľných zdrojov, energetickej efektívnosti, ropy štatistík či podpory hospodárskej súťaže nájdete na tejto linke.
Zdroj: DiXi Group