Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
25. júna 2014 Elektrina a elektrická energia od Energia.skSITA

Testovali sme elektrické BMW

Spomenutých 600 km sme prešli počas víkendu, najďalej sme sa z Bratislavy dostali do jadrovej elektrárne v Mochovciach. Počas dvoch nocí nám auto ochotne postrážili v hoteli Danubia Gate Bratislava, ktorý disponuje parkovacím miestom vybaveným nástennou nabíjacou stanicou s rozhraním Mennekes. Parkovanie u nich preto nebolo náhodné.

Okrem toho sme auto nabíjali cez nabíjacie stanice Enel (sídlo Slovenských elektrární, Infocentrum Mochovce), z domácej zástrčky cez nabíjací modul dodávaný s autom, ale i cez dobíjaciu stanicu E.ON v obchodnom centre vo Voderadoch. Dobíjacie stanice E.ON-u nás trošku sklamali tým, že sme pri nich nedokázali auto dobiť cez výkonnejší 25-ampérový Mennekes kábel, ktorý k autu dodáva BMW. Naopak, s použitím tenšieho 16 A kábla dobíjanie fungovalo.

Teraz zopár čísel. Danú celkovú vzdialenosť sa nám podarilo prejsť počas rovných 48 hodín (auto sme prevzali v sobotu ráno o 10h, odovzdali v rovnakom čase v pondelok). Okrem elektriny sme jazdili i s použitím tzv. range extendera, čo je malý benzínový agregát slúžiaci na výrobu elektriny. To znamená, že fyzický pohon auta zabezpečuje výlučne elektromotor, ktorý však môže elektrinu čerpať buď z batérie alebo mu ju dodáva benzínový agregát.

Nakoľko dojazd s batériou v našom prípade neprekročil 150 km a na slovenských cestách zatiaľ neexistuje možnosť rýchlonabíjania cez rozhranie Combo 2, ktorým bolo BMW i3 tiež vybavené, spálili sme celkovo 18,1 litra benzínu. Odhadom, zo spomínaných celkových 600 km sme prešli na pohon z batérie o niečo viac ako 300 km. Pri činnosti benzínového agregátu sme sa dostali na ekvivalent cca 6,5 litra benzínu potrebného na výrobu elektriny, vďaka ktorej prešlo auto 100 km.

Samostatnou kapitolou je dizajn auta. Na rozdiel od športovo-luxusnej BMW i8, dizajnové riešenie i3 je, diplomaticky povedané, veľmi špecifické. To však nemusí byť nevyhnutne na škodu – aj my sme si spočiatku rozpačitý dojem upravili a po dvoch dňoch testovania nám dizajn i3 prišiel prirodzený. Teda až na tú imitáciu prednej masky, ktorá je inak typická pre štandardné vozidlá tohto výrobcu.

Teraz trochu slov k celkovým dojmom. Sloganom bavorskej automobilky je „radosť z jazdy“. Tú nám elektrická i3-ka rozhodne dopriala. Vďaka vlastnostiam elektrického motora (výkon 125 kW), medzi ktoré patrí aj využiteľnosť celého krútiaceho momentu 250 Nm v podstate od prvej otáčky, sa nám na križovatkách v meste úspešne darilo koriť nejedno 3-litrové naftové ego. Výrobcom deklarované zrýchlenie z pokoja na 100 km/h sa udáva pri pohone z batérie na 7,2 sekundy, pričom ale v porovnaní s klasickými motormi je zrýchlenie plynulé. Preto má BMW i3 v meste do rýchlosti 50 km/h (resp. v niektorých oblastiach do 70 km/h) rozhodne navrch oproti drvivej väčšine áut čakajúcich z „pole position“ na zelenú.

Celkový dojem z jazdy dotváralo spestrenie v podobe audiosústavy harman/kardon.

Tiež sme zistili, že elektrické BMW i3 dokáže byť aj silným socializačným prvkom. Na zvedavé pohľady na uliciach, fotografovanie na cestách, pomalé obiehanie a obhliadanie sme si zvykli, resp. museli zvyknúť hneď v prvý deň. Čo nás však rozhodne potešilo, bol záujem náhodných okoloidúcich, keď sme auto parkovali. Viacerí z nich sa spontánne zastavili, popýtali sa, čo ich zaujímalo, a netreba pripomínať, že elektrický pohon v nemeckom prevedení zaujal rovnako ženy ako aj mužov.

A aby nevznikal dojem, že BMW i3 je ideálne auto: áno, aj bavorský elektromobil má svoje drobné nedostatky. Či už ide o ovládanie tempomatu, ktorý nie je v i3 tak intuitívny, ako v štandardných modeloch BMW, alebo o mierny nekomfort pri zapnutom benzínovom agregáte (zišlo by sa lepšie odizolovanie od hluku, ale najmä od produkovaného tepla cez sedadlá vzadu), či prílišná snaha auta rekuperovať pohybovú energiu okamžite – a teda veľmi výrazne brzdiť bezprostredne po vypnutí tempomatu. Auto by tiež mohlo lepšie dokázať identifikovať mieru náklonu, aby sa nestávalo, že v križovatkách v miernom briežku začne po uvoľnení brzdy spontánne cúvať.

Na záver, v porovnaní s cenami BMW radu 1, cena zhruba 33 tisíc eur za i3 nie je na pomery bavorskej automobilky rozhodne prestrelená. Ak by sa konštruktérom podarilo zásadnejšie doriešiť otázku dojazdu (napríklad väčšou benzínovou nádržou pre benzínový range extender), toto vozidlo by sa určite stalo plnohodnotným konkurentom iným naftovým a benzínovým autám vo svojej triede.

BMW i3 testovali Michal Jesenič a Michal Hudec.

© energia.sk

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.