SZVT: Správca je povinný odberateľom teplo vyúčtovať najneskôr do 31. mája
Domácnosti podľa jeho slov najviac vo vyúčtovaní zaujímajú práve údaje o nákladoch na dodané teplo na vykurovanie a na prípravu teplej vody. „Je potrebné vedieť, že dodávatelia tepla zodpovedajú za fakturáciu nákladov na teplo pre odberné miesto (dom) v zmysle zákona 657 z roku 2004. Správca zodpovedá za samotné rozúčtovanie nákladov na jednotlivé domácnosti, pričom sa riadia vyhláškou Ministerstva hospodárstva SR číslo 630 z roku 2005, ktorou sa pre rok 2016 ustanovuje teplota teplej úžitkovej vody na odbernom mieste, pravidlá rozpočítavania množstva tepla dodaného v teplej úžitkovej vode a rozpočítavania množstva tepla,“ podčiarkol.
Správca môže podľa Obšivaného spotrebiteľom vyúčtovať iba skutočné náklady za službu od výrobcu, respektíve dodávateľa tepla. „Ak správca má iné náklady spojené s dodávkou tepla v danom dome, napríklad opravu ventilov, vyregulovanie systému rozvodov a podobne, mal by tieto náklady fakturovať v inej položke ako v cene za dodávku tepla,“ dodal predseda SZVT.
Správnosť vyúčtovania si podľa neho odberateľ môže overiť v prvom kroku priamo u svojho správcu či predsedu spoločenstva vlastníkov bytov. Ak odberateľ nie je spokojný s vysvetlením správcu, môže podať podnet na prešetrenie vyúčtovania na Slovenskú obchodnú inšpekciu (SOI).
„Tá kontroluje, či vyúčtovanie správne obsahuje formálne, zákonom stanovené náležitosti, akým je správnosť započítaných údajov, zálohových platieb, fakturovaných cien, spôsob rozpočítavania ceny za dodávku tepla a pod. Ak je vyúčtovanie chybne spracované, SOI uloží pokutu správcovi a ten je povinný vyúčtovanie opraviť. Ak sa aj napriek tomu bude odberateľ cítiť poškodený vo svojich právach, môže sa obrátiť na súd,“ dodal Obšivaný.
Copyright © TASR 2017