Strednú Európu prepojí sieť rýchlonabíjacích staníc
Snímka z tlačovej konferencie vo Viedni. Foto: energia.sk/Michal Jesenič
Projekt Central European Green Corridors (CEGC) vznikol s cieľom rozšíriť a zjednotiť nabíjaciu infraštruktúru pre elektromobily vo vybraných krajinách strednej Európy. Do konca roka 2015 má vzniknúť fungujúca sieť, ktorá prepojí celkom 115 rýchlonabíjačiek na Slovensku, v Rakúsku, Slovinsku, ale aj v chorvátskom Záhrebe a bavorskej metropole Mníchov.
Slovenskú časť projektu má tvoriť celkom 21 staníc s rýchlym nabíjaním. Väčšinu z nich bude prevádzkovať spoločnosť Greenway, ktorá už stihla vo vlastnej réžii vybudovať 15 takýchto staníc. Ich rozmiestnenie strategicky prepája západ s východom krajiny. K existujúcej infraštruktúre postavia 3 nové stanice. Ďalší partner zo Slovenska, Západoslovenská energetika (ZSE), prispeje do projektu 3 vlastnými stanicami. Technologicky projekt zastreší firma Schrack Technik.
Ako zdôraznil spoluzakladateľ Greenway Peter Badík, dôležitou časťou projektu je zabezpečiť interoperabilitu regionálnych sietí. Všetky nabíjačky by mali mať jednotný systém identifikácie. Majiteľ elektrického auta tak bude môcť bez akýchkoľvek obmedzení cestovať v rámci všetkých zúčastnených krajín.
Sieť je tiež prísľubom pre budúce rozširovanie. Ak pribudnú nové stanice, budú automaticky zaradené pod tento systém.
Dualizmus v zásuvkách nebude problém
V súčasnosti existujú dva štandardy pre rýchlonabíjanie striedavým prúdom (DC). V Európe dominuje štandard CHAdeMO, ktorým sú vybavené prevažne vozidlá japonských automobiliek. Druhý typ zásuvky reprezentuje Combo 2, ktorý je síce menej rozšírený, ale preferuje ho Európska únia. Len začiatkom októbra schválil Brusel smernicu o budovaní infraštruktúry pre alternatívne palivá.
V dôsledku „zásuvkového dualizmu“ sa môže stať, že ak napr. motorista vlastní elektrický model i3 od nemeckého výrobcu BMW, na rýchle nabitie svojho auta môže vo väčšine prípadov zabudnúť. Aj toto sa podľa šéfa Greenway má zmeniť tak, aby boli obslúžení všetci zákazníci. „Cieľom je pritiahnuť ľudí, nie ich limitovať podľa typu auta, ktoré vlastnia,“ doplnil Badík.
Do ukončenia projektu budú preto všetky stĺpikové stanice vybavené s oboma typmi zásuviek. Multištandard bude zároveň rozšírený o vysokorýchlostné AC nabíjanie.
Nabíjačky budú vybavené štandardom CHAdeMO a Combo 2.Foto:energia.sk
Spoplatnenie nabíjania zatiaľ nemá v rámci projektu jednotné pravidlá. Závisieť bude od konkrétneho prevádzkovateľa stanice na národnej úrovni. Greenway dnes poskytuje záujemcom svoju infraštruktúru bezplatne. V budúcnosti ale plánuje predstaviť platenú službu, v rámci ktorej budú môcť zákazníci platiť kartou, či mobilom.
V Európe už v rámci e-mobility začali vznikať prvé roamingové platformy. Keďže nejde o regulovaný biznis, poskytovanie takýchto služieb zvyčajne závisí od konkrétnych dohôd medzi jednotlivými operátormi.
Ako odznelo v stredu (8.10.) na tlačovej konferencii vo Viedni, projekt CEGC je aktuálne na najlepšej ceste, aby mu bola schválená dotácia Európskej komisie. Podpora sa udeľuje v rámci programu TEN-T (Trans-European transport networks), ktorý je zameraný na budovanie a rozširovanie dopravných sietí v EÚ.
Do projektu CEGC je zapojených celkom 11 partnerov z rôznych oblastí, vrátane automobilového priemyslu, elektroenergetiky či smart technológií. Hlavným koordinátorom iniciatívy je rakúska energetická spoločnosť Verbund. Podporu cezhraničnej iniciatíve deklaruje aj vláda Slovinska a Rakúska.
© energia.sk