Štát zadotuje nákup elektromobilu sumou do 5000 eur
Minister hospodárstva Peter Žiga potvrdil, že rezort má spolu so Združením automobilového priemyslu (ZAP) ambíciu zatraktívniť elektromobily a akcelerovať dopyt po týchto vozidlách formou dotácie.
Žiga už v septembri avizoval, že počas nasledujúcich dní predstaví program priamej podpory nákupu elektrických vozidiel. Vlani sa ich na Slovensku kúpilo 70 kusov.
„Ide o jedinečnú príležitosť, lebo Recyklačný fond končí a je tam zostatok z platieb ZAP za jednotlivé automobilky,“ uviedol dnes na schôdzi Komisie pre energetiku pri hospodárskom výbore NR SR.
Koncom augusta tohto roka správna rada Recyklačného fondu schválila projekt celoštátnej podpory na používanie vysoko ekologických nízkoemisných vozidiel, ktoré nie sú výhradne poháňané spaľovacím motorom.
„Zo spomínaných piatich miliónov eur by sme chceli dávať dotáciu asi 5000 eur na nákup jedného auta, štyri až päťtisíc eur,“ uviedol Žiga, podľa ktorého ešte treba doladiť detaily. Hľadajú sa totiž legislatívne spôsoby ako zabrániť prípadným špekuláciám, napr. aby sa elektroauto kúpené u nás s dotáciou na druhý deň nevyviezlo za hranice a tam nepredalo za vyššiu cenu.
„Nevidíme v tom ale riešenie, lebo to nie je udržateľné,“ upozornil minister.
Ne/prekonateľný cenový rozdiel
Zároveň situáciu prirovnal k dotovaniu fotovoltiky. Aj jej zavádzanie v Európe bolo sprevádzané dotáciami, pričom sa peniaze dávali aj do výskumu a vývoja, čím technológia zlacňovala. „Toto musí nastať aj pri výrobe elektromobilov, plug-inov či hybridov. Inú cestu jednoducho nevidím,“ uviedol Žiga.
Hlavný problém vidí v súčasnej vysokej nákupnej cene vozidiel. „Ak konvenčný model Volkswagen up! na benzín stojí 9000 eur a cena modelu elektromobilu e-up! je 26 000 eur, aj keď dáte dotáciu 5000 eur, stále ste na takej úrovni, že za jeden e-up! si kúpite dva s normálnym agregátom,“ poznamenal.
„Pokiaľ automobilky nevymyslia lacnejší spôsob, tak si neviem predstaviť, že prekonáme túto bariéru,“ dodal s tým, že ministerstvo sa môže usilovať o určité smerovanie a legislatívu, ale trh určí, akým spôsobom sa automobilky rozhodnú realizovať požiadavky na znižovanie emisií skleníkových plynov.
Poslanec Karol Galek zo strany SaS následne pripomenul systémovejšie riešenia podpory elektromobility známe zo zahraničia, ako napr. povolená jazda v pruhoch pre autobusy, preferenčné parkovanie v mestách, či iné technické a netarifné formy podpory, ktoré by nezaťažovali rozpočet.
© energia.sk