SPP sa uchádza o podporu Bruselu, chce ekologizovať dopravu
Mapka znázorňuje rozmiestnenie CNG/LNG plničiek. Zdroj: prezentácia SPP
Svitá ekologickej doprave na Slovensku na lepšie časy? Slovenský plynárenský priemysel (SPP) spoločne s partnerskou spoločnosťou Danube LNG pripravili projekt fuelLCNG, ktorý kombinuje dve palivové formy zemného plynu. Zámer má šancu získať grant Európskej komisie v rámci tretej výzvy Nástroja na prepájanie Európy (CEF). Úspešné projekty budú známe v júli 2017.
„Virtuálny plynovod“ popri diaľnici
Ambíciou projektu je rozšíriť slovenskú sieť o 14 nových CNG plničiek. Rozmiestnené budú na strategických diaľničných úsekoch D1 a D2. Nepôjde ale o konvenčné CNG stanice. Hoci je SR druhou najviac plynofikovanou krajinou v EÚ, potrubia v blízkosti diaľnic nenájdeme. Na výrobu CNG sa preto využije LNG dovážaný v cisternách, ktorý sa bude vtláčať do kryogénnych nádob.
LNG sa pomocou čerpadla dopraví do výparníka, kde odparovaním dosiahne tlak vyše 400 barov. Následne dochádza k plneniu tlakového zásobníka CNG. Od tohto momentu už plnička funguje rovnako ako konvenčné stanice. Takéto riešenie nevyžaduje prípojku plynu. Na prevádzku stanice stačí nízka kapacita elektrickej prípojky, výhodou je aj jednoduchší povoľovací proces.
Na diaľnici D1 vzniknú 3 LNG stanice pre zásobovanie kamiónovej dopravy. V rámci projektu sa plánuje vyrábať LNG skvapalňovaním plynu a bioplynu. Táto produkcia sa bude predávať pre autobusovú a riečnu dopravu. Počíta sa tiež s pilotnou flotilou minimálne 50 vozidiel na LNG.
Projekt bol predstavený na nedávnej konferencii Trh s plynom v Bratislave. „Veríme, že sa nám to podarí,” poznamenal Ivan Weiss, šéf sekcie plánovania a obchodnej politiky SPP. Získanie grantu pre výstavbu novej infraštruktúry môže byť podľa neho impulzom aj pre ostatných hráčov.
Realizovanie tohto projektu by mohlo znamenať zlom pre stagnujúci rozvoj CNG infraštruktúry na našom území, ktorý v posledných rokoch sprevádzal aj pokles spotreby tohto paliva. Ako ukazuje pozitívny scenár odhadovaného vývoja v doprave do roku 2030, trend sa môže otočiť.
Zdroj: prezentácia SPP
Na Slovensku je dnes 11 verejných CNG staníc, z toho 8 prevádzkuje SPP. Na českých cestách majú podľa údajov Českého plynárenského zväzu motoristi k dispozícii 145 plničiek. Tomu zodpovedá počet vozidiel na plyn, ktorý u nášho západného suseda v januári presiahol 15 tisíc.
Podľa Národnej politiky zavádzania infraštruktúry pre alternatívne palivá by do roku 2025 malo byť na našom území minimálne 50 CNG staníc, v optimistickom scenári 80. Pokiaľ ide o LNG stanice pre cestnú dopravu, do roku 2025 majú byť minimálne 3 a v ideálnom prípade 5.
V hre sú aj ďalšie projekty zo Slovenska
O podporu na zlepšenie dopravy súťažia dve desiatky projektov zo Slovenska. „Samozrejme, že nedostaneme peniaze na všetky projekty, no pôjde o výber tých najkvalitnejších riešení,“ zdôraznil minister dopravy Arpád Érsek.
V rámci CEF môže Slovensko získať celkom 743 miliónov eur. Okrem viacerých projektov v oblasti železničnej dopravy sú medzi uchádzačmi o grant projekty zamerané na zavádzanie nových technológií uľahčujúcich elektrických áut. „Cieľom projektov je vytvorenie kontinuálnej siete dobíjacích staníc na TEN-T koridoroch v strednej Európe (a smerom na juh) tak, aby boli nabíjacie siete v celom regióne interoperabilné,“ uviedlo ministerstvo dopravy pre náš portál.
V hre o financie EÚ je tiež projekt prvej čerpacej stanice na vodík a rozšírenie bezemisnej vodíkovej dopravy smerom k mestskej a medzimetskej doprave. „Skúmať by sa mohli aj možnosti používania používania LBG (skvapalnený bio plyn) pre cestnú dopravu v rámci V4,“ uzavrel rezort.
© energia.sk