Spotrebitelia nevedia o možnosti alternatívneho riešenia sporu s dodávateľom
Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) sa začiatkom roka stal jedným z orgánov alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov. Nový mechanizmus je menej formálny a slúži na doriešenie konfliktu s dodávateľom elektriny, zemného plynu alebo tepla. „Od 1. februára tohto roka bolo na úrad podaných 12 takýchto návrhov,” zhodnotil hovorca úradu Radoslav Igaz.
Väčšina spotrebiteľov však o tejto možnosti stále nevie. „Najčastejšie sa úrad stretáva so spormi týkajúcimi sa reklamácie vyúčtovania spotreby energií či ukončenia zmlúv uzavretých s dodávateľmi,” priblížil pre náš portál s tým, že úrad pri ich riešení komunikuje telefonicky, elektronicky, ale aj formou osobných stretnutí.
Do kompetencii ÚRSO spadajú tiež zmluvy o dodávke pitnej vody a odvádzaní odpadovej vody, ktoré spotrebiteľ uzatvoril s regulovaným subjektom.
Kedy riešiť spor „alternatívne“?
Každý spotrebiteľ by sa mal najprv pokúsiť o vyriešenie sporu priamo s dodávateľom. Keď do 30 dní nedostane odpoveď resp. zamietavé stanovisko, môže sa obrátiť na ÚRSO s návrhom na začatie alternatívneho riešenia.
Regulátor rieši spory medzi spotrebiteľom a dodávateľom bezodplatne. Podľa zákona musí ÚRSO ukončiť alternatívne riešenie sporu do 90 dní od jeho začatia. V zložitých prípadoch sa môže lehota predĺžiť o 30 dní, a to aj opakovane. Spotrebiteľ má právo ukončiť svoju účasť v ktoromkoľvek štádiu.
Ak sa obidvom subjektom sporu podarí nájsť kompromis, dohoda je pre nich záväzná. Možnosť obrátiť sa v rovnakej veci na súd ale nie je dotknutá.
Regulačný úrad má na svojom webovom sídle samostatnú sekciu o alternatívnom riešení sporov so všetkými potrebnými informáciami. Podnet na začatie alternatívneho riešenia sporu prijíma ÚRSO tradičnou poštou i elektronicky. Formulár na podanie návrhu nájdete na tejto linke.
Alternatívne riešenie sporov sa zaviedlo v dôsledku transpozície smernice EÚ. Upravuje ho Zákon (č. 391/2015 Z. z.) z dielne Ministerstva hospodárstva SR.
© energia.sk