Spotreba benzínu v SR klesne v roku 2015 na 534.000 ton
„Spotreba automobilového benzínu je pomerne vyrovnaná, respektíve má mierne klesajúcu tendenciu. Spotreba nafty má dlhodobo rastúcu tendenciu. Spotreba LPG stagnuje na úrovni okolo 30.000 t a spotreba vykurovacích olejov rýchlo klesá,“ spresnil rezort hospodárstva.
Domáca spotreba pohonných látok je z 35 % pokrytá dovozom napriek tomu, že domáci výrobca Slovnaft je schopný svojou kapacitou dlhodobo uspokojiť celý domáci trh viac ako dvojnásobne.
Spotreba motorového benzínu by si mala zachovať mierne klesajúci trend s medziročným 0,5-% koeficientom poklesu, respektíve stagnáciu na súčasnej úrovni v závislosti od vývoja kúpyschopnosti obyvateľstva, od miery zavádzania alternatívnych palív, ako aj od zvýšeného podielu osobných automobilov s naftovým motorom.
„Spotreba motorovej nafty podľa referenčného scenára by sa mala vyvíjať naďalej rastúcim tempom s intenzitou závislou na dynamike vývoja ekonomiky a rozsahu využívania alternatívnych motorových palív. Dlhodobý priemerný medziročný rast spotreby sa tu predpokladá na úrovni 1,5 %,“ priblížilo MH SR v materiáli.
„V prípade ďalšieho výraznejšieho spomalenia slovenskej ekonomiky sa dá očakávať aj scenár s miernejším rastom spotreby motorových palív. V doprave sa očakáva nárast významu alternatívnych palív, ako sú LPG, CNG a elektromobility, ako aj vodíka.“
Z pohľadu absolútneho objemu spotrebovaných motorových palív v SR v budúcnosti možno považovať zabezpečenosť krajiny v zásobovaní trhu za vysokú, keďže súčasné maximálne výrobné kapacity rafinérskeho priemyslu sú dostatočné vo všetkých scenároch. „Platí to aj keby mal byť domáci dopyt zásobený výlučne z domácej rafinérie, pričom táto situácia je v skutočnosti extrémne nepravdepodobná, pokiaľ SR ostane ako celok plne integrálnou súčasťou EÚ a jednotného liberálneho európskeho ropného trhu,“ dodal rezort hospodárstva.
Copyright © TASR 2014
K téme
