Spôsobí Eustream zdraženie plynu?
O čo ide
Prepravca plynu Eustream rozoslal 14.9. 2016 dodávateľom oznámenie, že sa od 1.10.2016 mení spôsob rezervácie ročnej kapacity na domácom bode – po novom bude musieť dodávateľ (obchodník) rezervovať kapacitu cez európsku platformu Prisma, ktorá je jednou z tých, na ktorej sa podľa Nariadenia EÚ č. 984/2013 rezervujú kapacity na prepravu plynu medzi jednotlivými členskými krajinami EÚ.
Podľa pôvodných pravidiel si mohli dodávatelia rezervovať ročnú kapacitu na prepravu zo siete Eustream-u do distribučnej siete kedykoľvek počas roka. Cez platformu Prisma to bude možné po prvý raz v aukcii v marci 2017, a to konkrétne až na obdobie od 1.10.2017.
Obdobie do 30.9.2017 tak budú musieť dodávatelia vykrývať rezervovaním mesačných kapacít, ktoré sú ale dnes viac ako 2,4-násobne drahšie voči cene ročných produktov. Združenie dodávateľov energií (ZDE) odhadlo, že náklady dodávateľov môžu pre budúci rok narásť o viac ako 10 mil. eur ako priamy dôsledok zmeny pravidiel rezervácie kapacít.
Problémom podľa združenia je, že cena prepravnej kapacity na domácom bode nie je súčasťou regulovaných distribučných taríf, ktoré by dodávateľ v prípade úpravy iba preniesol do faktúry pre konečného odberateľa, ale ide o prevádzkový náklad samotného dodávateľa, ktorý s ním musí vopred kalkulovať pri cenových ponukách a dohadovaní sa so zákazníkom na cene plynu. V čase zmeny už mali dodávatelia väčšiu časť zákazníkov pre rok 2017 zazmluvnených a podpísané kontrakty obsahujú ceny komodity, ktoré počítali s lacnejšou prepravou na domácom bode.
„Doposiaľ platné pravidlá rezervácie ročnej kapacity na domácom bode prepravnej siete dávali dodávateľom možnosť objednať si ročnú kapacitu pre rok 2017 najneskôr pätnásť pracovných dní pred požadovaným začiatkom prepravy plynu. Je preto prirodzené, že dodávatelia smerovali rozhodnutie o rezervácii kapacít pre celé svoje portfólio k záveru roka, kedy majú o objeme dodávky v ďalšom roku reálnejší obraz. Nečakaná zmena v polovici septembra, ktorá nadobudla účinnosť na začiatku októbra, takpovediac zmenila pravidlá uprostred hry. Zo strany prepravcu plynu ale aj regulátora ide o nepredvídateľný krok a zásah do legitímnych očakávaní dodávateľov,“ hodnotí Michal Hudec, predseda ZDE.
Podľa európskej legislatívy?
„Objednávanie kapacity na vstupnom i výstupnom domácom bode vo forme aukcií štandardných produktov prechádza na európsku platformu Prisma a bude prebiehať v súlade s plynárenským aukčným kalendárom (nariadenie Komisie EÚ 984/2013). Pre zákazníkov tým vzniká komfort objednať si kapacitu na domácom bode spolu s kapacitami na EÚ bodoch spoločnosti Eustream,“ uviedol slovenský prepravca plynu vo svojom oznámení obchodníkom.
Na druhej strane, predmetné európske nariadenie v čl. 2 ods. 1 výslovne konštatuje, že „sa nevzťahuje na body výstupu ku konečným spotrebiteľom a do distribučných sietí“. Na domáci prepravný bod sa teda európska legislatíva pozerá inak, ako na fyzické prepojovacie body medzi jednotlivými členskými krajinami.
Na európskom trhu s plynom platí, že prístup k preprave možno v zásade odmietnuť len pre nedostatok voľných kapacít, inak musí prevádzkovateľ siete umožniť tretím stranám flexibilný prístup v podstate kedykoľvek. Na kapacitu na domácom bode sa nariadenie Komisie EÚ č. 984/2013 nevzťahuje, konštatuje v tlačovom vyhlásení ZDE.
Eustream: Prisma sa osvedčila
Do redakcie nám zaslala stanovisko spoločnosť Eustream, venuje sa v ňom však primárne situácii na cezhraničných prepojovacích bodoch, nie téme domáceho výstupného bodu: „Do prevádzkového poriadku spoločnosti Eustream bol zavedený osvedčený európsky mechanizmus prideľovania kapacity v plynárenských prepravných sieťach formou aukcie štandardných produktov. Identickým spôsobom sa v zmysle Nariadenia č. 984/2013 EK už v súčasnosti ponúkajú kapacity na cezhraničných bodoch v EÚ (v prípade spoločnosti Eustream na hraniciach s členskými štátmi EÚ),“ uviedol v stanovisku Pavol Kubík, hovorca slovenského prepravcu plynu.
„Tvrdenia o údajnom dosahu na ceny pre koncových zákazníkov nepovažujeme za adekvátne,“ doplnil s vysvetlením, že ceny pre domácnosti sú určené regulátorom a najväčší podiel na koncovej cene plynu tvorí i tak komodita, ktorej cenový vývoj spôsobuje v ostatnom období zlacňovanie plynu pre koncových odberateľov. „Poplatok za domáci výstupný bod z prepravnej siete tvorí približne 0,5 percenta konečnej ceny,“ doplnil.
Na doplňujúce otázky redakcie, v ktorých konkrétnych krajinách EÚ sa osvedčila platforma Prisma ako nástroj na rezerváciu kapacít na domácom bode a ako sa zmenia náklady tých dodávateľov, ktorí v čase zmeny prevádzkového poriadku nemali ešte rezervovanú ročnú kapacitu pre rok 2017, hovorca nereagoval.
ÚRSO: Všetko v súlade s EÚ
Náš portál oslovil so žiadosťou o stanovisko aj Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO). Pýtali sme sa najmä na to, s akým argumentom sa regulátor stotožnil, ak predložený návrh Eustream-u schválil napriek tomu, že európske nariadenie č. 984/2013 priamo hovorí, že sa na výstupné body z prepravy smerom do distribúcie nevzťahuje.
„Zmeny v prevádzkovom poriadku plne rešpektujú súčasnú platnú legislatívu EÚ a to hlavne v oblasti budovania spoločného trhu,“ reagoval hovorca ÚRSO Radoslav Igaz.
Zaujímali sme sa aj o to, či úrad skúmal možný finančný a iný vplyv úpravy tejto zmeny na ostatných účastníkov trhu s plynom a ak áno, s akým výsledkom. Hovorca úradu uviedol, že „proces skúmania finančných dopadov na účastníkov trhu je uplatňovaný pri posudzovaní každého dokumentu.“ Výsledkom má byť podľa neho schválenie rozhodnutia. Presnejšie dáta sme sa však nedozvedeli.
Názor advokáta
„Uplatňovanie administratívnych obmedzení s faktickým následkom v podobe znemožnenia rezervácie ročnej kapacity má povahu neprípustnej bariéry, a to aj dopadom na možnosť vstupu hráčov z iných členských krajín. Osobne tu vidím aj európsky rozmer,“ povedal pre náš portál Rastislav Hanulák z advokátskej kancelárie CLG.
„Zmena, ktorú presadil Eustream do svojho prevádzkového poriadku, nekorešponduje s pravidlami zabezpečovania prístupu do prepravnej siete vyplývajúcimi z vyhlášky ÚRSO č. 24/2013 Z. z. (pravidlá trhu), podľa ktorej ak účastník trhu doručí prevádzkovateľovi prepravnej siete žiadosť o rezerváciu ročnej kapacity (na domácom bode) v určenej lehote, prevádzkovateľ prepravnej siete je povinný ju účastníkovi trhu prideliť. Odmietnuť môže len z dôvodov uvedených v zákone o energetike, t.j. pri nedostatku kapacity, resp. v prípade hrozby vážnych hospodárskych škôd v súvislosti so zmluvami take-or-pay. Prevádzkový poriadok je predpisom nižšej právnej sily a teda ani prípadný odkaz na primeranú aplikáciu európskeho nariadenia č. 984/2013 nedáva pravidlám rezervácie ročnej prepravnej kapacity (pre domáci vstupný a výstupný bod) inú právnu silu než právnu silu prevádzkového poriadku. Platí teda pravidlo vyplývajúce z vyhlášky ako všeobecne záväzného právneho predpisu,“ vysvetlil Hanulák.
Dodávatelia navrhujú riešenie
„Akútny problém by vyriešila dočasná zľava z ceny mesačnej kapacity na úroveň ročného produktu, a to počas prvých 9 mesiacov budúceho roka. ZDE však ako dlhodobé udržateľné riešenie navrhuje, po vzore väčšiny krajín EÚ, zrušenie povinnosti rezervácie kapacít na domácom bode a zavedenie variabilného poplatku za objem skutočne prepraveného plynu do distribučnej siete. Tento poplatok je obvykle súčasťou regulovaných taríf distribúcie, ktorá peňažný objem vyberie cez dodatočný cenový element, ktorý odovzdá prevádzkovateľovi prepravnej siete,“ vyhlásilo ZDE.
© foto a text: energia.sk