Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
LNG tanker sea- flickr
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Foto: Flickr/Eric Kilby (licencia Creative Commons)
26. septembra 2016 Plyn a ropa od Energia.skSITA

Spoločnosť MET verí v inovatívne riešenia, a preto v roku 2016 realizovala prvú dodávku LNG na európsky trh

Skvapalnený zemný plyn (LNG) je nevyhnutnou súčasťou komoditného portfólia MET Group v Európe. S regionálnou expanziou rastú pozície MET v oblasti Stredomoria a predstavujú základ optimalizácie LNG v globálnom meradle. Skúsenosti po pol roku  zhrnul Benjamin Lakatos, generálny riaditeľ MET Holding a.s.: „Staré dobré časy sú preč a konsolidácia na európskom trhu s plynom sa už začala.“

V prospech LNG hovorí obrovský technologický pokrok, ktorý sa dosiahol v posledných rokoch. Lode prevážajúce skvapalnený plyn dokážu prevážať oveľa väčšie množstvá ako v minulosti, čo znižuje náklady na prepravu. Za plus možno považovať aj vysokú, možno až prebytočnú kapacitu regazifikačných terminálov v Európskej únii vo Francúzsku, Španielsku a Taliansku. Európske terminály sú schopné spracovať oveľa viac LNG, ako sa v súčasnosti dováža.

V neprospech LNG zas hovoria výrazne rozdielne ceny na troch kľúčových svetových trhoch – v Japonsku, USA a Európskej únii, v určitých obdobiach. Tankery budú plávať vždy tam, kde je cena LNG najvyššia. Ešte nedávno to bolo Japonsko, ktoré po havárii jadrovej elektrárne vo Fukušime začalo systematicky podporovať LNG biznis. Ale hneď ako sa začne cenová hladina vyrovnávať, aj Európska únia začne byť témou. Pre USA dnes dovoz LNG nie je zaujímavý, čo súvisí s objavmi početných nálezísk bridlicového plynu. Američania sa sami rozhodli exportovať bridlicový plyn v skvapalnenej forme. Je len otázkou času, kedy sa USA stanú významným producentom LNG, čo by v budúcnosti mohlo vyvolať tlak na znižovanie ceny, a skvapalnený plyn by sa tak mohol stať atraktívnejší aj na európskom trhu. Spätne by sa to mohlo odzrkadliť i na cenách ruského zemného plynu.

Ako uviedol Lakatos, vzhľadom k tomu, že sa cenové rozdiely medzi regiónmi znižujú, budú náklady na dopravu stále dôležitejšie. „Dostávame sa ku globálnej cene. V minulosti to bolo o cenovej arbitráži, teraz je to o optimalizácií logistiky.“

MET takto rozširuje svoje operácie so zemným plynom a teraz obchoduje na väčšine európskych obchodných hubov (plynárenských uzlov) vrátane britského NBP a holandského TTF, ktoré patria k najväčším a najlikvidnejším na kontinente. Pre MET bolo potrebné diverzifikovať svoje portfólio, vzhľadom na to, že priemysel sa konsoliduje.

Predpokladá sa, že celosvetová produkcia LNG bude rásť o 146 miliónov ton ročne až do roku 2020. „V Európe je prebytok kapacity regazifikačných terminálov. Všetko, čo potrebujete, sú obchodníci, ktorí sú ochotní riskovať a vedia kontrolovať riziko,“ hovorí Benjamin Lakatos, generálny riaditeľ MET Holding a.s. Napriek zníženému dopytu po plyne v Ázii a stagnácii trhu v Európe, resp. prognózovanému limitovanému rastu, ktorý bude závisieť od ekonomického zotavenia sa Európy, bude nárast exportu LNG nezadržateľný. Zároveň sa hráči na trhu pýtajú, na ktorých trhoch skončia nové objemy LNG?

MET International a.s., patrí do prvej trojky obchodníkov na najväčšej stredoeurópskej plynárenskej burze v Rakúsku (gas hub). Portfólio dodávok zemného plynu reprezentuje viac ako 5 miliárd metrov kubických ročne.

Zdroj: MET Slovakia, a.s.

Ilustračné foto LNG tankera: Flickr/Eric Kilby (licencia Creative Commons)

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.