Slovensko zaostáva v rastúcej tendencii novoregistrovaných bezemisných áut v Európskej únii
Slovensko má v Európskej únii najmenej novoregistrovaných bezemisných áut. Ako konštatuje Inštitút pre stratégie a analýzy (ISA), v rokoch 2017 až 2022 stúpol v únii podiel novoregistrovaných osobných vozidiel s nulovými emisiami o jedenásť percentuálnych bodov, na Slovensku však len o necelé dva. Uvedené automobily tvorili u nás v roku 2022 len približne 2 % novoregistrovaných osobných áut, čo bolo najmenej v celej EÚ.
„V roku 2022 bolo ťahúňom bezemisnej osobnej mobility Švédsko, ktoré zaznamenalo takmer tretinový podiel bezemisných osobných vozidiel zo všetkých novoregistrovaných osobných automobilov. Nasledovalo Holandsko a Dánsko,“ uvádza ďalej inštitút. Priemerné emisie oxidu uhličitého z novoregistrovaných osobných áut v únii sa v období 2017 až 2022 znížili o 23,2 % a dosiahli necelých 110 gramov na kilometer.
V roku 2022 vytvorili osobné vozidlá 13 % celkových emisií oxidu uhličitého v EÚ. Energetika a doprava zhodne po asi štvrtine, dohromady tak boli zodpovedné za približne polovicu emisií. Pokles emisií v doprave je pritom výrazne pomalší ako v energetike a priemysle. Kým v prvej oblasti to v uvedenom období bolo o necelé 4 %, v druhej o asi pätinu a v priemysle o 13 %.
Podľa najnovších zverejnených údajov Európskeho združenia výrobcov automobilov sa u nás od januára do mája aktuálneho roka predalo 1 017 elektromobilov. V rovnakom období vlaňajšieho roka to bolo 856, nárast bol teda na úrovni takmer 19 %. V samotnom máji sa však u nás pre kúpu elektromobilu rozhodlo iba 189 Slovákov. V máji 2023 to pritom bolo až 284, medziročne tak u nás predaje elektromobilov klesli o 33,5 %.
Inštitút pre stratégie a analýzy je analytickou jednotkou na Úrade vlády SR, ktorého poslaním je analytická podpora stratégie hospodárskej a sociálnej politiky vlády. Aktuálne sa zaoberá hlavne skúmaním regionálneho rozvoja a efektívnosti využívania európskych štrukturálnych a investičných fondov.