Slovensko sa stane súčasťou výstražného systému ENTSO-E koncom roka 2013
Výstražný systém EAS (European Awareness System) je dôležitým krokom k zvýšeniu bezpečnosti dodávok elektrickej energie. „Uvedený druh spolupráce je bežnou praxou medzi prevádzkovateľmi prenosových sústav, ale nový systém umožňuje širšiu koordináciu,“ uviedol Klaus Kleinekorte, predseda výboru ENTSO-E pre prevádzku sústav. Členom európskeho združenia ENTSO-E je 41 prevádzkovateľov prenosových sústav. Po dlhších rokovaniach sa im podarilo prijať viacstrannú zmluvu, ktorá rieši online dátovú komunikáciu medzi 39 z nich. Ostávajúci dvaja prevádzkovatelia nie sú zatiaľ technicky spôsobilí pripojiť sa.
EAS umožňuje rýchly prístup na servery umiestnené u tzv. hostingového subjektu. „Na týchto serveroch pracuje aplikácia, ktorá prijímané online dáta spracúva a naspäť poskytuje pre jednotlivých prevádzkovateľov prenosových sústav,“ uviedol pre portál energia.sk Norbert Deák zo Slovenskej elektrizačnej prenosovej sústavy. Údaje sa sledujú v deviatich základných parametroch a poskytujú komplexný obraz o bilančnej situácii u každého prevádzkovateľa prenosovej sústavy, plánovanej výrobe elektrickej energie, plánovanej a skutočnej výkonovej výmene a pod. „Dôležité je, že dispečeri na jednotlivých elektroenergetických dispečingoch môžu tieto parametre priamo sledovať a reagovať na vzniknuté situácie. V prípade potreby môžu prijímať rýchle a účinné opatrenia na nepretržité zabezpečenie spoľahlivej dodávky elektriny v rámci kontrolovanej prenosovej sústavy, a tým prispieť k celkovej stabilizácii európskeho trhu s elektrickou energiou,“ spresnil Deák.
Projekt EAS je podľa slovenského prevádzkovateľa prenosovej sústavy výrazným krokom smerom k vyššej bezpečnosti v celoeurópskom priestore. Jeho výhodou je všeobecná dohoda na základnej platforme, na ktorú možno nadviazať v budúcnosti. „Pretože ide o prvú fázu spolupráce, určite sa časom rozšíri rozsah dát, ktoré sa budú posielať, a rozšíria sa aj aplikácie, napr. o archív dát a iné. Na dynamický rozvoj trhu s elektrinou a procesy, ktoré prebiehajú v reálnom čase, je možné reagovať iba takýmito a podobnými projektmi, pričom dôležitá je rýchlosť reakcie a aktuálnosť údajov,“ skonštatoval Deák.
Rozširovanie systému je plánované v niekoľkých blokoch, pričom Slovensko sa stane súčasťou EAS do konca roka 2013. Podpisu zmluvy predchádzal pilotný projekt, kde sa ujasnili niektoré základné parametre zmluvy a vyriešili sa rozporné názory. Do EAS sú v súčasnosti pripojené krajiny, ktoré pracovali v tomto pilotnom projekte.
Ďalšou iniciatívnou je projekt e-Highway 2050
Pre vytvorenie integrovaného európskeho trhu s elektrinou sú nevyhnutné prepojenia jednotlivých prenosových sústav. Aktuálne sa preto pracuje i na koncepte celoeurópskej prenosovej sústavy. Cieľom pilotného 40-mesačného projektu e-Highway2050 je zabezpečiť spoľahlivé dodávky elektrickej energie z OZE, celoeurópsku integráciu trhu a uplatnenie metodiky pre dlhodobý rozvoj celoeurópskej prenosovej siete pre obdobie 2020 – 2050. Tento projekt je podporený cez 7. rámcový program EÚ, čo je jeden z hlavných nástrojov EÚ na podporu výskumu a technologického rozvoja. Partnermi projektu sú napríklad i ENTSO-E, Únia elektroenergetického priemyslu EURELECTRIC, ale spomedzi jednotlivých prevádzkovateľov prenosových sústav napríklad ČEPS, a.s. z Česka alebo PSE Operator S.A. z Poľska. Viac o projekte na tejto linke.
(c) energia.sk