Slovenskí plynári volajú po podpore plynovej mobility, žiadajú priamu finančnú podporu
Spoločnosti SPP CNG, CNG Slovensko, Bosta, Slovenský plynárenský a naftový zväz (SPNZ) a Slovenská bioplynová asociácia (SBA) považujú plynovú mobilitu za rovnocennú s inými alternatívnymi pohonmi a ekologickejšiu alternatívu tradičných zdrojov energie v doprave.
„Súčasný rozvoj infraštruktúry plynovej mobility na Slovensku je nedostatočný. Efektívnu podporu štátu dostáva jedine elektromobilita. Preto žiadame porovnateľnú priamu finančnú podporu aj ďalších alternatívnych pohonov a väčšiu podporu výstavby CNG a LNG plniacich staníc,“ upozorňuje obchodný riaditeľ spoločnosti CNG Slovensko Michal Smolnický.
Vodík ako dôležitý zdroj
V rámci plynovej mobility ide o pohony na stlačený zemný plyn (CNG), skvapalnený zemný plyn (LNG) a CNG a LNG s využitím biometánu. Plynári taktiež považujú za dôležitý zdroj vodík. V súčasnosti je na Slovensku k dispozícii 16 verejných CNG staníc. Prvé čerpacie stanice na LNG a vodík by mohli vzniknúť v roku 2022.
Producenti bioplynu na Slovensku majú takisto záujem o rozvoj plynovej mobility. „Ak sa na pohon vozidiel využíva BioCNG, BioLNG, táto alternatíva je udržateľná aj z pohľadu takmer nulových emisií skleníkových plynov, čím sa dostáva na úroveň elektromobility, či vodíkovej mobility,“ konštatuje predsedníčka SBA Patrícia Gašparcová.
Chýba motivácia
Pohon na stlačený zemný plyn (LNG) je v súčasnosti najdôležitejší a najefektívnejší spôsob, ako dekarbonizovať ťažkú nákladnú dopravu.
Signatári Memoranda poukazujú na chýbajúce daňové motivačné faktory, ktoré by podporili plynovú mobilitu. Memorandum o plynovej mobilite je otvorený dokument, ku ktorému sa môžu pridať aj ďalší signatári.
„Od augusta platí pri verejnom obstarávaní povinnosť mať tretinu vozového parku s alternatívnym pohonom. Veríme preto, že plynová mobilita môže byť zaujímavým riešením aj pre verejný sektor a samosprávy,“ dodáva výkonný riaditeľ SPNZ Richard Kvasňovský.