Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Peter Badík (SEVA) - energia.sk
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Peter Badík (riaditeľ SEVA) - Foto:energia.sk
3. septembra 2015 Elektrina a elektrická energia od Energia.skSITA

SEVA: Vláda aj naďalej ignoruje elektromobilitu

Počas víkendu bola do programu stredajšieho rokovania Vlády SR zaradená aj Stratégia rozvoja elektromobility v Slovenskej republike a jej vplyv na národné hospodárstvo. Navrhovaný materiál, ktorý čaká na uvedenie do života už dva roky, sa napokon z programu rokovania stiahol. 

Podľa riaditeľa SEVA sa tak nestalo po prvý raz. Predchádzajúcu verziu stratégie vypracovala expertná skupina na Ministerstve hospodárstva SR na začiatku roka 2014. Po ukončení medzirezortného pripomienkového konania sa ňou však kabinet nakoniec nezaoberal. „Opätovné stiahnutie materiálu z rokovania a jeho presun na neurčito vysiela negatívny signál lídrom elektromobilového trhu a automobilového priemyslu na Slovensku, ako aj majiteľom a podporovateľom elektromobilov na Slovensku,“ uviedol Peter Badík.

Vládu zároveň vyzýva, aby stratégiu zaradila na najbližšie rokovanie. Kedy sa tak ale naozaj stane zatiaľ nie je jasné. Momentálne je evidovaná medzi nezaradenými materiálmi na rokovanie. „V súčasnosti sa materiál posudzuje z rôznych hľadísk kompetenčne príslušnými odbormi. O termíne jeho zaradenia na rokovanie vlády sa rozhodne po skončení posudzovacieho procesu,“ uviedol v reakcii pre náš portál tlačový odbor Úradu vlády SR.

Scenáre a odporúčania

Navrhovaná stratégia operuje s dvoma scenármi rozvoja elektromobility na Slovensku. Podľa konzervatívnejšieho z nich by mohlo v roku 2020 jazdiť po tunajších cestách 10-tisíc elektrických áut a plug-in hybridov. Ambicióznejším z nich je technologický scenár s víziou 25-tisíc elekroáut.

V obidvoch scenároch vývoja do roku 2020 sa predpokladá najvyšší nárast počtu vozidiel na elektrinu až v posledných rokoch sledovaného obdobia.

Stratégia navrhuje balík opatrení, ktoré by mohli dostať na naše cesty viac áut na elektrinu. K návrhu nepriamych štátnych stimulov patrí napríklad odpustenie registračného poplatku či dane pre všetky elektromobily. Pomôcť by mohla aj úprava legislatívy, ktorá zjednoduší výstavbu nabíjacej infraštruktúry. Dnes ju totiž brzdí náročný povoľovací proces.

Základom nabíjacia sieť

Motoristom má rozhodovanie o kúpe vozidla na elektrinu uľahčiť národná sieť nabíjacích centier, ktorá by obslúžila všetky štandardy nabíjania. Na jej postupnom budovaní by spolupracovali súkromný i verejný sektor. Štát by prispel nepriamo – poskytnutím pozemkov či dopravným plánovaním. Do roku 2020 by sieť pokrývala každých 60 km na dôležitých cestných ťahoch.

K ďalším navrhovaným zvýhodneniam áut s elektrickým pohonom patrí aj možnosť bezplatného parkovania či vjazd do centier miest. Materiál rezortu hospodárstva spomína tiež osvetu, podporu vedy, výskumu a inovácií, ako aj dodržiavanie zásad zeleného obstarávania pri nákupe motorových vozidiel vo verejnej správe.

© energia.sk

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.