SEVA: Rozvoj elektromobility nevedie cez dotácie
SEVA vydala štúdiu „Slovensko v kontexte európskej elektromobility“, v ktorej analyzuje súčasný stav tohto odvetvia u nás a súčasne naznačuje, kam by sa v budúcnosti mohlo uberať. Jej rozvoj by nemali poháňať finančné injekcie štátu. „SEVA nevolá po masívnych dotáciách,“ zdôraznil predseda SEVA Peter Badík. Úlohu štátu vidí skôr v aktívnej propagácii ekologickej dopravy, ako aj implementácii drobných opatrení, ktoré by motivoval ľudí, aby začali reálne uvažovať o kúpe elektromobilu.
Slovenský motorista napríklad už dnes nemusí platiť registračný poplatok pri kúpe elektrického auta. V niektorých krajinách Európy sa osvedčili aj ďalšie zvýhodnenia. Vlastníci áut na elektrinu môžu parkovať v centrách metropol na vyhradených miestach, majú prístup do autobusových pruhov, alebo sú oslobodení od mýtnych poplatkov. Podľa Badíka ide o kroky, ktoré majú najmä komunikačný rozmer, bez zásadnejšieho vplyvu na štátny rozpočet.
Prvým mestom na Slovensku, ktoré vyčlení významnejší počet parkovacích miest pre elektrické autá, by sa už čoskoro mohla stať Bratislava. Materiál o podpore elektromobility v hlavnom meste SR, spolu s ďalším opatreniami, sa prijal ešte minulý rok. V súčasnosti je v implementačnej fáze.
Konkurencieschopnosť už dnes
Výhodou elektrického auta je lacná a ekologická prevádzka, limitom zostáva aj naďalej vysoká cena. Konkurencieschopnosť s konvenčnými vozidlami je ale realitou už dnes, tvrdí Badík. Pre každý elektromobil existuje podľa neho bod, od ktorého je ekonomicky výhodnejšie ako auto s benzínovým pohonom.
V tempe rozvoja Slovensko zaostáva za zvyškom Európy. Deje sa tak navzdory tomu, aké je zameranie domáceho priemyslu. Šéf SEVA upozornil na fakt, že hlavný impulz pre rozvoj elektromobility neprichádza od štátu, ale zo strany súkromného sektora. „Laxný prístup k problematike budúceho trendu je paradoxný, najmä vzhľadom ku skutočnosti, že Slovensko patrí medzi lídrov vo výrobe osobných automobilov a naďalej vyrába najviac vozidiel v prepočte na obyvateľa,“ skonštatoval. Príležitosť pre domáce firmy vidí v subdodávateľskom reťazci, ktorý je v Nemecku jedným z lídrov v inováciách a počte registrovaných patentov v tomto segmente.
Ekonomický rozmer a ekológia
Elektrická mobilita môže znamenať pre Slovensko aj obchodnú príležitosť, uvádza sa v štúdii SEVA. Za predpokladu, že cena elektrických áut bude v budúcnosti klesať, znížia sa aj náklady na dopravu a HDP štátu sa bude zvyšovať. Asociácia vo svojej štúdiu predpokladá, že zníženie nákladov na dopravu o 20 % by pre Slovensko znamenalo približne o 0,2 percentuálneho bodu vyššie HDP. Ak by hodnota produkcie automobilového priemyslu na Slovensku s pomocou elektromobility vzrástla o 50 percent, zvýšilo by to naše HDP až o 2,5 percenta.
SEVA venuje v štúdii priestor aj vplyvu emisií oxidu uhličitého (CO2) v doprave na zdravie populácie. Elektromobilita neprodukuje žiadne emisie, ani oveľa nebezpečnejšie drobné prachové častice, ktoré Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) vyhodnotila ako karcinogénne. SEVA predpovedá, že do roku 2030 by mohlo množstvo emisií CO2 klesnúť odhadom o 2 až 4 %. „Do roku 2050 by mohla úspora na emisiách predstavovať dokonca až 15 až 45 percent,“ doplnil Badík.
Stratégia stále čaká na schválenie
Na pôde Ministerstva hospodárstva SR bola vypracovaná Stratégia rozvoja elektromobility v Slovenskej republike a jej vplyv na národné hospodárstvo Slovenskej republiky. Badík upozornil, že v Poľsku a Maďarsku podobnú legislatívu zatiaľ nemajú, v Česku sa na nej ešte len začalo pracovať. Dokument z roku 2013, ktorého príprava trvala viac než rok a pol, ale stále čaká na svoje uvedenie do života.
© energia.sk