Šefčovič: Fórum v Davose potrvdilo záujem sveta o energetickú úniu
„Všade bol o projekt energetickej únie veľký záujem. Padlo veľa otázok, aj zo strany energetického priemyslu, ktorý podporuje tento projekt, lebo v oblasti energetiky treba hľadať spoločné európske riešenia,“ uviedol Šefčovič po odchode z Davosu.
Podľa jeho slov sú to najmä veľké energetické firmy, ktoré podnikajú vo viacerých krajinách, ktoré sa najviac stretávajú s administratívnymi a technickými bariérami na jednotnom európskom trhu. Tieto bariéry bránia Európe využiť potenciál v oblasti energetiky na znižovanie cien energií, na podporu moderných odvetví či pri dekarbonizácii modernej ekonomiky.
Do celkového kontextu energetickej politiky podľa Šefčoviča zapadli aj dnešné rokovania zástupcov globálnych automobiliek o znižovaní emisií CO2 a zavádzaní alternatívnych palív v budúcnosti. Šefčovič upozornil, že vzhľadom na novú generáciu áut, ktoré sa začínajú vyrábať – ide najmä o elektrické autá, aj v Európe bude treba vybudovať inteligentnú infraštruktúru, čo v podstate znamená prepájanie energetickej, digitálnej a dopravnej siete.
„To je jeden zo záverov, že digitálna revolúcia, ktorá prebieha, bude mať vplyv na budúcu podobu dopravy a Európa nemôže zaostávať. Musíme postupne transformovať energetiku, dopravu a digitálnu infraštruktúru tak, aby si Európa zachovala svoje ekonomické líderstvo,“ konštatoval slovenský eurokomisár.
Šefčovič zo série bilaterálnych stretnutí v Davose spomenul rokovanie s azerbajdžanským prezidentom Iľhamom Alijevom a tureckým ministrom pre európske záležitosti Volkanom Bozkirom. Tieto rokovania potvrdili, že Južný koridor pre prepravu plynu z Kaspického mora zostáva pre všetky strany prioritou. Detailnejšie rokovania na túto tému budú pokračovať začiatkom februára v Baku.
Podpredseda EK zdôraznil, že účastníci fóra v Davose hovorili o súčasnom poklese svetových cien ropy. EÚ má podľa jeho slov záujem na tom, aby sa tento náhly pokles cien premietol na jednej strane do využitia ušetrených zdrojov na oživenie ekonomiky a naštartovanie rastu a na strane druhej odstraňovanie nepotrebných subvencií do uhlíkovej ekonomiky.
Pripomenul, že ak odhady z USA hovoria, že vďaka poklesu cien ropy bežný americký majiteľ auta ušetrí asi 100 dolárov mesačne, podobná situácia by mala byť aj v Európe. Hlavne pre podnikateľov a firmy by mali byť nižšie náklady na podnikanie dôvodom využiť tieto úspory na naštartovanie ekonomiky.
UPOZORNENIE:
TASR vydáva k správe zvukový záznam.
Copyright © TASR 2015