Rusko oslavuje 55. výročie flotily jadrových ľadoborcov
Na rokovaní zaznelo, že spoločnosť Rosatomflot v súčasnosti prevádzkuje štyri jadrové ľadoborce, z ktorých dva slúžia na udržovanie splavnosti riek a plytkých oblastí Obského zálivu. Tieto plavidlá však nestíhajú naplniť dopyt po ich službách a preto predstavitelia Rosatomflotu očakávajú zvýšenie ich počtu v súvislosti s projektom Yamal LNG a ďalšími ťažobnými projektami. Druhým problémom, ktorý na rokovaní zaznel, je vysoký vek súčasných jadrových ľadoborcov a ich nutná náhrada modernejšími typmi.
Zástupcovia Rosatomflotu sa pri rokovaniach zamerali aj na jadrový ľadoborec Artika triedy LK-60, ktorý vzniká v petrohradských lodeniciach Baltického závodu. Stavba ďalších dvoch lodí tejto triedy je už dohodnutá a začne v nasledujúcich rokoch. Prvý ľadoborec tejto triedy majú dodať prevádzkovateľovi v roku 2017 a ostávajúce dva majú nasledovať v rokoch 2019 a 2020.
Nové ľadoborce sa budú vyznačovať premenlivým ponorom, ktorý sa bude meniť v závislosti na tom, či bude plavidlo pôsobiť v plytkých vodách alebo na otvorenom mori. V budúcnosti tak nahradí riečne jadrové ľadoborce, ako aj výkonné morské typy.
Mustafa Kaška, prvý námestník generálneho riaditeľa Rosatomflotu, počas rokovania uviedol: „Všetky práce na novom ľadoborci LK-60 prebiehajú podľa plánu, takže bude môcť zahájiť činnosť v roku 2017. Taktiež sa zaoberáme prípravami na obnovenie prevádzky jadrovej nákladnej lode Sevmorput, k čomu by malo prísť ešte pred koncom tohto roka.“
Nákladná loď Sevmorput prevážala od roku 1988 náklady po západnej časti Severnej morskej cesty, ale od roku 2012 je odstavená v Murmanskom prístave. Dôvodom ukončenia jeho prevádzky bol pokles dopytu po kontajnerových lodiach a rozvoj tankerov prepravujúcich ropu a LNG. Podľa pôvodného plánu mal byť Sevmorput zošrotovaný, ale obnovenie záujmu o Severnú morskú cestu prinieslo aj plány na pokračovanie jeho prevádzky.
Viceprezident Ruskej nukleárnej spoločnosti, Sergej Kušnarjov, k tomu uviedol: „Súčasná prevádzka jadrových ľadoborcov je veľmi dôležitá. V posledných 25 rokoch nastala určitá stagnácia ich rozvoja, ale podarilo sa nám zachovať technológie aj flotilu, ktorá má teraz pred sebou sľubnú budúcnosť.“
Zdroj: AMI Communications Slovakia