Regulačný úrad chystá kontroly energetických firiem
Úrad pre reguláciu sieťových odvetví SR (ÚRSO) sa chystá na kontroly energetických spoločností, ktoré nepredložili vyhodnotenie štandardov kvality za minulý rok. Štandardy kvality musia spoločnosti dodržiavať, aby zákazník za cenu, ktorú platí za elektrinu, teplo alebo za zemný plyn, dostal primeranú kvalitu. Podľa úradu regulované subjekty v minulom roku opäť venovali malú, respektíve žiadnu pozornosť sledovaniu štandardov kvality.
„Z celkového počtu subjektov, ktoré v minulom roku aktívne pôsobili na trhu, úradu vyhodnotenie štandardov kvality predložil nízky počet regulovaných subjektov,“ zdôraznil regulátor. Regulačný úrad si chce posvietiť aj na spoločnosti, ktoré síce predložili vyhodnotenie štandardov kvality, ale v nich konštatovali, že nezaznamenali žiadnu udalosť súvisiacu s dodržiavaním štandardov kvality.
V elektroenergetike pôsobilo aktívne vlani na Slovensku 235 spoločností. Z nich len 129 predložilo regulačnému úradu vyhodnotenie štandardov kvality. Vlani najviac elektroenergetické firmy porušovali dodržiavanie lehoty na overenie správnosti vyúčtovania. Nasledovalo nedodržanie lehoty na odoslanie podania prevádzkovateľovi distribučnej sústavy alebo prenosovej sústavy. „Najnižšia miera porušenia štandardu kvality bolo zaznamenaná pri dodržiavaní lehoty na požiadanie prevádzkovateľa distribučnej sústavy alebo prenosovej sústavy na obnovenie distribúcie alebo prenosu elektriny po uhradení dlžnej sumy za dodávku elektriny,“ uviedol regulátor.
Úrad v minulom roku evidoval 84 podnikov aktívne pôsobiacich v plynárenstve. Z nich 31 nezaslalo vyhodnotenie štandardov kvality. Ani plynárenské firmy podľa regulátora nevenujú sledovaniu štandardov kvality dostatočnú pozornosť. Najviac nedodržania štandardov kvality zaznamenali spoločnosti zabezpečujúce dodávku plynu, a to hlavne pri uzatváraní zmlúv a zabezpečovaní plynulej dodávky plynu.
V teplárenstve pôsobilo na Slovensku 350 subjektov, z ktorých zhruba dve tretiny predložili vyhodnotenie štandardov kvality. „Zo strany odberateľa a konečného spotrebiteľa boli najcitlivejšie vnímané štandardy kvality, ktoré sledujú dodržanie lehoty na odstránenie poruchy pri obmedzení alebo prerušení dodávky tepla,“ doplnil regulačný úrad.
Rok 2009 bol prvým rokom, počas ktorého regulované subjekty mali sledovať plnenie štandardov kvality v súlade s vyhláškami regulačného úradu. V prípade akýchkoľvek pochybností o dodržiavaní štandardov kvality má spotrebiteľ právo obrátiť sa na svojho dodávateľa, s ktorým má uzatvorenú zmluvu o dodávke. Dodávateľ je povinný vykonať záznam a urobiť nápravu.
Zdroj: SITA