Prenájom elektrických áut si razí cestu aj na Slovensko
Opraty rozvoja elektromobility držia na Slovensku predovšetkým firmy, ale aj stále početnejšia skupina nadšencov. Súkromný sektor začleňuje do svojich flotíl elektrické vozidlá, aby verejnosti odkomunikoval zodpovedný prístup k životnému prostrediu. Toto pravidlo platí do veľkej miery aj v súčasnosti, no v niektorých prípadoch existujú relevantné dôvody, kedy jazdenie na elektrinu dáva aj ekonomický zmysel. Kedy sa stiera hranica medzi PR a efektívnosťou?
Od spoločenskej zodpovednosti k úspore
Od elektrifikácie vozového parku odrádza spoločnosti najmä vysoká vstupná investícia do nákupu elektroauta. Tejto bariére sa dá vyhnúť prostredníctvom operatívneho lízingu, ktorého obľuba rastie aj medzi slovenskými firmami. V špecifických prípadoch môže byť prevádzka elektromobilu porovnateľná alebo dokonca ekonomicky výhodnejšia ako auta so spaľovacím motorom. Kľúčovým kritériom pri porovnávaní sú celkové prevádzkové náklady (TCO.)
Pri operatívnom lízingu platí nájomca mesačné platby. Ak firma pozná, koľko ju mesačne stojí využívanie klasického auta, ľahko si dokáže zrátať, či by prechodom na elektrinu ušetrila alebo nie. Vzhľadom k tomu, že batérie sú stále limitujúcim faktorom, zoznam podnikateľov, pre ktorých je toto riešenie vhodné, nie je dlhý. „Ide skôr o firmy, ktoré využívajú autá na trasách, ktoré sa dramaticky nemenia a vedia si presne naplánovať jazdu aj vzhľadom na dojazd vozidla,“ vysvetlil Martin Jesný, analytik Slovenského automobilového inštitútu. „Využívajú to pekári alebo logistické spoločnosti, ktorých auto najazdí denne do 120 kilometrov,“ doplnila ďalej Radka Kovaľ Mazáková, špecialistka pre e-mobilitu z Východoslovenskej energetiky (VSE).
Zľava: Gergely Fónod (CEVA), Thomas Hejcman (VSE) a Björn van den Berg (Business Lease)
Z podnikateľského pohľadu je výhodou operatívneho lízingu jednoduchšie účtovníctvo. Firma optimalizuje svoj cash flow tým, že ušetrí prostriedky na nákup vozidla a môže ich investovať do ďalšieho rozvoja. S riešením na mieru prichádza VSE v spolupráci so spoločnosťou Business Lease, ktoré firmám ponúkajú balík eMobility. Zákazník si vyberie elektrické auto, o ktoré má záujem spoločne s typom nabíjacej stanice. Poskytovatelia služby zabezpečujú ich dodanie, inštaláciu a servis. V mesačných splátkach je zahrnutá kompletná starostlivosť o vozidlo vrátane povinného zmluvného a havarijného poistenia či asistenčných služieb. „Auto nevlastníte a vraciate späť lízingovej spoločnosti, ale nabíjačka vám zostáva,“ zdôraznila Mazáková.
Balík a komplexné služby šité na mieru
Ako prvá si balík eMobility odskúša spoločnosť CEVA Logistics Slovakia. Podľa jej konateľa padla voľba na elektrický model Volkswagenu Golf nielen kvôli ekológii, ale aj prevádzkovým nákladom. Tie sa pri špecifickej trase, ktorú každodenne elektromobil odjazdí, minimálne vyrovnajú autám vybavených dieselovými motormi. „Vozidlo budeme využívať na trase v rámci Bratislavy. Denný dojazd je plánovaný na 50 až 60 kilometrov,“ povedal Gergely Fónod.
Nie je výnimkou, že pri krátkych trasách potrebujú autá s pohonom na diesel zvýšenú starostlivosť, čo pri vozidlách s elektrickou trakciou nepredstavuje problém. „Nízke nájazdy spôsobujú problémy s filtrami pevných častíc (DPF) a časté návštevy servisu,“ varoval Vladimír Guštafík z Business Lease. No potreby firiem i jednotlivcov sú rôzne. „Spolu s partnerom vieme poradiť a vytvoriť model, ktorý umožní ekonomicky rozumne využívať elektromobilitu skoro každému,“ uzavrel predseda predstavenstva VSE Thomas Jan Hejcman.
© energia.sk