Predaj elektrických áut v Kalifornii trhá rekordy
Honda Fit EV na elektrický pohon FOTO TASR/AP/Reed Saxon
Výhodné ponuky výrobcov elektrických áut vyvolali v južnej Kalifornii zvýšený záujem o bezemisnú dopravu. Na elektromobily v tamojších showroomoch ešte donedávna sadal prach. Ak by ste si chceli zaobstarať auto s elektrickou trakciou dnes, s veľkou pravdepodobnosťou budete zaradení na čakaciu listinu. Hoci lízingovú horúčku z veľkej časti podnietil systém štátnej podpory, prebudenie predaja elektromobilov prináša jeden dôležitý poznatok.
Ak je cena elektrického auta prijateľná, o kúpu sa nezaujímajú len ekologicky zmýšľajúci vodiči, pre ktorých je voľba dopravného prostriedku vyjadrením svetonázoru a životného štýlu. V momente, keď sa cenová hladina priblíži do kategórie áut s konvenčným spaľovaním, do hry vstupuje nová skupina zákazníkov. Ide o ľudí, ktorí sa rozhodujú predovšetkým na základe cien. Pred pol rokom by zrejme väčšina z nich o kúpe auta s elektrickým pohonom neuvažovala. Dnes pre nich však predstavuje reálnu alternatívu.
Čo podnietilo lízingovú vojnu?
Predajná politika mnohých automobiliek, a ochota predávať aj so stratou, je dôsledkom regulačných a trhových stimulov v štáte Kalifornia. V praxi sa výška dotácií na jedno predané elektrické auto môže vyšplhať až do výšky 10-tisíc amerických dolárov.
Miestna legislatíva okrem toho od automobiliek vyžaduje, aby vo svojom produktovom portfóliu mali vozidlá s nulovými emisiami. Za každý predaný kus získa výrobca od štátu kredity v oblasti bezemisnej dopravy. Ak vozidlo splní zákonné požiadavky, úrady mu mu pridelia označenie ZEV (zero emissions vehicle). Získanie dostatočného počtu kreditov je pre výrobcu dôležité, aby mohol na území štátu podnikať a predávať autá s konvenčným motorom. Ak už ich má dostatok, nadbytočné kredity môže odpredať tým automobilkám, ktoré ešte zákonom stanovené množstvo nestihli splniť, píše LA Times.
Trh s elektrickými autami poháňa hlavne rozmach lízingových programov. Ich najväčšou výhodou je, že zákazník si prostredníctvom nich dokáže uplatniť daňovú úľavu okamžite a v plnej výške. V praxi tak nemusí absolvovať zložitý proces odpisovania z daní. Pre niektorých majiteľov takýto systém zároveň odstráni riziko, že ich aktuálna daňová situácia im znemožní získať plnú výšku dotácie.
Na americkom trhu si dnes formou lízingu môžete kúpiť už 40 % všetkých elektromobilov (vrátane hybridov). Stupňujúca sa konkurencia napovedá, že toto percento sa bude aj naďalej zvyšovať.
Elektromobil Nissan Leaf. FOTO TASR/AP Photo/Itsuo Inouye
Trend odštartovala japonská automobilka Nissan s elektrickým modelom Leaf. Po dvoch rokoch nepresvedčivých výsledkov v predajnosti sa výrobca rozhodol, že maloobchodnú cenu vozidla stlačí na 28.800 dolárov, píše LA Times. Zákazníkom ponúkol trojročný leasingový program s mesačnou platbou 199 dolárov. Predajcovi ale zákazník musí sľúbiť, že ročne nenajazdí viac než 12-tisíc míl. Záujem prekonal všetky očakávania. Číslo predaných modelov Leaf-u prekročilo v máji tohto roka počet 2.100, čo predstavuje medziročný nárast o 319 %. Reakcia ostatných automobiliek na seba nenechala dlho čakať.
Podobné leasingové balíčky dnes ponúka Chevrolet, ktorý nedávno uviedol na trh elektrickú verziu modelu Spark, alebo taliansky Fiat s mini-elektromobilom 500e. Ten sa má objaviť na trhu v priebehu leta. Najnovším prírastkom je leasingový program automobilky Honda. Vlastníkom elektrickej verzie modelu Fit sa môžete stať za mesačnú splátku 259 dolárov. K tomu vám výrobca pribalí aj domácu nabíjaciu stanicu (240 V) a môžete využívať bezplatný technický servis. Vodiča zároveň neobmedzuje žiadny limit v počte najazdených míľ, ani povinnosť zaplatiť preddavok, informuje Forbes.
Kalifornia – líder v americkej e-mobilite
Na celonárodnej úrovni tvorí predaj elektrických áut len necelé jedno percento zo všetkých predaných automobilov. Do tejto štatistiky ale nie sú zahrnuté hybridy. Kalifornské úrady nastavili pre zelenú dopravu vskutku ambiciózne ciele. Predsavzali si, že v roku 2015 bude predaj elektrických áut predstavovať 15 % zo všetkých predaných vozidiel, píše Chicago Tribune. Štát Kalifornia spolu s Oregonom preto možno považovať za akýsi inkubátor e-mobility v USA. Nejde pritom len o dôsledok legislatívnej podpory či zvýšeného ekologického povedomia miestnych obyvateľov. Dôležitým faktorom je aj najlepšie rozvinutá infraštruktúra pre e-mobilitu na americkom území. V prvej fáze predaja bude napríklad Chevrolet Spark k dispozícii výhradne v týchto dvoch amerických štátoch.
Umelo vytvorené trhové prostredie ale stavia automobilky do náročnej pozície. Musia hľadať cestu, ako na jednej strane minimalizovať krátkodobé straty a na strane druhej zachovať všeobecné nadšenie z elektromobility – segmentu, ktorý je stále vo svojich v plienkach. Spoločnosť Honda napriek obrovskému dopytu nemá v pláne zvýšiť produkciu elektrických áut. V tomto a nasledujúcom roku dodá na trhu iba obmedzený počet kusov modelu Fit, ktoré bude distribuovať na vybrané predajné miesta. Masovejšiemu rozšíreniu sa firma bráni. Zdôvodňuje to tým, že okrem vysokých výrobných nákladov ide stále o vozidlo so špecifickou cieľovou skupinou. Je ňou vodič, ktorý je ochotný robiť kompromisy, najmä pokiaľ ide o obmedzený dojazd a nabíjací čas batérie auta.
Technologické preteky
Legislatívne stimuly nie sú jediným dôvodom, ktoré priamo alebo nepriamo nútia výrobcov angažovať sa v autách na elektrický pohon. V neposlednom rade ide aj o prestíž. Žiaden z výrobcov si jednoducho nemôže dovoliť technologicky zaostávať. Ak by v blízkej budúcnosti došlo k masovému rozšíreniu tejto technológie, hoci v súčasnosti tomu nič nenasvedčuje, každá automobilka chce byť na takýto prechod čo najlepšie pripravená. Odborníci na zelenú dopravu vidia istú paralelu v začiatku 70. rokov minulého storočia. Americké automobilky vtedy nedokázali flexibilne zareagovať na vrcholiacu ropnú krízu. Situáciu vtedy dokázali šikovne využiť japonské automobilky, ktoré zaplavili americký trh. V súčasnosti by ich podobné zaváhanie mohlo vyjsť veľmi draho.
© energia.sk