Prečo ceny batérií môžu brzdiť predaj elektrických áut
Pozornosť výrobcov sa presunula z líthium-iónových batérií, ktoré používajú kvapalné elektrolyty, na polovodičové batérie, ktoré riešia potrebu bezpečnejšieho a účinnejšieho ukladania energie. Automobilka Toyota Motor uviedla, že pracuje na komerčnej stránke tejto technológie niekedy po roku 2020. Britská firma Dyson chce vyrobiť elektrické auto využívajúce polovodičové batérie do troch rokov. Dyson plánuje investovať do vývoja vozidla jednu miliardu libier a rovnakú čiastku do vytvorenia polovodičovej batérie pre toto auto. Táto investícia by prekonala čiastky investované ďalšími výrobcami elektrických vozidiel.
Najväčšími výrobcami líthium-iónových batérií pre elektrické vozidlá sú podľa BNEF japonský Panasonic, čínska BYD a juhokórejská LG Chem. Akcie firiem ako výrobcu líthiovej soli Stella Chemifa a Sociedad Química y Minera de Chile, ktorá ťaží chemikálie vrátane líthia, rastú. Z nárastu dopytu po kovoch používaných v batériách ťažia firmy ako japonská Tanaka Chemical, ktorá vyrába a predáva komponenty pre výrobu akumulátorov.
Priemerná cena vozidiel poháňaných fosílnymi palivami je zhruba 28.000 dolárov (23500 eur). Toto číslo do roku 2030 podľa odhadov BNEF zrejme stúpne na 30.000 dolárov (25235 eur). Aby sa elektromobily stali natoľko lacné, že nahradia túto flotilu, je potrebné, aby ceny batérií v nasledujúcich deviatich rokoch klesli o 67 %.
Vývoj „čistých“ vozidiel však nie je len o elektrických autách. V Číne sa vďaka podpore vlády pomaly rozvíja technológia vodíkových palivových článkov a vláda je v tejto oblasti prístupná i zahraničných investíciám.
ČTK, energia.sk