Pošta bude jazdiť na štyroch elektrických dodávkach
Archívna foto z otvorenia výmenníkovej stanice GreenWay v Bratislave. Foto: energia.sk
Firemná flotila poštárov sa o rozšíri o „bezemisné“ posily. K doteraz výhradne dieselovému pohonu vozidiel Slovenskej pošty pribudnú 4 nákladné autá na elektrinu. Štátna spoločnosť si nezvolila cestu nákupu elektromobilov, ktoré majú stále relatívne vysokú obstarávaciu cenu, ale uzavrela zmluvu o operatívnom lízingu motorových vozidiel s GreenWay Operator na 4 roky.
Prenájom prinesie nielen dopravu bez exhalátov, ale aj zníženie nákladov. Podľa spoluzakladateľa GreenWay Petra Badíka sú poštári ich prirodzeným partnerom, pretože jazdia intenzívne a na vopred určených a pravidelne sa opakujúcich trasách.
„Sme veľmi radi, že aj Slovenská pošta sa zaradila medzi tých poštových operátorov v Európe, ktorí pochopili, že využívanie úžitkových elektromobilov v rámci svojho core businessu im pomôže naplniť ich environmentálne ciele, zníži celkové náklady, ale hlavne pripraví ich na využívanie technológie, ktorá sa neustále viac a viac presadzuje a pravdepodobne bude v krátkej budúcnosti prevládať,“ skonštatoval.
Praktická ukážka výmeny batérie v elektrododávke GreenWay. Foto: energia.sk
Zmluva sa vzťahuje na elektrické modely Citroën Jumper s dojazdom zhruba 220 kilometrov na jedno nabitie. Vybavené sú elektromotorom s výkonom 150 kW a vymeniteľnou trakčnou batériou. Dĺžka nabíjania preto nie je obmedzením. Výmena batérie na štyroch špeciálnych staniciach, ktoré prevádzkuje GreenWay na Slovensku, trvá iba sedem minút a vozidlo môže ďalej pokračovať v jazde. K dispozícii je tiež hustejšia sieť rýchlonabíjacej infraštruktúry, ktorá je rozmiestnená v blízkosti dôležitých cestných ťahov.
Elektrodávka v prenájme Slovenskej pošty by mali ročne najazdiť 40.000 kilometrov. Zo zverejnených zmlúv vyplýva, že mesačný paušál za využívanie vozidla predstavuje 1307 eur bez DPH. V cene je zahrnutý komplexný servis, vrátane údržby, technických a asistenčných služieb.
Vo vozovom parku pošty dnes nájdeme 696 nákladných vozidiel kategórie N1 do 3,5 tony. V budúcnosti by nemuselo zostať iba pri 4 elektromobiloch. „Verím, že spolupráca so Slovenskou poštou sa bude v budúcnosti prehlbovať, pričom očakávame využitie našej siete 4 staníc na výmenu batérií, ktoré umožňujú extenzívne využívanie GreenWay služieb s potenciálom dosiahnutia finančných úspor na podstatnej časti územia SR,“ konštatuje Badík.
V rámci výraznejšej obmeny firemnej flotily plánuje Slovenská pošta nakúpiť 10 nákladných áut s pohonom na stlačený zemný plyn (CNG) do roku 2018. Poštári majú tiež skúsenosť s prevádzkou 19 elektrických motocyklov.
Globálny rozmer GreenWay
Od svojho vzniku v roku 2011 sa GreenWay Operator sústreďuje na biznis klientelu nielen v SR, aby si prenajala ich ekologické dodávky a jazdila výhodnejšie. K existujúcim zákazníkom patria napríklad IKEA, TNT, DPD alebo ďalšie doručovacie spoločnosti.
Momentálne plánuje GreenWay expanziu do Rakúska a Holandska. „Prechod na komerčné elektrické vozidlá robíme pre našich zákazníkov cenovo dostupným a jednoduchým. V súčasnosti sme pripravení sprístupniť naše služby na nových trhoch,“ avizuje jeden zo spoluzakladateľov Peter Badík.
Globálne ambície dokumentuje aj investícia Neulogy Ventures. Kapitálový fond minulý týždeň oznámil, že do GreenWay Operator vloží 3,25 miliónov eur.
© energia.sk