Podomový predaj energií: Na čo si dať pozor?
Liberalizovaný trh dal slovenským domácnostiam možnosť vybrať si svojho dodávateľa elektriny alebo zemného plynu. Väčšia konkurencia priniesla lacnejšie ceny, ale aj nástup špekulantov či neférového spôsobu komunikácie niektorých obchodníkov. Osobný predaj je na Slovensku legitímnym a podľa štatistík aj najviac využívaným akvizičným kanálom. Podomových predajcov preto rozhodne netreba hádzať do jedného vreca. Negatívne skúsenosti zákazníkov z posledných rokov ale nabádajú k väčšej ostražitosti. Aby ste sa podpisom zmluvy nepopálili, ponúkame vám niekoľko dôležitých zásad. Na čo si dať pozor?
V prvom rade si overte totožnosť predajcu. Ak o to zákazník požiada, obchodný zástupca je povinný preukázať sa identifikačným preukazom firmy, ktorú zastupuje. V prípade, že máte akékoľvek pochybnosti o férovosti obchodného rozhovoru, zavolajte na infolinku danej spoločnosti. Nájdete ju na karte obchodníka alebo webovej stránke spoločnosti
Nechajte si čas na rozmyslenie. Nepodpisujte zmluvu pod verbálnym nátlakom a v časovej tiesni. Väčšinu nezrovnalostí v zmluve zákazník často odhalí až vtedy, keď už zvyčajne býva neskoro. Na podpis zmluvy si preto nechajte potrebný čas a kľud.
Dôkladne si preštudujte zmluvu. Zamerajte sa predovšetkým na cenové podmienky a dĺžku viazanosti. Pozornosť venujte aj poplatkom, ktoré si firma účtuje za predčasné ukončenie zmluvy.
Na nekalé praktiky podomových predajcov už doplatilo veľa slovenských zákazníkov. K častým metódam zavádzania patrí predstavenie sa pod falošnou identitou. Podobnú skúsenosť majú aj v ZSE Energia: „Najčastejšie sa stretávame s tým, že našich klientov predajcovia nesprávne informovali o svojej totožnosti, resp. o názve firmy, ktorú zastupovali. Názov spoločnosti predajcovia buď úplne zamlčali alebo prezentovali, že zastupujú spoločnosť ZSE,“ uviedla spoločnosť v stanovisku pre energia.sk.
V mnohých prípadoch sa tiež niektorí predajcovia vydávajú za pracovníkov distribučnej spoločnosti s tým, že prišli vykonať odpočet elektromeru alebo plynomeru. Najmä u starších ľudí tak vyvolajú pocit dôveryhodnosti, ktorý neskôr využijú na podpis zmluvy s prísľubom lacnejšej dodávky energie u ich súčasného dodávateľa. Aj v tomto prípade platí, že kým vpustíte takého pracovníka do svojho bytu, overte si jeho totožnosť. Môžete tak urobiť aj na telefonickej infolinke danej distribučnej spoločnosti. Odberateľ by mal tiež vedieť, že „distribučka“ si najíma takýchto pracovníkov len za účelom odpočtu. Odčítaním stavu plynomeru alebo elektromeru sa tak kompetencie technických pracovníkov končia.
Vynaliezaví predajcovia sa snažia zaskočiť zákazníkov aj inými spôsobmi. Svoju návštevu zdôvodňujú napríklad tým, že si prišli overiť údaje na faktúre. Zákazník ale žiadnemu predajcovi nie je povinný ukazovať svoje faktúry, ani platiť preddavky alebo iné poplatky.
Množia sa aj prípady, keď domácnosť bez upozornenia obchodného zástupcu podpíše zmluvu s viazanosťou na dlhšie časové obdobie. Výnimkou nie sú ani situácie, keď po podpise zmluvy zákazníci s prekvapením zistia, že ich nový dodávateľ im účtuje aj poplatok za poradenstvo a vopred ich o tom neinformoval.
Dokedy môže odberateľ odstúpiť od zmluvy bez sankcií?
V prípade, že má zákazník akékoľvek pochybnosti o výhodnosti zmluvy, ktorú podpísal s podomovým predajcom, zo zákona má právo ju bezplatne vypovedať do 14 pracovných dní a to aj bez uvedenia dôvodu. Ak to v stanovenom termíne nestihne a trvá na svojom rozhodnutí, musí postupovať podľa zmluvných podmienok danej spoločnosti, s ktorou zmluvu podpísal. V tomto prípade ale nie je vylúčené, že za zrušenie zmluvy si nebude jeho nový dodávateľ účtovať poplatok.
V rámci osobného predaja využívajú dodávatelia okrem vlastných pracovníkov aj služby externých spoločností. Spoločnosť ZSE Energia napríklad zdôrazňuje, že výber zmluvných partnerov podlieha prísnym kritériám kvality a odbornosti. Každý obchodný predajca zastupujúci ZSE je tiež povinný dodržiavať pravidlá interného etického kódexu. Oboznámi sa s nimi už pri vstupnom pohovore. Ak ich obchodný zástupca poruší, firma s ním jednostranne rozviaže zmluvu. „Je v našom záujme vybrať firmy s dobrým menom, pretože budú reprezentovať našu spoločnosť a komunikovať so zákazníkmi,“ konštatuje dodávateľ.
ZSE Energia priznáva aj negatívne skúsenosti. Za posledných 6 mesiacov firma ukončila spoluprácu s dvomi predajcami – v oboch prípadoch malo ísť o individuálne zlyhania obchodníkov. Pri poslednom hodnotení tradičný dodávateľ kontaktoval desať zákazníkov každého jedného predajcu. Pozitívne skúsenosti zákazníkov prevažujú. Spomedzi všetkých uzatvorených zmlúv sa sťažnosti pohybujú mesačne pod úrovňou 0,3 %.
Firma tiež zaviedla systém spätnej kontroly, ktorý má zabrániť pokusom o neférové jednanie pri podpise zmluvy. „Skôr ako je zmluva zaslaná do ZSE, prebieha zo strany predajnej skupiny telefonická verifikácia zmluvy a spätná kontrola kvality predajného rozhovoru,“ uviedla v stanovisku.
Prvý trest pre Energetické centrum
Dokázať obchodným zástupcom neférové praktiky je pomerne náročné. Prvým potrestaným subjektom sa v máji tohto roka stala spoločnosť Energetické centrum. Alternatívnemu dodávateľovi udelil Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) pokutu vo výške 1 milión eur. Firma sa síce bránila, že svojich zástupcov na nečestné spôsoby priamo nenavádzala a išlo výhradne o ich individuálne zlyhania, ÚRSO však na základe vyšetrovania tvrdil opak. Regulátor potrestal regulovaný subjekt aj kvôli tomu, že svojim klientom účtoval vyššie ceny elektriny, než na aké mal právo na základe cenového rozhodnutia úradu. Firma medzičasom zmenila majiteľa a od neférovej komunikácie so zákazníkmi v minulosti sa dištancuje.
Zákaz podomového predaja?
Napriek všetkému, najčastejším akvizičným kanálom zostáva podomový predaj, čomu sa prispôsobujú aj dominantní dodávatelia. Napriek tomu však napríklad ZSE Energia presadzuje názor, že forma priameho kontaktovania zákazníkov si vyžaduje buď legislatívne obmedzenia, alebo úplný zákaz. „Jednoznačnú výhodu vidíme v ochrane spotrebiteľa, ktorý je uchránený od nekalých praktík vynaliezavých predajcov. Zároveň by sa podľa nás trh očistil od malých hráčov s nízkym podielom na trhu,“ uvádza firma. Názory sa ale aj na Slovensku rôznia. Obmedzenie podomového predaja by podľa alternatívnych dodávateľov znamenalo, že z pohľadu liberalizácie trhu by sa Slovensko vrátilo na úplný začiatok.
K absolútnemu zákazu podomového predaja pristúpilo niekoľko krajín západnej Európy. Bez tohto inštitútu funguje napríklad trh v krajinách Benelux-u. Treba ale zdôrazniť, že zákaz sa v prípade týchto krajín nevzťahuje len na podomový predaj energií, ale platí pre obchodníkov a predajcov všeobecne, bez ohľadu na predávaný tovar alebo službu. Viaceré obmedzenia v spôsobe priameho kontaktovania zákazníkov existujú aj vo Veľkej Británii, kde sa napríklad v lete 2011 niekoľko dodávateľov plynu rozhodlo dobrovoľne vyhlásiť 3-mesačné skúšobné moratórium pre akvizície formou podomového predaja. Diskusia o tom, či zákaz tejto formy predaja prinesie väčšiu transparentnosť alebo naopak naruší konkurenčné prostredie prebieha vo viacerých európskych krajinách.
(c) energia.sk