Podomoví predajcovia energií sa snažia presviedčať domácnosti aj počas koronakrízy
„Zaznamenali sme na našich telefonických linkách aj zákazníckych centrách sťažnosti, že podomoví predajcovia iných dodávateľov už zákazníkov navštevujú bez ohlásenia, bez vopred potvrdeného súhlasu. Pre zákazníka môže byť skutočne nežiadúce, aby ho dnes navštívil podomový predajca. Zvlášť, ak to vopred neoznámi, čo zvyčajne títo predajcovia nerobia,“ uviedla pre agentúru SITA špecialistka komunikácie Východoslovenskej energetiky (VSE) Katarína Šulíková.
Spoločnosť VSE, ako aj innogy Slovensko, podľa nej nevyužíva služby podomových predajcov. „Vo všeobecnosti platí, že našich zákazníkov môžu navštíviť naši energetickí poradcovia, innogy experti. V týchto časoch koronakrízy medzi naše prvé opatrenia patrilo pozastavenie návštev v domácnostiach zákazníkov. Okamžite sme hľadali iné formy komunikácie a zákazníkom sme sa snažili poradiť telefonicky či prostredníctvom online nástrojov,“ podotkla Šulíková.
Z pohľadu opatrení zameraných na ochranu zdravia východoslovenskí energetici zákazníkom radia, aby do svojho domu či bytu podomového predajcu nevpúšťali. „Žiaľ, súčasné vládne opatrenia nemyslia na tieto prípady,“ zdôraznila Šulíková.
SPP evidujú šmejdov
Najväčší dodávateľ energií, Slovenský plynárenský priemysel (SPP), v uplynulých mesiacoch podľa svojho hovorcu Ondreja Šebestu nevyužíval žiadnu formu podomového predaja. Aj štátni plynári však evidujú niekoľko sťažností na energetických šmejdov.
„Vzhľadom na súčasnú epidemiologickú situáciu sme na sociálnych sieťach sami upozornili na tento fakt a požiadali sme verejnosť, aby nám pomohli s prípadnou identifikáciou osôb, ktoré by ponúkali služby podomového predaja, odvolávajúc sa pritom na SPP, aby bolo možné vyvodiť dôsledky takéhoto neprijateľného konania. Vďaka tejto aktivite sme aj my zaznamenali viacero podnetov,“ povedal pre agentúru SITA Šebesta.
Osobné kontakty pozastavili
Väčšina energetikov na niekoľko týždňov osobné kontakty so zákazníkmi úplne pozastavili. „V súčasnosti naši externí pracovníci už realizujú stretnutia, ale výhradne po predchádzajúcom telefonickom odsúhlasení si návštevy s klientom a pri dodržaní striktných hygienických opatrení,“ upozornila hovorkyňa Stredoslovenskej energetiky (SSE) Michaela Krivá.
Energetici sa stále stretávajú s nekalými praktikami energetických šmejdov. „V minulosti sme sa stretli s prípadmi, že boli pri predaji používané napríklad argumenty, že naša spoločnosť na trhu končí a bude lepšie, ak zákazník prejde ku konkurenčnej spoločnosti. Okrem takýchto prípadov sa však častejšie stretávame s podvodným správaním, ktoré vo všeobecnosti spočíva v tom, že osoba, ktorá sa vydáva za zamestnanca spoločnosti, chce od nášho zákazníka úhradu vymyslenej platby,“ upozornila hovorkyňa ZSE Energia Michaela Dobošová.
„Zákazníci nemajú dostatok času na rozhodnutie a preštudovanie zmluvy. Zároveň majú pocit tzv. nátlakového predaja. Dostávajú neúplné a zavádzajúce informácie o cene,“ dodala Šulíková.
Overenie predajcu
Domácnosti majú viacero možností, ako si overiť podomového predajcu. Hovorkyňa ZSE Energia Michaela Dobošová odberateľov upozorňuje, že predajca musí zreteľne preukázať, z akej spoločnosti je.
„Odberateľ si môže preveriť jeho totožnosť na našej zákazníckej linke. V prípade, že nemá o jeho návštevu záujem, predajca toto rozhodnutie rešpektuje a predajnú aktivitu nerealizuje,“ dodala.
Preverenie informácii
„Odberatelia by si predovšetkým mali na našej zákazníckej linke preveriť pravdivosť informácií, ktoré dostali od alternatívneho predajcu. Tiež by sa nemali uspokojiť s prísľubom všeobecnej percentuálnej zľavy, ale nechať si ju na mieste písomne vypočítať podľa účelu, na ktorý elektrinu využívajú. Samozrejmosťou je vyžiadať si od predajcu zmluvu, cenník, všeobecné obchodné podmienky a nechať si dostatok času na ich preštudovanie,“ doplnila Krivá.
Energetici zhodne na záver dodávajú, že zákazník je oprávnený odstúpiť od zmluvy uzavretej pri podomovom predaji bez uvedenia dôvodu v lehote 14 pracovných dní od dátumu jej podpisu.
„Zákazníci by sa mali o prípadnej zmene dodávateľa plynu rozhodnúť informovaní, teda mali by poznať všetky výhody, práva a povinnosti vyplývajúce zo zmluvy,“ uzavrel Šebesta.