Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Zlte plynovody - TASR
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Ilustračná snímka
28. júla 2016 Plyn a ropa od Energia.skSITA

Plynárenstvo bude riadiť nová cenová vyhláška

V zbierke zákonov bola publikovaná nová vyhláška 223/2016, ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v plynárenstve s účinnosťou do konca tohto roka, pričom prvýkrát sa má podľa danej vyhlášky postupovať pri vykonávaní regulácie na budúci rok.

Do jej pripomienkovania sa zapojilo 35 subjektov s 267 pripomienkami vrátane 125 zásadných. ÚRSO akceptoval 100 z nich – často gramatického a štylistického charakteru, vrátane 20 zásadných. Ďalšie boli akceptované čiastočne. Vybrali sme niektoré zmeny, ktoré subjekty na slovenskom trhu s plynom čakajú.

Regulované skladovanie – asi

Sčasti si môžu oddýchnuť prevádzkovatelia zásobníkov plynu (Nafta a Pozagas z portfólia skupiny EPH), ktorí odmietali znovuzavedenie cenovej regulácie v tomto segmente a podali rovnaké pripomienky. Prístup do zásobníka a uskladňovanie síce po novom spadá pod cenovú reguláciu (§ 19 vyhlášky), uplatňovať sa ale má, ak úrad rozhodne o zmene súčasného dohodnutého prístupu na regulovaný prístup v súlade s ustanoveniami zákona o regulácii. Zostáva im dúfať, že k tomu nedôjde.

Zároveň sa cenová regulácia nevzťahuje na zmluvy uzatvorené do stredy 27. júla. Firmy však budú musieť každoročne do konca októbra predkladať regulátorovi nutné, bližšie špecifikované podklady.

Vyšetrovaná preprava

Do prípravy novej vyhlášky jasne zasiahlo prebiehajúce vyšetrovanie zo strany Európskej komisie (EU Pilot 8073/15/ENER), o ktorom náš portál exkluzívne informoval už vo februári, a to napr. pri určovaní výšky taríf pri preprave plynu.

Hoci sa politickí predstavitelia aj zástupcovia biznisu snažia toto vyšetrovanie udržať v tichosti, aj vzhľadom na aktuálne slovenské predsedníctvo v Rade EÚ, potvrdilo ho a zohľadnilo ÚRSO novým § 7, zmenami doterajšieho § 6 ods. 2 písm. c) a novou prílohou č. 6. Regulátor ich nové znenia priamo odôvodnil vyššou transparentnosťou a výhradami Európskej komisie k doterajšej metodike.

Brusel totiž Slovensko upozornil, že východiskom pri stanovení prepravných taríf musia byť primárne skutočne vynaložené náklady za poskytovanie služby. Výsledkom je Príloha 6, ktorá bude súčasťou návrhu ceny za prístup a prepravu plynu – ide o podrobný prehľad nákladov a výnosov prevádzkovateľa prepravnej siete. Pokiaľ ide o doterajšiu metódu porovnania taríf v zahraničí, po novom bude podkladom návrhu ceny za prístup do prepravnej siete a prepravu plynu na daný rok aj analýza ich cien v ostatných členských štátoch EÚ za 4 predchádzajúce roky. Vypracovať ju musí Eustream, ktorý je tiež súčasťou skupiny EPH. Ten pritom zásadne namietal, že neexistuje dostatok dostupných údajov zo zahraničia a ide o nevykonateľné ustanovenie. Výsledky analýzy má ÚRSO primerane zohľadňovať.

Pre doplnenie – obdobnú analýzu cien v ostatných štátoch EÚ, najmä tých, kde sa prevádzkujú zásobníky s podobnými parametrami, budú musieť predkladať aj Nafta a Pozagas. Aj oni namietali, že získať prístup k starším údajom je priam nemožné a vzhľadom na flexibilitu odvetvia ide navyše o nepodstatné dáta.

Fixnejšia distribúcia

Pokiaľ ide o distribúciu, vo vyhláške sa rozlišuje až 26 tarifných skupín, čo je dokonca viac ako ÚRSO v júni pôvodne navrhovalo. Niektoré subjekty (RÚZ, SPP, RWE Gas) žiadali ponechať doterajšiu úpravu taríf, argumentovali dopadom na nastavenia IT systémov a administratívnou náročnosťou. ÚRSO ale tvrdil, že zmeny uskutočnil v členení podľa požiadaviek trhu, tak aby zodpovedali technickým možnostiam merania a 6-mesačná lehota je dostatočná na zmenu nastavenia IT systémov.

SPP-distribúcia môže byť spokojná s tým, že v rámci ceny za distribúciu plynu sa zvýši hodnota fixnej zložky v rámci jednotlivých taríf z doterajších maximálne 60 % až na 85 %. Proti tejto úprave vystupovali Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení (AZZZ), Združenie dodávateľov energie (ZDE) aj SPP s tým, že je to v rozpore s princípmi zvyšovania energetickej efektívnosti a zníži to motiváciu odberateľov na dosiahnutie úspory energie.

Regulátor ale tieto námietky neuznal. Tvrdil, že náklady distribútora sú zväčša fixné, bez rozdielu či sa plyn distribuuje alebo nie a nová vyššia hodnota je vrátane sadzieb za denné maximum.

Zraniteľní bazenári

Pri cenovej regulácii dodávky zraniteľným odberateľom plynu sa už viac nerozlišuje domácnosť a malý podnik, hoci to dodávatelia i ministerstvo hospodárstva (MH SR) žiadali ponechať. Dodávatelia tiež navrhovali cenovú reguláciu v tomto segmente zúžiť, pričom ZDE v rámci rozporového konania poukázalo aj narozhodnutie Súdneho dvora EÚ v spore Európskej komisie a Poľska zo septembra 2015.

Najvyššia dodávateľská tarifa 6 sa podľa novej vyhlášky vzťahuje na odberateľov so spotrebou až do 100 000 kWh za 12 mesiacov na jednotlivom odbernom mieste. Republiková únia zamestnávateľov, SPP aj MH SR ale upozornili, že cenovej regulácii tak budú podliehať aj odberatelia s veľkými rodinnými domami a s extrémne vysokou spotrebou, ktorí vykurujú plynom napríklad aj vodu v bazénoch, hoci táto bohatá skupina odberateľov nepotrebuje dodatočnú ochranu. Navyše môžu cenovej regulácii dodávky plynu podliehať aj veľkí odberatelia, ktorí majú množstvo malých prevádzok (odberných miest).

Vyhláška nadobudla účinnosť včera 27.7.2016. K zrušeniu súčasnej vyhlášky 193/2013 však dôjde až od 1.1.2017.

© energia.sk

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.