Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Plynovod - Naftogaz
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Plynárenské potrubie
7. novembra 2017 Plyn a ropa od Energia.skSITA

Plán slovenského prepravcu na Ukrajine komplikuje spor vlády s Naftogazom

Prepravcovia zo Slovenska a Talianska nedávno rozvírili hladinu na Ukrajine. Spoločná ponuka Eustream a Snam, ktorá sa podľa tamojších médií odznela na 3. plynárenskom fóre v Kyjeve, nemá byť podľa experta koncipovaná ako privatizácia. „Ponúka v rámci unbundlingu vytvorenie operátora, ktorý po dohode s Ukrajinou prevezme operátorskú kontrolu nad časťou siete asi formou nejakého leasingu,“ zdôraznil pre náš portál odborník Karel Hirman.

Takýto prenájom by sa podľa Hirmana mal pravdepodobne týkať tranzitných úsekov od hranice Ukrajiny a Ruska smerom na Moldavsko a Slovensko. „Ich záujem je prirodzený, keďže siete Eustreamu a Snamu plynulo nadväzujú na Ukrajinu pri preprave ruského plynu smerom do strednej Európy a Talianska, ktoré je po Nemecku druhým najväčším trhom pre ruský plyn v EÚ,“ vysvetlil ďalej pre energia.sk. „Obaja operátori preto majú bezprostredný logistický aj finančný záujem na udržaní ukrajinského tranzitu aj po roku 2019,“ doplnil.

Navrhnutý model je podľa Eustream plne v súlade s nariadeniami EÚ a tretím energetickým balíkom. Podľa online portálu ICIS to na spomínanej konferencii uviedol počas svojej prezentácie Milan Sedláček zo spoločnosti Eustream. Plán podľa neho garantuje dlhodobé zmluvy o preprave a počíta s investíciami do siete.

Šéf ukrajinského Naftogazu Andrij Kobolev potvrdil, že rokovania v súčasnosti prebiehajú so štyrmi európskymi prevádzkovateľmi. Verejne známa, hoci oficiálne stále nepotvrdená, je ale zatiaľ iba ponuka Eustream a Snam, ktorá vychádza z memoranda o spolupráci. V minulosti deklarovala záujem o účasť na modernizácii ukrajinských plynovodov takisto francúzska skupina Engie.

Meškajúci unbundling. Kto je na vine?

Rok 2019 je neuralgickým bodom pre budúcnosť prepravy na Ukrajine, lebo  vyprší zmluva o tranzite s Gazpromom. Stratégia Kyjeva ohľadom ďalšieho postupu je však nejasná. „Vedenie Naftogazu vrátane Koboleva opakovanie skepticky ocenili možnosť podpisu dlhodobého kontraktu s Gazpromom po roku 2019, aj keby sa dovtedy vytvorilo konzorcium a skôr očakáva, že EÚ traderi prídu nakupovať ruský plyn na ukrajinsko-ruskú hranicu. A rozhodlo tiež o výraznom skresaní investícií do modernizácie sústavy do roku 2019,“ vysvetlil Hirman.

Akcionárom Naftogazu je ukrajinská vláda, ktorá zase verejne deklaruje záujem zachovať tranzit aj po roku 2019 a zasadzuje sa za odčlenenie  prepravcu Ukrtransgaz zo štruktúry Naftogaz do samostatnej unbundlovanej firmy. „V tom sa dostala do otvoreného konfliktu s vedením Naftogazu, ktorý trvá na zachovaní vertikálno-integrovanej štruktúry holdingu,“ dodal.

Na reformu sektora s plynom získala Ukrajina niekoľko pôžičiek vrátane tej od Svetovej banky. Základnou podmienkou na čerpanie financií je unbundling, ktorého realizácia kvôli spomenutého sporu mešká. Podľa časti kritikov sa Naftogaz nechce vzdať lukratívneho biznisu s prepravou, ktorý je významným zdrojom tržieb. Ukrajinský vicepremiér Volodymyr Kistion sa koncom októbra posťažoval portálu ICIS, že Naftogaz sa snaží kľučkovať a bráni unbundlingu. Odmieta odovzdať zoznam aktív a koná bez povolenia hlavného akcionára.

Naťahovanie procesu unbundlingu znepokojuje účastníkov trhu aj traderov. Plán schválený vládou sa pripravoval v spolupráci s európskymi partnermi a finančnými inštitúciami. Predstavitelia kabinetu trvajú na tom, že hybridný scenár, ktorý sa snaží zrealizovať Naftogaz, môže spôsobiť ďalšie zdržanie.

Naftogaz však trvá na tom, že reštrukturalizáciu spustil, vrátane oddelenia tranzitu a skladovania plynu. S týmto procesom mu pomáha spoločnosť PwC a rozdelená je do troch etáp.

V rámci nej sa má v rámci Ukrtransgaz vytvoriť nová pobočka, ktorá na seba postupne preberie aktivity spojené s prepravou a bude mať približne 200 až 300 zamestnancov. Vyústením tohto procesu má byť nový subjekt, ktorý požiada o certifikáciu v zmysle požiadaviek EÚ a bude podľa Naftogazu pripravený prejsť pod entitu, ktorú požaduje vládny kabinet. Nevyhnutnosť tohto postupu zdôvodňuje zachovaním plynulosti prepravy. Súčasťou procesu bude aj angažovanie európskych prepravcov na Ukrajine. 

© energia.sk

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.