Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
VW eco up - energia
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Volkswagen eco up! Foto: Michal Jesenič/energia.sk
8. februára 2013 Plyn a ropa od Energia.skSITA

Perspektíva európskej dopravy je aj v CNG

Foto: Michal Jesenič/energia.sk

Stlačený zemný plyn (CNG) dnes predstavuje lacnejšiu a ekologickejšiu alternatívu v porovnaní s konvenčnými palivami. Nevýhodou sú vyššie vstupné náklady na kúpu vozidla a riedka sieť plniacich staníc. Odhaduje sa, že v súčasnosti po svete jazdí viac než 16 miliónov vozidiel s takýmto pohonom. Na stúpajúci globálny dopyt po CNG vozidlách reaguje aj najsilnejšia európska ekonomika. Svoje plány nedávno predstavila na workshope v Mníchove aj nemecká automobilka Volkswagen. „V nasledujúcich rokoch sa musíme zamerať na technológiu CNG viac než kedykoľvek predtým,“ myslí si predseda predstavenstva Martin Winterkorn. 

Po nemeckých cestách v súčasnosti jazdí takmer 100-tisíc vozidiel, ktoré poháňa zemný plyn. Potenciál rozvoja CNG v Nemecku sa však ešte ani zďaleka nevyčerpal. Niektorí odborníci sa domnievajú, že je stále len na svojom začiatku. Oficiálna stratégia využívania palív v spolkovej republike predpokladá, že do roku 2020 by mohol počet CNG vozidiel stúpnuť až na 1,4 milióna. Skúsenosť z Talianska dokazuje, že takýto scenár sa môžu podariť. V priebehu rokov 2005 až 2011 tam stúpol počet CNG vozidiel viac než dvojnásobne. V danom prípade išlo o skutočne masívny nárast z 382.000 na 785.000 vozidiel. Podarilo sa to kombináciou intenzívneho budovania infraštruktúry, rozvoja efektívnejších technológií, ale aj výraznou podporou talianskej vlády.

Komfort nemeckého vodiča jazdiaceho na CNG posilňuje kvalitná infraštruktúra. Podľa údajov z októbra 2012 sa nachádza v spolkovej krajine celkom 911 plniacich staníc na CNG. Relatívne hustá sieť je pre motoristov žijúcich v mestách ľahko dostupná, keďže viac než polovica z nich vznikla v spolupráci s tradičnými čerpačkami ako Aral, Esso, Total alebo Shell. Ďalších 24 % plniacich staníc pre CNG vozidlá sa podľa údajov spoločnosti Erdgas nachádza v portfóliu menších čerpacích spoločností, zhruba 18 % z nich predstavujú malé súkromné prevádzky a zvyšok CNG plničiek sa nachádza priamo v areáloch energetických firiem.

Je budúcnosť CNG v biometáne?

Ekologický faktor jazdenia na plyn sa znásobuje pri využití biometánu, ktorý má veľký potenciál ako udržateľná a obnoviteľná náhrada za zemný plyn. Vyrába sa najčastejšie z biomasy a synteticky sa upravuje tak, aby mal porovnateľné parametre ako konvenčný zemný plyn. Podiel biometánu v nemeckom CNG biznise sa v ostatných rokoch zvyšuje. Z celkového objemu stlačeného zemného plynu, ktorý sa aktuálne spotrebuje v nemeckej doprave, tvorí biometán zhruba 13 %. Čistý biometán má dnes v ponuke len 96 čerpacích miest v Nemecku. Hoci ide o malý počet, je to trojnásobne viac ako v minulom roku. Očakáva sa preto, že ich počet bude výrazne stúpať aj v nasledujúcich rokoch. Ako prímes by sme biometán našli v 270 prevádzkach, ktoré ponúkajú stlačený zemný plyn. Automobil, ktorý poháňa konvenčný zemný plyn produkuje o 24 % menej emisií oxidu uhličitého (CO2) ako vozidlo s benzínovým motorom. Ak sa ku konvenčného zemného plynu pridá 20 %-ná prímes biometánu, emisie uhlíka klesnú o 39 %. V prípade, že CNG vozidlo spaľuje výlučne čistý biometán, množstvo emisií CO2 sa zredukuje o pozoruhodných 97 %.

Foto: energia.sk/Michal Jesenič

Automobilka Volkswagen sa začala výraznejšie zaoberať pohonom CNG v roku 2002. Dnes má vo svojej ponuke okrem dvoch najpredávanejších modelov aj ďalšie štyri autá vo verzii na zemný plyn. Paleta CNG vozidiel tejto značky sa nedávno rozšírila o model eco up.  Automobil je určený predovšetkým pre mestského vodiča. Okrem CNG je schopný spaľovať tiež tradičný benzín (nádrž s objemom 10 litrov). Poháňa ho litrový trojvalec s výkonom 50 kW/68k. Výrobca ho v rámci svojej kategórie označuje ako najhospodárnejšie auto na súčasnom trhu. Podľa oficiálnych údajov spotrebuje 2,9 kg CNG na 100 kilometrov. Ak si zoberieme aktuálnu cenu CNG na Slovensku (1,243 kg/eur s DPH), prejdenie 100 km nás vyjde na zhruba 3,6 eura. Zanedbateľný nie je aj ekologický aspekt, keďže produkcia emisií CO2 sa vo verzii eco up zredukovala na 79 g/km. Technickými parametrami sa vozidlo zaraďuje do energetickej triedy A+.

Stlačený zemný plyn je uskladnený v dvoch pretlakových nádržiach v zadnej náprave auta, ktorých celková kapacita predstavuje 11 kg CNG. Problémom pri autách s pohonom CNG býva nedostatok batožinového priestoru. Ten by pri modeli eco up! nemal výraznejšie utrpieť, nevýhodou je však absencia rezervného kolesa, na ktorého mieste je umiestnená druhá plynová nádrž. Dojazd automobilu je podľa oficiálnych údajov v kombinovanom režime až 600 km. Na zemný plyn s autom prejdeme 380 km, v benzínovom móde predstavuje dojazd 220 kilometrov. Špeciálny displej poskytuje vodičovi aktuálny prehľad o kombinovanom dojazde auta, ale tiež dojazd na CNG a benzín oddelene. Sériová výroba modelu eco up! prebieha od novembra 2012 v bratislavskom závode Volkswagenu.

CNG a (Česko)Slovensko

Na Slovensku dnes jazdí približne 1.200 vozidiel na stlačený zemný plyn. Najvýznamnejšie zastúpenie má CNG v mestskej hromadnej doprave, ale v posledných rokoch cítiť zvýšený záujem o tento pohon aj zo strany podnikateľov. Rozvoju tohto odvetvia  na Slovensku šéfuje Ľubomír Blaško z SPP. V rozhovore pre portál „energia.sk“ minulý rok uviedol, že záujem o CNG u nás neoslabila ani spotrebná daň na dodávky stlačeného zemného plynu, ktorá vstúpila do platnosti 1. januára 2011. „Naše obavy čiastočne eliminovala situácia na trhu motorových palív – zvýšené ceny nafty a benzínu znamenali vyšší záujem o ekonomicky výhodnejšiu alternatívu, ktorou je CNG,“ uviedol vedúci útvaru predaja CNG.  Len samotné SPP má v súčasnosti v prevádzke flotilu s asi 250 vozidlami s pohonom na zemný plyn, väčšina z nich sa nachádza v Bratislave. Podľa Blaška sa do budúcnosti ráta aj s ďalšou plynofikáciou vozového parku SPP.

Prekážkou výraznejšieho rozšírenia CNG na Slovensku je relatívne riedka infraštruktúra. SPP v súčasnosti prevádzkuje 8 plniacich staníc na CNG. Najnovšia z nich sa otvorila minulý rok priamo v sídle spoločnosti v Bratislave. V hlavnom meste je ešte jedna plnička, ktorá sa nachádza v Jurajovom dvore. Ďalšie nájdeme v Nitre, Košiciach, Žiline, Michalovciach, Novom meste nad Váhom a Komárne. Vo všetkých prípadoch ide o verejné plničky, ktoré fungujú v nepretržitom samoobslužnom režime. Podmienkou ich užívania je uzatvorenie zmluvy s SPP na dodávku CNG. Ďalšie dve verejné stanice prevádzkuje SAD Zvolen, konkrétne vo Zvolene a Banskej Bystrici. Neverejné plniace stanice prevádzkuje SAD Prievidza, SAD Trnava a súkromná spoločnosť v Banskej Bystrici. Podľa odborníkov by potreby slovenského trhu dokázalo pri rozumnej lokalizácii uspokojiť zhruba 30 plniacich staníc na CNG.

Foto: energia.sk/Michal Jesenič

Na Slovensku podporuje nákup vozidiel na zemný plyn EkoFond. Neinvestičný fond SPP má dlhodobo vyhlásený grantový program, ktorý je určený ako pre fyzické, tak i právnické osoby. „Fyzické osoby môžu získať príspevok vo výške 2.000 eur a právnické osoby môžu získať príspevok vo výške 7.000 eur, maximálne 50 % z ceny vozidla,“ uviedla pre portál „energia.sk“ Zuzana Behríková, programová manažérka EkoFondu.

Podľa programovej manažérky EkoFondu obdržia každý mesiac 3 až 4 nové žiadosti o príspevok. Najčastejšími žiadateľmi sú najmä menšie obce, ktoré využívajú vozidlo CNG na komunitné účely. „Počas obdobia odkedy máme program vyhlásený sme podporili 57 vozidiel na pohon CNG, ktoré úspešne jazdia po Slovensku,“ uviedla vlani v novembri Behríková.

Pre porovnanie, v susednom Česku je podľa januárových údajov Asociáce NGV registrovaných zhruba 5-tisíc vozidiel, čo predstavuje medziročný nárast o 43,9 %. Naši západní susedia sú na tom lepšie aj z pohľadu infraštruktúry. V Česku je momentálne k dispozícii 45 verejných čerpacích staníc na CNG, len v minulom roku ich pribudlo ďalších 11.

© energia.sk

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.