Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
A1 Jaslovské Bohunice - Marta Ďurišová
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Foto: Marta Ďurišová
13. januára 2016 Jadrová energia od Energia.skSITA

Od havárie v bohunickej A1 uplynuli štyri desaťročia

Osádzanie parogenerátora v roku 1970. Foto: Marta Ďurišová

Vo svojej dobe mala byť atómová elektráreň A1 v Jaslovských Bohuniciach jedným z najprogresívnejších a najvýkonnejších typov energetických zariadení. Jej výstavba sa po dvojročnej príprave projektu začala v roku 1958 a ukončila o 14 rokov neskôr.

Jadrový blok A1 sa po skúškach dňa 25. decembra 1972 prifázoval k energetickej sieti. Sovietsky reaktor s označením KS-150 využíval ako palivo neobohatený (prírodný urán), pričom o chladenie sa staral oxid uhličitý (CO2) a moderáciu ťažká voda (oxid deutéria D2O).

Budovanie chladiacich veží na jadrovej elektrárni A1. Foto: Marta Ďurišová

Výhodou A1 malo byť plnenie jadrového paliva počas prevádzky reaktora, teda bez odstávky potrebnej na výmenu. Táto schopnosť sa nakoniec stala osudnou. V relatívne krátkej histórii prevádzky zdroja došlo k dvom závažným nehodám a obidve sa odohrali počas výmeny paliva.

Prvá závažná nehoda na bloku A1 sa odohrala 5. januára 1976. V dôsledku neúplného uzamknutia tesniacej zátky palivovej kazety sa čerstvý palivový komplet vystrelil z reaktora do reaktorovej sály, do ktorej začal unikať oxid uhličitý. Dvaja zamestnanci nestihli utiecť cez únikové dvere a prišlo o život udusením.

Celkový záber na A1 v roku 1974 Foto: Marta Ďurišová

Chyba v montáži tesniacej zátky totiž spôsobila, že nedošlo k úplnému vysunutiu zaisťovacích kameňov v technologickom kanáli reaktora. Chladiaci plyn unikal do ovzdušia. Tragédii zabránil zamestnanec transportnej technologickej časti reaktora Viliam Pačes, ktorého istil dozimetrista Milan Antolík, vybavený dýchacím prístrojom a špeciálnym ochranným odevom.

Druhá nehoda sa odohrala dňa 22. februára 1977. Pracovníci montáže nedostatočne vyčistili palivový článok od silikagélu, ktorý sa používa na absorbovanie vlhkosti v konštrukčných častiach článkov počas ich transportu. Po zasunutí palivového článku do aktívnej zóny sa vplyvom silikagélu výrazne znížil prúdenie chladiaceho plynu.

Bloková dozorňa A1 s obsluhou elektrárne. Foto: Marta Ďurišová

Došlo tak k lokálnemu prehriatiu palivového článku a následnému poškodeniu nielen daného kanálu reaktora, ale aj okolitých technologických kanálov reaktora. Keďže do plynového chladiaceho okruhu vnikla ťažká voda, v dôsledku vlhkosti sa poškodilo pokrytie všetkých palivových článkov v aktívnej zóne. Primárny okruh sa silno kontaminoval štiepnymi produktmi. Netesnosti na parogenerátore dokonca spôsobili, že čiastočne bol napadnutý aj sekundárny okruh.

Privezenie častí reaktorovej nádoby na stavenisko A1. Foto: Marta Ďurišová

Na medzinárodnej stupnici INES bola v poradí druhá nehoda v bloku A1 vyhodnotená 4. stupňom. Pre porovnanie, Černobyľská havária sa vyhodnotila najťažším stupňom číslo 7.

V roku 1979 vláda ČSSR rozhodla, že prevádzka A1 sa neobnoví a začne sa jej likvidácia.

Atómová elektráreň bola v prevádzke 19.261 hodín, vyprodukovala 1.464 GWh a dodala do siete 916 GWh elektriny. Dosiahla maximálny inštalovaný výkon 127 MW.

Montáž palivových článkov v uzle čerstvého paliva. Foto: Marta Ďurišová

© energia.sk

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.