Od eDSO očakávame zlacnenie a optimalizáciu interných procesov
Na úvod, aké sú trendy v elektronizácii služieb v posledných rokoch? Čo sa zmenilo oproti komunikácii v minulosti a čo je vízia do budúcna? Pozrime sa na to z pohľadu prirodzeného monopolu, ktorým je aj distribúcia
Distribučné spoločnosti na Slovensku boli, pokiaľ ide o elektronizáciu a webové riešenia, konzervatívne. Vychádzalo to z faktu, že v minulosti neexistovali elektronické údaje o distribučnej sústave a teda chýbali základné informácie k elektronickej komunikácii. Zavedením geografického informačného systému a rozsiahlymi investíciami do zberu technických dát sme za posledné roky urobili veľký krok dopredu a dnes môžeme byť progresívnejší. Webová stránka Východoslovenskej distribučnej vznikla pred približne 6 – 7 rokmi. Odvtedy prešla určitým redizajnom, ale v zásade zostala jednoduchá. Zmeny spočívali v pridávaním nových funkcionalít do existujúceho prostredia.
Dnes sú už splnené všetky podmienky nato, aby sme boli aj v oblasti poskytovania elektronických služieb proaktívni a nereagovali len na požiadavky legislatívy.
A tu je dôvod, prečo sme spustili projekt eDSO. Chceme byť aktívnejší a chceme rozvíjať elektronickú formu komunikácie s našimi partnermi.
Ak projekt eDSO nie je „vynútený“ zákonom, akú pridanú hodnotu od neho očakávate?
Rozhodli sme sa ísť nad rámec zákonných povinností najmä preto, že v súčasnosti sú už splnené takmer všetky podmienky z hľadiska kompletizácie technických a zákazníckych dát a aby sme držali krok s obchodnými partnermi. Uvedomujeme si, že aj prirodzené monopoly, medzi nimi aj distribúcia, budú skôr alebo neskôr potrebovať nové formy komunikácie s partnermi a zákazníkmi.
Od eDSO si sľubujeme v prvom rade zrýchlenie vlastných interných procesov. Papierová forma vybavovania podnetov prechádza fyzicky od podateľne, cez príslušné zodpovedné útvary, a dôsledkom je časovo náročnejší proces vybavenia. Elektronická forma umožňuje vynechať viaceré medzi-kroky a postúpiť podnet priamo zodpovednému pracovníkovi. Zákazník tak môže dostať odpoveď vo veľmi krátkom čase, niekedy aj ihneď.
Ak sa pozrieme na eDSO z hľadiska investície, o akých peniazoch a o akej dobe návratnosti je reč?
Bavíme sa o státisícoch eur, určite nie o miliónoch. Odhadnúť návratnosť v konkrétnom počte rokov nebolo jednoduché. Očakávame, že elektronizácia a teda aj optimalizácia nám interné procesy zlacní. Najdôležitejší však je nesporný prínos a skvalitnenie služieb obchodným partnerom.
Priblížili by ste trochu i časovú náročnosť a harmonogram projektu?
Koncept eDSO začal dostávať uchopiteľnejšiu podobu približne pred rokom. Vtedy projekt nadobudol konkrétne kontúry a bol rozdelený do viacerých etáp. Dnes existuje vypracovaný cieľový koncept pre prvú etapu, ktorá sa týka výlučne elektronizácie distribučných procesov, ktoré máme takpovediac priamo v rukách. Druhá etapa bude obsahovať elektronizáciu procesov, ktoré súvisia s dodávateľmi elektrickej energie.
Aj jednotlivé etapy sa ďalej členia do modulov. Prvá ich obsahuje 15 – 20, z ktorých 8 bude nasadených online od 1.6.2015.
Predstavme si, že používateľ vášho webu je zvyknutý na jeho súčasnú podobu a štruktúru. Aké zmeny uvidí od začiatku júna?
V prvom rade to bude viditeľný redizajn stránky – teda nový vzhľad a štruktúra, lepšie zabezpečenie a rôzne monitorovacie nástroje.
Ďalšie štyri moduly sa budú týkať procesov. A to informovania o prerušení distribúcie, vybavovania žiadostí o vyjadrenie k existencii sietí, dát o výrobe elektriny a priebehu spotreby, čo súvisí so zavádzaním inteligentných meracích systémov (IMS).
V tomto smere by som rád vyzdvihol modul pre vybavovanie žiadostí o vyjadrenie k existencii sietí. Chceme, aby mal žiadateľ možnosť sám vyznačiť záujmovú oblasť na mape, a to bez nutnosti návštevy katastra či tlačenia mapy do papierovej podoby. Doteraz sme poskytovali vyjadrenia tak, že náš pracovník manuálne porovnal dodaný mapový podklad s informáciami, ktoré o našej sústave evidujeme v elektronickom systéme GIS. eDSO bude pre zvolenú oblasť priraďovať informácie automatizovane, náš pracovník ich iba skontroluje. Ak systém preukáže spoľahlivé fungovanie, do budúcnosti nebude potrebná ani manuálna kontrola. Pre vysvetlenie, tieto informácie slúžia nielen ako podklady k stavebným konaniam, ale aj pre základné zorientovanie sa napríklad pre niekoho, kto chce investovať do výrobnej haly a potrebuje si overiť, či má v blízkosti možnosť pripojiť sa napríklad do VN sústavy. Ide teda o pomerne časté požiadavky, ktoré dnes riešime manuálne.
Aké zmeny môžu očakávať od eDSO domácnosti?
Webové rozhranie bude určite zaujímavejšie pre tie domácnosti, ktoré budú zapojené do IMS. Budú si môcť zobraziť a analyzovať priebeh spotreby. Tým nemáme na mysli len vykreslenie grafu, ale v prípade záujmu aj porovnanie priebehu spotreby voči modelovaným priemerom v rámci väčšej skupiny zákazníkov s podobnými charakteristikami. S touto funkcionalitou sme sa stretli napríklad vo Francúzsku.
Užívateľ tak získa nielen informáciu o svojom odbere, ale bude si vedieť vyhodnotiť, či a ako sa vymyká priemernému správaniu jemu podobných zákazníkov. Ak zistí, že jeho odber je o 20 % väčší ako priemer v jeho kategórii, môže ho to motivovať k optimalizácii spotreby a úspore.
A čo samostatne firemní zákazníci – im sa ako zmení komunikácia cez nový portál?
Veľkoodberatelia sú už dnes zapojení v automatickom systéme zberu dát (AZD), a teda majú detailné dáta o svoje spotrebe. Čo však pre nich môže byť zaujímavé, bude modul pre informovanie o prerušeniach distribúcie. Dnes danú informáciu posielame najmä do sídla firmy, po novom však bude možné ku každému odbernému miestu priradiť kontaktné informácie a notifikácia tak môže chodiť zodpovednému pracovníkovi adresne. A to elektronickou poštou, cez web alebo cez SMS.
Maloodberatelia si okrem iného budú môcť tiež analyzovať priebeh spotreby na jednotlivých svojich pobočkách, porovnávať ju, kumulovať či analyzovať prekročenie rezervovanej kapacity. Opäť im to môže byť užitočné pri celkovej optimalizácii svojho účtu za energie.
Máme záujem vybudovať aj moduly pre vybavovanie rôznych požiadaviek a sťažností. Dnes zákazníci chodia s podnetmi na klientské centrum a čakajú na stanovisko. Autorizovaní užívatelia našej sústavy budú môcť priamo z domu alebo zo svojho zamestnania komunikovať s naším back-officom alebo odborným útvarom, čo urýchli riešenie podnetov.
Ako bude prebiehať spomínaná autorizácia na novom portáli? Respektíve, kto všetko sa k službám portálu dostane a za akých podmienok?
Na webovej stránke VSD budú tri úrovne prístupov. Anonymný užívateľ si môže prečítať všeobecné informácie, novinky, cenníky – de facto všetko to, čo doteraz. Registrovaný užívateľ zadá email, heslo a mobilné číslo, čím sa mu v druhej úrovni rozšíri paleta napríklad o žiadosť o vyjadrenie k existencii sietí.
Tretiu, najvyššiu úroveň bude mať autorizovaný užívateľ, ktorý môže vystupovať v roli odberateľa, výrobcu, dodávateľa elektriny alebo projektového partnera a dodávateľa prác, služieb a materiálu. Autorizácia prebehne najmä po identifikovaní daného užívateľa EIC kódom, dátumom narodenia alebo IČO-m. Od momentu autorizácie má daný klient alebo partner prístup ku všetkým jeho informáciám na jednom mieste. A to aj v prípade, ak subjekt vystupuje vo viacerých rolách súčasne, napríklad ako odberateľ i dodávateľ elektriny, prípadne poskytovateľ prác a služieb.
Ak sa pozrieme do budúcnosti, aká je celková vízia, pokiaľ ide o paletu funkcionalít eDSO?
Zdôraznil by som najmä víziu elektronizovať proces žiadosti o pripojenie a proces uzavretia zmluvy o pripojení. Na koncepte začíname pracovať v tomto období, pričom modul by mohol byť nasadený v priebehu roku 2015. Niektoré distribučné spoločnosti už majú žiadosť o pripojenie čiastočne elektronizovanú, avšak ide len o jej prvú etapu. My chceme proces zastrešiť komplexne, zjednodušiť ho pre zákazníka aj pre nás. Samozrejme si to bude vyžadovať aj elektronickú verifikáciu osoby, napr. formou elektronického podpisu na občianskom preukaze.
V budúcom roku nás čaká aj implementácia systému do interného prostredia tak, aby naši pracovníci využívali eDSO ako svoj pracovný nástroj. eDSO má byť ich spoločná platforma, cez ktorú budú jednotlivé útvary medzi sebou komunikovať a vymieňať si informácie. Z interných procesov teda odstránime emailovú alebo telefonickú komunikáciu a súčasne získame možnosť jednotlivé procesy analyzovať a optimalizovať.
Mário Šotter pracuje ako vedúci odboru Sieťové informačné systémy spoločnosti Východoslovenská distribučná, a.s. (VSD). Prepis rozhovoru autorizoval. Nadpis a perex: energia.sk. Foto: VSD.
© energia.sk