Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
rodina ZSE
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
foto: ZSE
16. apríla 2013 Elektrina a elektrická energia od Energia.skSITA

Obozretnosť sa vypláca. Preverte si poriadne dodávateľa energií

To, že svetlo svieti, spotrebiče fungujú a naše domácnosti a firmy majú vďaka tomu svoj komfort, berieme ako samozrejmosť. Problém nastáva, keď je dodávka energií ohrozená. Napríklad preto, že si dodávateľ neplní svoje záväzky voči prevádzkovateľovi distribučnej siete, či koná voči svojim zákazníkom v rozpore so zákonom alebo dobrými mravmi. Na to však musí zákazník myslieť už vtedy, keď ho osloví predajca energií s mimoriadne lákavou ponukou rýchleho uzatvorenia zmluvy.

V tomto prípade, viac ako inokedy platí, že obozretnosť sa vypláca. Či bol výber dodávateľa plynu a elektriny pre firmu alebo domácnosť správnym krokom sa ukáže vtedy, keď dôjde k prerušeniu dodávky, neschopnosti vyplatiť preplatky alebo sa niet kam dovolať. Prevencia je pritom jednoduchá. Stačí poznať a uplatňovať si svoje práva.

Sedem práv zákazníka:

1.    Právo vedieť, za čo platíte. Jednotková cena nie je vždy konečná, i keď pre mnohých je často podstatná. Dôležité je riadne si prejsť podmienky zmluvy, či neobsahujú skryté poplatky. Zistiť, aká jej viazanosť, prípadne aké služby navyše dodávateľ ponúka.

2.    Právo poznať, s kým uzatvárate zmluvu. Zo zmluvy musí byť jasné, s kým ju uzatvárate. Máte právo vedieť, kto bude vašim dodávateľom. Je dobré poznať pôvod dodávaných energií, ale aj to, či dodávateľ rešpektuje zákonné pravidlá v oblasti dodávky energií. 

3.    Právo na čas – na preštudovanie a zváženie si danej ponuky. Predajca by nemal vyvíjať nátlak. Nová zmluva bude platiť niekoľko mesiacov či rokov. Rozhodnutie spravené za 5 minút môže vyjsť draho.

4.   Právo overiť si totožnosť predajcu. Predajca by mal disponovať preukazom od dodávateľa, ktorého zastupuje. Jeho totožnosť si overte skôr, ako ho pozvete do firmy či domácnosti. Ak tvrdí, že zastupuje napríklad ZSE, overte si jeho totožnosť na zákazníckej linke.

5.   Právo na slušné zaobchádzanie. Stabilní a overení dodávatelia zaväzujú svojich predajcov etickým kódexom predajcu.

6.   Právo zmluvu vypovedať do 14 pracovných dní od podpisu zmluvy. Zmluvu môžete vypovedať aj po danom termíne, ak viete preukázať, že ste boli uvedení do omylu, predajca vás zavádzal či sfalšoval podpis pod zmluvou.

7.   Právo dostať ďalšie služby a poradenstvo. Podľa energetických odborníkov môžete najviac prostriedkov ušetriť hospodárnym správaním, používaním zariadení s nižšou energetickou náročnosťou či dostatočnou tepelnou izoláciou budovy. Bezplatné poradenstvo v tejto oblasti ponúkajú zavedené energetické spoločnosti v rámci bežného servisu.

Zdroj: ZSE

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.