O súčasnosti i budúcnosti elektromobility sa diskutovalo aj na Pohode
Elektromobilita nie je len o autách, ale ide skôr o energetickú tému, vyplynulo z nedávnej diskusie zo série BigFut, ktorá sa konala na hudobnom festivale Bažant Pohoda 2012. Cieľom štátov je zvýšiť podiel OZE, znížiť závislosť od ropy, fosílnych palív a taktiež niektoré krajiny uvažujú o úplnom odstavení jadrových elektrární. Vlády niektorých západných krajín disponujú národnými plánmi, podľa ktorých chcú mať na cestách tisícky elektromobilov, ktoré by okrem iného zabezpečili aj stabilitu elektrizačnej siete. Ak by Nemecko chcelo zabrániť výpadkom v sieti, stačilo by 400 tis. elektromobilov. Elektromobil sa tak stane „pojazdnou batériou“ pre celú národnú infraštruktúru, myslí si Tomáš Kráľ zo spoločnosti Siemens.
Peter Ševce, projektový manažér VIBRATe zo Západoslovenskej energetiky, vidí budúcnosť elektromobilov práve v zabezpečení stability prenosovej siete. Domácnosti a bytové jednotky, ktoré budú vlastniť elektromobil, sa podľa neho stanú nielen spotrebiteľom, ale aj výrobcom elektriny. Každá domácnosť by vlastnila inteligentné meradlá a celý systém by fungoval flexibilne, podľa potreby jednotlivcov. V prípade potreby by sa elektromobily zo siete nabíjali, resp. budú do nej dodávať elektrinu a zabezpečovať jej stabilitu.
Technologickým vývojom by podľa Ševceho mohlo dôjsť k prechodu od centralizácie k decentralizácii energetiky. Podľa neho však nie je možné iba vymeniť technológiu za technológiu, pretože ide o štrukturálnu otázku. „O 10 až 15 rokov by si ale mohol vodič zvoliť pohon auta v závislosti od štýlu jazdy,“ uviedol počas diskusie. V horizonte 10 rokov by preto ľudia mohli už bežne jazdiť aj na elektromobiloch.
Pojem elektromobil by sa podľa diskutujúcich mal dostať viac do povedomia verejnosti. Trh sa neustále vyvíja, no prvotný impulz by podľa nich mal vychádzať od štátneho orgánu, no nie vo forme dotácií, ale skôr grantových programov. Ak by existovali národné programy, kde by sa stanovili úlohy, ciele a smerovanie elektomobility, došlo by k stimulovaniu trhového, akademického i výskumného prostredia.
Primárne sa ale podľa Ševceho uvažuje o elektromobiloch ako o úložiskách energie. V takom prípade je jedno, v akej forme to je a či má „batéria“ kolesá a dá sa s ňou jazdiť alebo nie. Vzhľadom na tento fakt nemajú podľa neho ropné koncerny záujem o zastavenie vývoja elektromobilov. „Ich rozvoj ale môže zmeniť pozíciu hráčov na trhu,“ doplnil Kráľ.
Kompletný záznam diskusie si môžete pozrieť na bigfut.sk