Nová atómka v Bohuniciach má zelenú od MŽP
V piatok vydané kladné záverečné stanovisko ministerstva ukončilo proces posudzovania vplyvu na životné prostredie (EIA), ktorý sa začal ešte v roku 2013. V rámci neho sa vyhodnocovali stanoviská dotknutých subjektov, verejnosti, zainteresovaných strán, vrátane cezhraničného hodnotenia. Zatiaľ čo Česi, Maďari ani Poliaci nemajú podľa zaslaných stanovísk s novou atómovou elektrárňou na Slovensku problém, drvivú väčšinu nesúhlasných stanovísk obdržalo MŽP z Rakúska – až 11 676, a tiež z Nemecka – 59 stanovísk.
Envirorezort v závere odporučil realizáciu projektu tak, ako bol uvedený v správe o hodnotení Jadrovej energetickej spoločnosti Slovenska (JESS), t.j. výstavbu a prevádzku zdroja s jedným reaktorovým blokom, tlakovodným reaktorom generácie III+ a s čistým elektrickým výkonom do 1 700 MW.
V polovici predprípravy
Projekt sa v súčasnosti nachádza približne v polovici predprípravnej etapy, ktorá sa má ukončiť výberom konkrétneho dodávateľa, vrátane vhodného investičného a finančného modelu. V súčasnosti sa spoločnosť JESS zameriava na spracovanie zadávacej dokumentácie na výber dodávateľa.
JESS vznikla koncom roka 2009 za účelom realizácie výstavby nového jadrového zdroja v Jaslovských Bohuniciach. V spoločnom podniku má štátna spoločnosť JAVYS 51 %, český partner projektu – skupina ČEZ – vlastní 49 % akcií podniku. Manažérska kontrola spoločnosti funguje na princípe rovnosti a konsenzu oboch partnerov.
Výstavba NJZ by sa mala začať v roku 2021. Spustenie skúšobnej prevádzky sa odhaduje na rok 2027, trvalá prevádzka od roku 2029. Predpokladaná projektová životnosť elektrárne je 60 rokov.
V novom jadrovom zdroji by mohlo podľa odhadov nájsť prácu asi 650 ľudí. Skutočný počet pracovníkov však bude závisieť od organizačného usporiadania a toho, ktoré služby sa budú zabezpečovať externe.
Vyššie veže, nové vedenia
Čerstvé jadrové palivo sa má do NJZ prepravovať po železnici alebo po ceste v prepravných obalových súboroch. K výmene bude dochádzať postupne počas prevádzkových odstávok, obvykle počas 4 až 6 rokov. S prepracovaním vyhoretého jadrového paliva sa pre NJZ nepočíta, putovať má do dočasných skladov a neskôr hlbinného úložiska.
Obálková výška navrhovanej chladiacej veže má byť do 180 metrov, súčasné veže v JE Bohunice majú 125 metrov. Otvorená je však aj možnosť dvoch chladiacich veží, ktoré vy v tom prípade mali mať výšku asi 150 metrov.
Elektrický výkon NJZ bude vyvedený linkou 400 kV do novej elektrickej stanice Jaslovské Bohunice, ktorá bude južne od areálu jadrového bloku a bude súčasťou prenosovej sústavy. Vybudovať sa má aj nové vedenie 110 kV, ktoré bude slúžiť ako rezervné napájanie z tej istej elektrickej stanice. Záložné rezervné vedenie bude smerovať z rozvodne súčasnej jadrovej elektrárne Bohunice V1.
Diskusie o kompenzáciách aj financovaní
Počas verejných prerokovaní v rámci procesu EIA sa okolité obce zaujímali aj o formu kompenzácií, ktoré dostali aj v minulosti pri blokoch V1 a V2. Starostka obce Jaslovské Bohunice uviedla, že by privítali už v súčasnosti zváženie kompenzácií napríklad vo forme lacnejšej elektriny pre dotknuté obce. Zástupca spoločnosti JESS však reagoval, že zatiaľ ide o predčasnú otázku. Budúce kompenzácie sa totiž majú riešiť až neskôr s investorom.
Obyvatelia susedného Rakúska sa zase zaujímali o ochranu podzemnej vody v súvislosti s hlbinným úložiskom rádioaktívneho odpadu, ochranu proti teroristickým útokom a pádu lietadla, o potenciál pre rozvoj obnoviteľných zdrojov na Slovensku či o to, ako mieni slovenská vláda reagovať na haváriu, ktorá by zasiahla dva milióny viedenských obyvateľov.
Celkové náklady na výstavbu NJZ sa odhadli na 4 až 6 miliárd eur. Z vyjadrení počas prerokovania v Nemecku vyplynulo, že predprípravná etapa sa financuje z vlastných zdrojov JESS. V prípade výstavby má ísť o kombináciu vlastných a cudzích zdrojov s cieľom minimalizácie kapitálových nákladov, pričom k dispozícii sú štyri bližšie nešpecifikované možnosti financovania.
© energia.sk