Nemecká vláda hľadá spôsob, ako podporiť e-mobilitu
Podľa nemeckého združenia automobilového priemyslu VDA je v súčasnosti v Nemecku prihlásených zhruba 25-tisíc áut s čisto elektrickým pohonom a 108-tisíc hybridných vozidiel. To je iba zlomok z celkom 44,4 miliónov všetkých registrovaných áut v Nemecku. Vláda si v minulosti stanovila cieľ, aby v roku 2020 jazdilo v krajine najmenej milión elektromobilov, podľa VDA sa ale pri súčasnom tempe ich rozvoja podarí v stanovenom termíne dosiahnuť nanajvýš polovičný počet.
Majitelia vozidiel na elektrinu teraz neplatia daň z vlastníctva motorového vozidla a nebudú musieť platiť ani diaľničné známky, ktoré budú zavedené v roku 2016. Vláda ale hľadá aj ďalšie spôsoby, ako ich rozvoj podporiť. Zvažuje zavedenie zvýhodnenia dane z príjmu pre majiteľov elektromobilov, firmy by mali možnosť rýchlejšie tieto vozidlá odpisovať. Vláda sa ale stavia odmietavo k návrhu spolkovej krajiny Severné Porýnie-Vestfálsko, ktorá odporúča, aby ľudia pri nákupe elektromobilov získali od štátu jednorázovú prémiu 5-tisíc eur.
Kabinet chce tiež v budúcich troch rokoch poskytnúť 160 miliónov eur na vývoj nových batérií, ktoré by umožnili zvýšiť dojazd elektromobilov. Elektromobily takisto majú získať právo jazdiť v pruhoch vyhradených pre autobusy a mali by pre ne vzniknúť bezplatné parkovacie miesta v centrách miest.
Prieskumy ale ukazujú, že väčšina Nemcov kúpu vozidla s hybridným alebo čisto elektrickým pohonom vôbec nezvažuje. Záujem o tieto autá navyše medziročne klesol – zatiaľ čo vlani si vedelo kúpu auta na elektrinu v budúcich 5 rokoch predstaviť asi 45 % vodičov, teraz je to iba jedna tretina. Nie sú pritom žiadne výrazné rozdiely medzi mladšími a staršími vodičmi.
Od nákupu elektrických vozidiel Nemcov odrádza predovšetkým vysoká obstarávacia cena. Napríklad model Volkswagen Up! s čisto elektrickým motorom stojí 27-tisíc eur, kým v benzínovej verzii je jeho cena iba tretinová.
Vodičom vadí aj malá dojazdová vzdialenosť elektrických áut, batéria vydrží v priemere 150 kilometrov jazdy. V krajine navyše nie je dostatočne hustá sieť nabíjacích staníc, problematická je situácia predovšetkým mimo veľké mestá.
V Nemecku sa v súčasnosti nachádza iba stovka rýchlonabíjacích miest pre elektrické vozidlá, kde je možné nabiť batérie do jednej hodiny. Ďalších zhruba 4.800 nabíjačiek v krajine umožňuje výrazne pomalšie nabitie batérií.
ČTK, energia.sk