Nemci zadotujú nákup elektrických áut
Spolková vláda Nemecka dala v utorok zelenú finančným stimulom pre nákup elektrických áut. Prijatý zákon bol predmetom búrlivej politickej diskusie. Opatrenie je výsledkom dohody vládnych predstaviteľov s automobilkami, ktoré sa na „environmentálnom bonuse“ budú podieľať rovným dielom. Kupec čisto elektrického auta získa od štátu finančnú prémiu v hodnote 4 tisíc eur, budúci majiteľ plug-in hybridu získa príspevok 3 tisíc eur. Kedy sa reálne začne s vyplácaním príspevkov ale zatiaľ nie je jasné, keďže dotačnú schému musí najprv schváliť Európska komisia, ktorá bude skúmať či sa zavedením opatrenia nenaruší vnútorný trh EÚ.
Obmedzený rozpočet
Vládny kabinet na tento účel vyčlenil 600 miliónov eur, výrobcovia áut prispejú rovnakou sumou. Finančné stimuly budú poskytované do vyčerpania stanoveného rozpočtu na prinícpe „kto prv príde, ten prv melie“, najneskôr však do 30. júna 2019. Nárok na vyplatenie príspevku sa vzťahuje iba na modely tých elektromobilov, ktorých výrobcovia sa budú so štátom podieľať na finančnom mechanizme. Medzi potvrdenými automobilkami sú Volkswagen, Daimler a BMW.
Motivovať Nemcov má tiež oslobodenie od platenia dane z vlastníctva motorového vozidla na 10 rokov. Opatrenie má platiť retroaktívne na každý elektromobil zakúpený po 1. januári 2016. Doteraz boli autá na elektrický pohon v Nemecku zvýhodnené na päťročné obdobie. Zredukovanú daňovú sadzbu majú získať aj tí zamestnanci, ktorí nabíjajú auto v práci.
Podpora infraštruktúry
Rozšíriť sa má aj počet nabíjacích bodov. V rámci súboru opatrení pôjde v rokoch 2017 až 2020 na výstavbu nabíjacích staníc v Nemecku 300 miliónov eur z verených zdrojov. „Kľúčom k prelomu v oblasti elektromobility je národná sieť nabíjacej infraštruktúry,“ uviedol súčasný minister dopravy Alexander Dobrindt, napísala agentúra Reuters.
Dotačný program má aj svoje obmedzenia. Nárok na prémie sa vzťahuje len na tie elektroautá, ktorých cena v základnej výbave neprevyšuje 60-tisíc eur. Účelom tohto obmedzenia má byť, aby sa nedotovali najluxusnejšie vozidlá. Navyše, kupec elektromobilu musí mať vozidlo vo vlastníctve minimálne 9 mesiacov po jeho nadobudnutí, inak musí príspevok vrátiť.
Vnútropolitická debata
Návrh zákona rozvíril búrlivú debatu v Bundestagu. Niektorí predstavitelia sociálnej demokracie zo strany SPD, ktorá je súčasťou vládnej koalície, upozorňovali, že nákupná cena elektromobilu je výrazne drahšia než v prípade konvenčného auta so spaľovacím motorom a môžu si ho tak dovoliť iba bohatší ľudia. Peniaze na štátny príspevok ale pôjdu z daní všetkých občanov.
Podľa ministra hospodárstva Sigmara Gabriela dotačná schéma podporí domáci priemysel. Nemecko je najväčším výrobcom automobilov v Európe. V odvetví s ročným obratom 400 miliárd eur dnes pracuje 775-tisíc zamestnancov. „Rastúci dopyt sa stane spúšťačom dôležitých a nevyhnutných investícií v rámci celého dodávateľského reťazca elektromobility,“dodal pre Deutsche Welle.
Opoziční Zelení považujú dotácie pre elektroautá všeobecne za správne opatrenie. Spochybnili ale skutočnosť, že sa na schválenom mechanizme budú podieľať všetci nemeckí daňoví poplatníci. „Výhodnejšie by bolo, keby prémie prémie financovali motoristi s vysokou spotrebou,“ uviedol podpredseda poslaneckého klubu Oliver Krischer, podľa ktorého by mal štát prostriedky pre nákupné prémie získať zvýšením spotrebnej dane z nafty a benzínu.
Vláda Angely Merkelovej si dávnejšie stanovila cieľ, aby do roku 2020 jazdilo po nemeckých cestách milión elektromobilov. No v súčasnosti je v Nemecku registrovaných 50.000 čisto elektrických a plug-in hybridov. Naplnenie vízie kancelárky je tak zdá len ťažko dosiahnuteľné. Berlín však dúfa, že vďaka dotáciám štátu pribudne na domáce cesty 400.000 elektroáut.
© energia.sk, ČTK
Ilustračná foto: TASR/AP Photo/Jens Meyer