Nedoplatky za energie má takmer 6 % Slovákov
Nedoplatky za elektrinu, plyn alebo teplo sú jedným z ukazovateľov chudoby na Slovensku. Do takzvaného indexu materiálnej deprivácie okrem nich vstupujú aj nedoplatky za hypotéku/nájom a splátky pôžičiek. Z týchto troch ukazovateľov sú práve nedoplatky za energie tými najčastejšími.
Vlani sa týkali 5,7 percenta populácie Slovenska. Oproti minulosti sa však tento podiel znižuje. V roku 2013 malo problémy s platením účtov za energie 5,9 % obyvateľov, v roku 2011 to bolo až 6,4 % ľudí. Údaje zverejňuje ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny (MPSVR).
Ohrození sú hlavne seniori
S nedoplatkami nepriamo súvisí aj schopnosť domácnosti udržiavať v obydlí adekvátne teplo, tá však podľa MPSVR nepatrila medzi veľmi rozšírené ohrozenia životnej úrovne (5,1 %). U ľudí vo veku nad 65 rokov však riziko týka oveľa väčšieho počtu obyvateľov – až 9,3 % ľudí.
V novej aktualizácii národnej rámcovej stratégie podpory sociálneho začlenenia a boja proti chudobe ministerstvo pripomína plánované aktivity v oblasti boja s energetickou chudobou. Odkazuje pritom na tri roky starú koncepciu, v ktorej sa počíta, že dôjde k vytvoreniu nových osobitných taríf s cieľom zmierniť tento problém a zároveň nenarušiť fungovanie energetického trhu. Medzi skupinami ohrozenými energetickou chudobou sa spomínajú predovšetkým starší ľudia.
Riešenie problému energetickej chudoby je najmä na pleciach regulačného úradu, ktorý zatiaľ s predložením nových návrhov, nie to ešte s realizáciou opatrení, váha. Opakuje, že musí úzko spolupracovať s ministerstvami hospodárstva, financií aj MPSVR. Záujem štátnych inštitúcií na zmiernení tohto problému by mal byť o to väčší, že sa spomína v programovom vyhlásení vlády aj platnej regulačnej politike.
Od upomienok po odpojenie
O včasnom nezaplatení záväzkov informuje dodávateľ elektriny, plynu či tepla spotrebiteľa formou upomienok, v ktorých sú stanovené aj nové termíny splatnosti. Jednotliví dodávatelia si upomienky spoplatňujú a ich cena rastie s ich počtom. Napríklad najväčší dodávateľ elektriny na Slovensku – ZSE – má prvé dve upomienky spoplatnené sumou 4,50 eur, od tretej upomienky už ide o sumu 10 eur.
Dodávateľ zároveň dlžníka informuje o možnosti odpojenia od dodávok energie. Tento úkon zo strany distribútora elektriny či plynu je tiež spoplatnený, rovnako ako následné opätovné zapojenie, o ktoré musí spotrebiteľ neskôr požiadať.
Ceny sú stanovené regulačným úradom, resp. cenníkom distribútora plynu. Znovupripojenie odberateľa elektriny na západnom Slovensku vyjde na takmer 55 eur, Východoslovenská distribučná si aktuálne za odpojenie a opätovné pripojenie účtuje takmer 40 eur. Pri plyne sú poplatky ešte vyššie – za prerušenie i fyzické obnovenie distribúcie plynu si SPP-Distribúcia účtuje cez 83 eur. Fáza odpojenia a opätovného pripojenia sa teda neplatičovi môže značne predražiť a prispieť k jeho platobnej neschopnosti.
Vymáhanie i splátky
V prípade chronických neplatičov navyše dodávatelia pristupujú k vymáhaniu pohľadávok prostredníctvom externých spoločností.
Keďže však dodávateľom ide primárne o zaplatenie za poskytnuté služby a udržanie si zákazníkov, najľahšou cestou v prípade vzniku nedoplatku býva čo najrýchlejší kontakt cez zákaznícky servis. Ak sa dlh týka vyúčtovacej faktúry, je možné dohodnúť sa na splátkovom kalendári. Hoci to nie je povinnosť dodávateľa, firmy zvyknú byť po individuálnom posúdení situácie ústretové a ochotné si na svoje peniaze chvíľu počkať.
Bohaté skúsenosti s neplatením ročných vyúčtovacích aj preddavkových platieb mali dodávatelia začiatkom tohto roka, keď mnohí odberatelia po zvýšení záloh uposlúchli výzvu premiéra na trhanie faktúr.
© energia.sk