Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
LNG Masterplan - Zdroj: www.lngmasterplan.eu
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
LNG Masterplan Zdroj: www.lngmasterplan.eu
3. marca 2016 Plyn a ropa od Energia.skSITA

Na Slovensku chcú postaviť plávajúce LNG terminály

Distribučná sieť projektu LNG Masterplan. Zdroj: www.lngmasterplan.eu

Ešte predvlani schválil Brusel spoločné pravidlá budovania infraštruktúry pre alternatívne palivá. Na podporu skvapalneného zemného plynu (LNG) by sa do roku 2030 mala zabezpečiť dostupnosť čerpacích staníc v hlavných vnútrozemských prístavoch v Európe. Súčasťou programu transeurópskej dopravnej siete (TEN-T) je aj projekt LNG Masterplan, ktorý chce vytvoriť distribučné centrá na riečnej osi Rýn/Más-Mohan-Dunaj. Dve z nich budú na slovenskom úseku Dunaja. Do projektu je zapojených viacero firiem z 12 členských štátov EÚ.

Prevádzka od roku 2020

S výstavbou mobilných LNG terminálov v prístavoch v Komárne a Bratislave sa počíta od roku 2018, pričom do prevádzky by sa podľa zámeru mohli uviesť o dva roky neskôr. Celkové predpokladané náklady dosiahnu zhruba 40 miliónov eur.

V cestnej doprave využívajú pohon LNG najmä autobusy, nákladné vozidlá alebo menšie dodávky. Prekážkou ďalšieho rozvoja je väčšia dostupnosť čerpacích staníc.

Terminály majú primárne slúžiť na vykladanie a skladovanie LNG. Využitie nájdu aj ako viacúčelová servisná stanica pre vnútrozemské plavidlá. Každý zo slovenských terminálov má pozostávať z celkom 12 dvojplášťových nádrží s maximálnou kapacitou 1920 ton. Skvapalnený plyn sa v nich bude skladovať pri teplote -165 °C. S tankovaním LNG sa počíta raz mesačne.

Technické parametre terminálu umožnia, aby sa po zakotvení tankera v prístave umožnilo vyčerpať LNG zo skladovacích zásobníkov za šesť hodín. Za účelom tankovania LNG do cisternových vozidiel sa uvažuje o výstavbe skvapalňovacej stanice v areáli terminálu, ktorá bude mať produkčnú kapacitu 1000 kilogramov za hodinu. Skvapalňovanie bude riešené na báze dusíkového cyklu s nízkym tlakom.

V objekte plávajúcich LNG terminálov v Bratislave i Komárne sa budú nachádzať po dva kusy kogeneračných jednotiek kontajnerového typu. Ich úlohou je kombinovaná výroba elektriny a tepla s možnosťou výroby chladu.

Navrhovateľom obidvoch predložených zámerov je Danube LNG, európske zoskupenie hospodárskych záujmov so sídlom v Bratislave. Zámer je momentálne v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA).

© energia.sk

K téme

Bezplatné novinky z Energia.sk raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.