![vilagi a krivosudsky - slovnaft a transpetrol](https://cdn.sita.sk/sites/38/2020/02/9006.jpg)
Na Slovensko bude môcť tiecť ropa aj južnou cestou
Investícia posilní postavenie Slovenska ako tranzitnej krajiny. Dohoda sa viaže na rekonštrukciu približne 130 kilometrov dlhého ropovodu Friendship1, ktorý spája slovenskú obec Tupá a maďarské mesto Százhalombatta. Ide o kľúčové prepojenie, ktoré sa u nás napojí na ropovod Družba a ďalej vyúsťuje do ropovodu Adria. Ten sa momentálne smerom z Chorvátska na Slovensko nevyužíva.
Skupina MOL zrekonštruuje takmer 120 kilometrový úsek na maďarskej strane. Investície by sa mali pohybovať v rozmedzí 50 až 70 miliónov eur, uviedol na tlačovej konferencii šéf Slovnaftu Oszkár Világi. Sú v nich zrátané aj náklady na rekonštrukciu transformačnej stanice. „Ako skupina Mol sme pristúpili k tomuto projektu, aby sme zabezpečili technickú možnosť dodávky ropy na územie SR. Druhým dôvodom je, aby sme rafinériu Slovnaft udržali pri chode aj v situácii, keď nastane ekologický, technologický alebo iný problém na ropovode Družba smerom z Ukrajiny a Ruskej federácie,“ spresnil.
Zľava: Martin Ružinský (Transpetrol), Ivan Krivosudský (Transpetrol), Oszkár Világi (Slovnaft), Gabriel Szabó (Slovnaft). Foto: Michal Jesenič/energia.sk
Transpetrol sa v memorande zaviazal modernizovať takmer 10 kilometrovú časť ropovodu na slovenskom území, ktorá sa napojí na ropovod Družba. Podľa šéfa spoločnosti Ivana Krivosudského sa rekonštrukciou slovensko-maďarského prepojenia zdvojnásobí jeho prepravná kapacita. Ročne tak bude môcť prúdiť týmto prepojením smerom z Maďarska na Slovensko 6 miliónov ton ropy. Firma ráta s investíciou do 3 miliónov eur, ku ktorým sa ešte pripočítajú dodatočné investície na úpravu kompresorovej stanice v Šahách. „Nemá to byť konkurencia Družby, má ísť o záložný zdroj v prípade akýchkoľvek problémov, ktoré by nastali mimo územia SR a Maďarska,“ dodal Krivosudský.
Obe strany sa v memorande zaviazali, že práce na ropovodných sústavách budú vzájomne koordinovať v snahe o rýchle dokončenie a sprevádzkovanie ropovodu. To by sa mohlo uskutočniť do dvoch rokov. Presný termín ale zatiaľ nie je oficiálne známy.
(Nateraz) nenávratná investícia
Transpetrol by v prípade výpadku Družby dodával na Slovensko minimálne 6 miliónov ton ropy ročne práve vďaka Adrii. Ako však odznelo na tlačovej konferencii, pri súčasnej vyťaženosti Družby k tomu nie je dôvod. Nedá sa preto ani odhadnúť návratnosť takejto investície. „Návratnosť projektu je momentálne nulová. Keď však nastane problém, môžeme využívať Adriu. Alebo opačne, keď sa Transpetrol dohodne so Srbmi a budú tam spätným reverzom dodávať ropu,“ uviedol Oszkár Villági.
Obchodný potenciál na Balkáne
Rekonštrukcia prepojenia Družby a Adrie bude plne funkčná aj v reverznom toku. Vytvára sa tým priestor na umiestnenie ruskej ropy do balkánskych krajín, hlavne Srbska a Chorvátska. Finančne by z toho mohli profitovať ako Transpetrol, tak aj Slovnaft. V praxi by išlo o návrat k spolupráci z druhej polovice 90. rokov. Posledná dodávka Transpetrolu do srbských rafinérií sa uskutočnila v roku 2001. „Máme indikatívne požiadavky aj zo strany ruských ťažiarenských spoločností, ktoré sa dopytujú na možnosti takejto prepravy a zároveň aj zo strany potenciálnych odberateľov v Srbsku,“ dodal Krivosudský.
Foto: Michal Jesenič/energia.sk
Modernizácia Adrie nesúvisí s našimi plánmi v Česku, tvrdí Villági
Už dlhšiu dobu sa hovorí o zámere bratislavskej rafinérie o intenzívnejšie preniknutie na český trh. Konkrétne o prepojení s českou štátnou spoločnosťou Čepro, ktorá obchoduje s pohonnými hmotami. Podľa Villágiho ale investícia do rekonštrukcie ropovodu Adria – Friendship 1 priamo nesúvisí s možnými akvizíciami v Česku. Člen predstavenstva skupiny MOL napriek tomu zdôraznil dôležitosť českého trhu pre Slovnaft. Prostredníctvom modernizovaného ropovodu bude tiež možné prepraviť dodatočných 1,2 až 1,5 mil. ton pre potreby českých rafinérií. „Chceme dosiahnuť, aby ČR bola z pohľadu energetickej bezpečnosti na rovnakej úrovni pri dodávkach ropy ako na Slovensku,“ uzavrel Villági.
(c) energia.sk
Foto: Michal Jesenič/energia.sk
K téme
![](https://cdn.sita.sk/sites/38/2020/03/energia-newsletter.jpg)