Na pardubickej univerzite vznikli dve štúdie solárnych vlakov
Obe štúdie sú z Dopravnej fakulty Pardubickej univerzity. Prvá sa venovala priamemu napájaniu vlaku pomocou fotovoltaických článkov, druhá skúmala možnosť nabíjania akumulátorov v koncových staniciach dráhy, informovala hovorkyňa univerzity Valerie Wágnerová a Ladislav Mlynárka z katedry elektrotechniky Dopravnej fakulty.
Využitie fotovoltaických článkov k priamemu napájaniu železničných vozidiel vzniklo na projekčné štúdie vozidla, ktoré je poháňané synchrónnym motorom s permanentnými magnetmi.
Študenti skúmali možnosti využitia solárnej energie pre regionálne železničné trate. Navrhli systém, ktorý sa skladá zo solárnych zdrojov s vyrovnávacími akumulátormi v koncových staniciach dráhy a z elektrických akumulátorových štvornápravových vozňov pre 80 sediacich cestujúcich na kratšie trasy.
„Prevádzkový režim predpokladá dvojhodinový interval medzi spojmi, pričom vždy 30 minút bude využitých na jazdu a 30 minút pre nabíjanie vozového akumulátora v koncovej stanici,“ uviedol jeden zo študentov. V porovnaní s vozidlami so spaľovacím motorom by podľa neho solárnej energie mohla ušetriť až 35 percent prevádzkových nákladov.
Zdroj: ČTK, energia